Afbeelding
donderdag 11 april 2019

OV-Klantenbarometer 2018: OV in Vervoerregio scoort bovengemiddeld

Renske van Bers

Vandaag is de ‘OV-Klantenbarometer 2018’ openbaar gemaakt, waarin het openbaar vervoer cijfers krijgt van reizigers. Gemiddeld scoort het OV in Nederland een 7,7 en kunnen we ook precies zien hoe tevreden reizigers zijn over het OV in Amsterdam en de regio. Concessiebeheerder Herman Brüheim vertelt meer over het rapport en de cijfers.

Herman, voordat we overgaan op de cijfers: kun je eerst wat meer vertellen over de totstandkoming van het rapport?

“Dit rapport wordt jaarlijks in opdracht van alle Vervoerregio’s, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en alle provincies uitgevoerd door kennisplatform CROW-KpVV. In het rapport staat de tevredenheid van de reizigers centraal, gemeten over 2018. Overigens zijn er voor het eerst dit jaar op vier verschillende momenten metingen verricht. Voorheen vond het onderzoek alleen in het najaar plaats, maar voor een nog representatievere uitslag zijn er nu meer onderzoeks-momenten gehouden, verspreid over het hele jaar.”

En hoe gaat zo’n onderzoek precies in zijn werk?

“In Amsterdam en de regio hebben onderzoekers deelgenomen aan ongeveer 100 hele ritten, in de bus, tram en de metro. Tijdens deze ritten brachten ze niet alleen de drukte in kaart, maar deelden de onderzoekers meteen ook enquêtes aan de reizigers uit en werden deze ook weer, ingevuld, opgehaald. In de tram zijn er 1.600 enquêtes ingevuld, in de metro 2.500 en in de bussen van GVB, Connexxion en EBS ongeveer 3.300.”

R-net_broekinwaterland009

In de regio hebben Connexxion en EBS ook mooie cijfers gescoord. In de concessie Waterland heeft EBS een 7,9 gekregen, Connexxion kreeg voor de concessie Zaanstreek een 7,7 en voor hun concessie in Amstelland-Meerlanden een 7,8.

En voor de specifiek de Noord/Zuidlijn hebben we een apart onderzoek laten uitvoeren toch?

“Dat klopt! Het is natuurlijk niet iedere dag dat Amsterdam over een heel nieuwe metrolijn beschikt, dus we waren heel benieuwd hoe de 52 – los van de reeds bestaande metro’s – zou presteren. En, dan gaan we nu over op de cijfers: de nieuwe metrolijn heeft het met een 8,4 ontzettend goed gedaan. De lijn heeft met dit cijfer zelfs het beste gescoord van alle vervoermiddelen. Dat is dus na al het leed dat de bouw veroorzaakt heeft zeker een opsteker.”

En hoe hebben de andere vervoermiddelen in Amsterdam en de regio gescoord?

“Ook goed! In Amsterdam heeft de tram een 7,7 gekregen, de metro een 7,7 en de bus een 7,6. In de regio hebben Connexxion en EBS ook mooie cijfers gescoord. In de concessie Waterland heeft EBS een 7,9 gekregen, Connexxion kreeg voor de concessie Zaanstreek een 7,7 en voor hun concessie in Amstelland-Meerlanden een 7,8.”

Hoe verhouden deze cijfers zich ten opzichte van 2017?

“Ten opzichte van 2017 is er in de nieuwe concessie Amstelland-Meerlanden een stijging van 0,2 punt. De nieuwe elektrische bussen hebben waarschijnlijk bijgedragen aan deze stijging. In Amsterdam zijn de metro en tram 0,3 en 0,2 punt gestegen ten opzichte van 2017. In de concessies Zaanstreek, Waterland en Amsterdam (bus) zijn de cijfers licht gedaald ten opzichte van 2017.”

En wat gebeurt er nu met de resultaten? Doen we daar nog wat mee?

“Jazeker! We gaan met alle vervoerders de gegevens analyseren en kijken of we aanpassingen kunnen doorvoeren om het OV te verbeteren. Een ruime voldoende is natuurlijk heel mooi, maar betekent niet dat we op onze lauweren kunnen rusten.”

Deze link geeft toegang tot het rapport met de cijfers van het OV in Amsterdam en de regio. Het hele rapport vind je op de site van de OV-Klantenbarometer zelf.