vrijdag 10 januari 2020

OV-coach Kim Roozendaal: ‘Het is mooi mensen in hun kracht te zetten’

Hilde Postma

Mitchell is een ondernemende jongen. Hij gaat graag naar concerten en naar de film. Alleen: Mitchel is ‘net ff anders’. Hij heeft een licht verstandelijke beperking en daarom vindt hij zelfstandig reizen met het OV doodeng. Voor mensen als Mitchell is er de OV-coach, die sinds het begin van dit jaar onder de Vervoerregio valt. De OV-coach van Mitchell is Kim Roozendaal. Zij helpt hem zijn angsten te overwinnen. ‘Mitchell zelf was trots, maar ik was ook heel blij!’

Samen zijn Kim en Mitchell te zien in de KRO-NCRVserie ‘Net ff anders’ met Marlijn Weerdenburg op dinsdag 14 januari om 21.15 uur op NPO3.

Mitchell werkt 32 uur per week als afwasser in een hotel. Hij woont op zichzelf met begeleiding. Vanwege zijn lichte verstandelijke beperking functioneert hij het beste als zaken volgens een vaste structuur verlopen. Nieuwe dingen zijn lastig voor hem. Ook reizen met metro, bus, tram of trein vindt hij spannend. Zodra er iets verandert in het schema, omdat de metro bijvoorbeeld vertraging heeft, raakt hij in paniek. Ook een nieuwe route vinden is moeilijk voor hem. Vooral de trein is voor hem een enorm struikelblok. Want een ‘foutje’ met de trein kan grote gevolgen hebben: Mitchell is bang dat hij in plaats van aan de andere kant in de stad, opeens uitkomt in Parijs.

Struikelblokken

Het idee dat het fout kan gaan, maakt Mitchell bang en beperkt hem enorm. Maar Mitchell is vastbesloten om iets te doen aan de inperking van zijn bewegingsvrijheid. Hij krijgt hulp bij het reizen van OV-coach Kim Roozendaal. Zij weet precies tegen welke struikelblokken mensen met een beperking aan kunnen lopen. “In september heb ik Mitchell met het OV leren reizen. Daarvoor zijn we een keer of tien samen op stap geweest. Mitchell kon bijvoorbeeld wel zelfstandig naar zijn moeder en zijn werk, maar bij nieuwe reizen wist hij niet hoe hij dat moest plannen. En als er iets onverwachts gebeurde, dan raakte hij in paniek. Daardoor kon hij dan niet rustig nadenken en bedenken: ik kan ook de volgende tram nemen!”.

 

‘Als er iets onverwachts gebeurde, raakte hij in paniek’

Door samen met Mitchell verschillende routes in de stad te nemen, maakte Kim hem langzaam maar zeker vertrouwd met het reizen in de stad. “In totaal hebben we samen een keer of tien gereisd. Door samen te reizen groeide het zelfvertrouwen om ook met de trein te gaan. Daar was hij echt bang voor, in het begin raakte hij al in paniek als we langs een trein liepen. Dan had hij het zweet echt in zijn handen staan.”

Hele mooie stappen

Uiteindelijk krijgt Kim Mitchell zover dat hij zijn angst voor het onbekende onder controle kan houden en hij ondanks zijn beperking toch zelfstandig door de stad kan reizen. “Ook is hij met zijn moeder naar Leiden gereisd met de trein, en met zijn vriendin naar Den Bosch. Dat zijn mooie stappen. Mitchell was heel trots!”

OV-coach zijn is mooi en dankbaar werk, vindt Kim. “Je ziet mensen groeien, als ze leren met het OV te reizen. Daardoor maken ze vaak ook weer andere stappen! Dat je daar een bijdrage aan kunt leveren, dat je mensen weer in hun kracht kunt zetten: dat is echt heel mooi werk. Ja, ik was zelf óók trots op Mitchell, ik werd er heel blij van.”

 

 

Heeft u vragen? Stel ze hier.

30 januari 2020 | 14:00

Jan.Meeuwenberg

@Jan.Meeuwenberg: Let je even niet op en hebben ze de hoge bouwkraan over de damwanden gereden, het wordt iets duidelijker waarom ze tussen de damwanden grond hebben gestort, als ondergrond voor de Bouwkraan dus.

30 januari 2020 | 13:42

Jan.Meeuwenberg

@Remko:Ja wat je schrijft zou best eens waar kunnen zijn, wat die hoge bouwkraan daar nu doet is jammer genoeg moeilijk te zien. Het wordt tijd dat het een en ander eens wordt uitgelegd in een artikel, we wachten maar af.

30 januari 2020 | 11:49

Remko

@Jan.Meeuwenberg Ik vermoed dat de dubbele damwand is voor de stevigheid; dat aan de zuidkant de fietsenstalling komt en aan de noordkant is gereserveerd voor de verlenging van de metro richting Isolatorweg.

Het zou mooi zijn als op deze site vaker artikelen verschijnen over het werk op/rond CS met technische details over wat er gaat gebeuren. Nu is het voornamelijk beperkt tot praktische informatie over omleidingen en zo.

30 januari 2020 | 10:30

Jan.Meeuwenberg

@johan siemons: Ik snap ook niets van dat ding, ik dacht eerst tussen die twee damwanden zal wel de ingang komen voor de fietsers, maar nu dat het opgevuld is met aarde en slip begrijp ik het niet meer., maar misschien wordt het later wel weer uitgegraven, wat voor functie kunnen die damwanden hebben? Ik kan haast niet wachten op een antwoord, we kunnen misschien bij de aannemer informeren, maar wie is dat?

29 januari 2020 | 16:24

johan siemons

@johan siemons…..

nog even ; dat “ding” licht er al heel lang . enkele dagen geleden is de machine begonnen met het vullen met grond/blubber van het “ding”. de breedte is vanaf ons (camera)standpunt uit slecht op maten te schatten maar ik denk dat er wel een breedte van 10 meter of wat meer genoemd mag worden . als de fietsenstalling meerdere etages gaat krijgen dan moet er op één of andere wijze dat aantal fietsen inpassen . wordt vervolgd 🙂

29 januari 2020 | 16:17

johan siemons

@Jan.Meeuwenberg……….

ja , daar heb jij weer een punt . waar blijft de toelichtende reactie van de voorlichters !!! ???

29 januari 2020 | 11:57

Jan.Meeuwenberg

@johan siemons: Ja daar komt de toekomstige fietsenstalling natuurlijk, maar niet tussen de twee (parallelelle) rijen damwanden, dat zou erg klein uitvallen.
De fietsenstalling zal waar ze nu aan het uitgraven zijn komen. voor 17500 fietsen, dus daar heb je nogal een flinke ruimte voor nodig.

29 januari 2020 | 11:33

johan siemons

@Jan.Meeuwenberg………

volgens mij is dàt de toekomende fietsenstalling

28 januari 2020 | 18:41

Henkes

@Jan.Meeuwenberg
Dat vraag ik me ook af, misschien voor een portaalkraan? Om bijv. materiaal aan te voeren voor de bouw van de toekomstige fietsenstalling?

28 januari 2020 | 13:38

Jan.Meeuwenberg

@Jan.Meeuwenberg Oeps mijn vorige berichtje gaat natuurlijk over het afgraven van het Stationseiland.

28 januari 2020 | 13:36

Jan.Meeuwenberg

Ik vraag me af wat de bedoeling is van die twee rijen damwanden waartussen grond gestort is.

28 januari 2020 | 10:18

Jan.Meeuwenberg

@johan siemons: Ja het werkt ook weer bij mij, ik miste de beelden al. ben benieuwd wat de volgende stap is van het werk, mooi om het zo goed te kunnen volgen.

28 januari 2020 | 09:44

johan siemons

@Jan.Meeuwenberg….

wellicht een overbodige vraag : heeft u de pagina al vernieuwd of het zaakje helemaal opnieuw opgestart ? bij mij doet ie het keurig . de hopper is aan het laatste stuk bezig . alleen rechts ligt nog een klein “eilandje”.

27 januari 2020 | 17:37

Jan.Meeuwenberg

Jammer er is iets mis met de webcamera van het Stationseiland, ik was benieuwd of het laatste stukje grond al afgegraven is. Ik hoop dat de camera wel actief blijft.
Wat misten we de beelden van de bouw van Station Noord toen de camera ook een tijdje niet werkte.

27 januari 2020 | 13:06

Jan.Meeuwenberg

Ben benieuwd wat er na het afgraven verder gaat gebeuren daar, gaat men daar ook met onderwater-beton verder zoals bij de garage van de Boerenwetering?
Hoe diep wordt de fietsenstalling, zou graag dat soort informatie ergens kunnen vinden. ik ga op zoek daar naar.
Toch wel een goede zaak dat er in dit soort projecten geld voor vrij gemaakt kan worden, om veel auto’s en fietsen weg te kunnen werken in de diepte.

25 januari 2020 | 22:33

j.siemons

@Jan.Meeuwenberg…….goh , laat ik nou ook aldoor naar de reconstructie van het gebied bij het CS kijken . ik zie ook het afgraven . heel lollig hoor . maar…als enkele mensen iets anders reageren op sommige dingen . zoals taal-omissies van een beroepsvoorlichtster en nog zo wat . dan betekent dat zitten die mensen ook op meer belangwekkender dingen te wachten . dus wordt er tussendoor wel eens – onschuldig – gemekkerd . erg hè?

25 januari 2020 | 16:39

Jan.Meeuwenberg

@j.siemons: Is er ook iets interessant te melden hier dan dit gezwets? bijvoorbeeld of er nog interessante dingen gaan gebeuren wat het OV betreft (of er al wat over bekend is), en waar aan gedacht wordt voor de toekomst, zoals een O/W-lijn of misschien nog wel meer, hoe staat het met de bouw van een station bij de Sixhaven hoever staat het daar mee? Ach wat mis ik de tijd toen het nog ergens over ging toen tijdens de bouw van de N/Z-lijn, nu komen sommige volgers alleen met niet ter zaken doende onzin jammer genoeg.
Natuurlijk als er geen nieuws is valt het niet mee om wat zinvols te melden, maar bespaar ons gezwets.
Ik hoop dat het werk bij Aalsmeer weer op gang komt, dan gaat het weer ergens over om te volgen.
Oh ja bijna vergeten dat is toch ook interessant om te volgen via de webcamera, de werkzaamheden bij het Stationseiland, ik kijk dagelijks, je ziet dat er al veel is afgegraven, ben benieuwd wat er verder gaat gebeuren, dat is nog eens interessant om bij wijze van spreken met de neus erboven op te zitten. (niet te letterlijk nemen natuurlijk)

25 januari 2020 | 11:31

j.siemons

@Alain……

man toch !

25 januari 2020 | 09:07

Alain

@j.siemons
Ja hoor. Gelukkig kreeg ik het op tijd weer ingeslikt.

24 januari 2020 | 23:24

j.siemons

@Alain………..

gaat het nu al weer een beetje beter met je 🙂 ?

24 januari 2020 | 14:37

Alain

@ReindeR Rustema
Ik moest ook een beetje in mijn mond overgeven toen ik die titel las. En dan die foto erbij.

24 januari 2020 | 12:02

ReindeR Rustema

“dat je mensen weer in hun kracht kunt zetten” is het bewijs dat er echt mensen zijn die dit zeggen. Het staat hier vereeuwigd. Het is zo jammer dat gewone taal te moeilijk is in bepaalde organisaties. Ik hoop alleen maar dat niemand zoiets buiten werktijd zegt. Vreselijk.

15 januari 2020 | 17:32

Gerard

Zo kan het dus ook werken. Alle soorten media gebruiken om het OV voor iedereen toegankelijk te maken. Dus ook “Wij nemen je mee”. Provisiat.

14 januari 2020 | 13:03

Carla Korrel

Hallo redactie,

Heel graag ontvang ik informatie over dit project voor mijn zoon Dylan. Voor hem is reizen met de trein ook een grote opgave ivm met zijn beperking Pdd noss. Hij wilt het wel heel graag leren  , voor zijn contacten te onderhouden.We horen graag wat de mogelijkheden zijn, hij heeft een PGB

Met vriendelijke groet, 

Carla Korrel 

15 januari 2020 | 09:08

Annemarie van Duijnhoven

Beste Carla,
Dank voor je verzoek. Een medewerker van de OV-coach neemt contact met je op.
Hartelijke groet,
Annemarie