Afbeelding
maandag 23 maart 2020

OV-Barometer: reizigers binnen de Vervoerregio tevredener dan ooit

Hilde Postma

OV-reizigers binnen de Vervoerregio Amsterdam waren afgelopen jaar nóg tevredener over de vervoerbedrijven dan het jaar er voor. Dat blijkt uit de jaarlijkse OV Klantenbarometer van CROW-KpVV. Gemiddeld gaven reizigers hun rit een 7,9. Dat is de beste score ooit gemeten. 

door Ilan Sluis

Stijging metro

In Amsterdam werd een rit per tram als beste gewaardeerd (8), de gemiddelde busrit kreeg in de hoofdstad een 7,8 en de metro een 7,9. Vooral de metro toont een opvallende stijging. Kreeg de metro in 2017 nog een 7,4, dankzij de opening van de Noord/Zuidlijn steeg dat in 2019 naar een 7,9, meldt CROW-KpVV.

Beste regiovervoerders

Niet alleen in Amsterdam gingen de cijfers omhoog, ook in de andere concessiegebieden Amsterdam-Meerlanden, Zaanstreek en Waterland was dat het geval. Best scorende regio was Waterland (8,1), maar ook Zaanstreek deed het beter (7,9), net als Amsterdam-Meerlanden (8). Waterland en Amsterdam-Meerlanden vormen met de concessie Zuid-Holland Noord zelfs de top 3 van beste regiovervoerders.

 

Best scorende regio is Waterland met een 8,1.

Overweldigend

Vice-voorzitter van de Vervoerregio en wethouder Mobiliteit van gemeente Zaanstad, Gerard Slegers toont zich verheugd over de klinkende waarderingen van de reiziger. ´Binnen de Vervoerregio werken we met heel veel partijen en de vervoerders elke dag aan beter openbaar vervoer. We hoopten natuurlijk wel dat deze inzet positief gewaardeerd zou worden door de reizigers, maar dat het zo overweldigend zou zijn, had ik niet verwacht. Maar we zullen ook de komende jaren nog heel hard moeten werken om deze waardering vast te houden en nog beter te krijgen. Er ligt natuurlijk altijd ruimte voor verbetering.´

Beperking feestelijkheden

Normaal gesproken wordt er bij positieve resultaten uit de OV-Klantenbarometer uitgebreid stilgestaan. Niet in de laatste plaats omdat er vanuit de Vervoerregio ook financiële bonussen tegenover staan. Maar gezien de huidige situatie hebben CROW-KpVV, vervoerders en de Vervoerregio besloten de feestelijkheden te beperken. Slegers: ´Het leek ons ongepast en ook uit besmettingsoogpunt ongewenst om nu een feestje te vieren, of taart te sturen voor de medewerkers van de vervoerbedrijven. Maar we zullen er op een later moment, als de situatie het toelaat, nog stilstaan bij de goede resultaten.´

Puntjes van kritiek

Waren er bij de reizigers dan helemaal geen punten van kritiek? Natuurlijk wel. De laagste scores gaven klanten voor de prijs van het OV (5,6) en voor informatie bij vertragingen (5,8). Goede nieuws is wel dat ook die cijfers hoger liggen dan in het verleden. Voor meer informatie over de uitkomsten van de barometer kijk op:   https://vervoerregio.nl/artikel/20200323-openbaar-vervoer-in-vervoerregio-hoog-gewaardeerd

Heeft u vragen? Stel ze hier.

2 april 2020 | 17:33

Burger

Natuurlijk hartstikke mooi, die rapportcijfers in de OV-klantenbarometer, maar op deze jaarlijkse onderzoeken van het CROW valt toch wel wat af te dingen. In deze onderzoeken wordt namelijk alleen aan bestaande reizigers om hun oordeel gevraagd.

Door het opheffen en opknippen van lijnen, het opheffen van haltes, en andere verslechteringen, waaronder frequentieverminderingen, prijsstijgingen en de ov-chipkaart, is het openbaar vervoer voor minder mensen aantrekkelijk gebleven. Deze mensen zijn in de loop der jaren uit het openbaar vervoer verdwenen en hen wordt niet gevraagd om hun oordeel over het openbaar vervoer.

Als je de rapportcijfers over het openbaar vervoer alleen laat afhangen van het oordeel van de mensen die nog wel gebruik maken van het openbaar vervoer, krijg je mijns inziens een onvolledig beeld en waarschijnlijk “kunstmatig” hoge cijfers. Het CROW zou ook de de mensen, die vroeger wel met het openbaar vervoer reisden maar nu niet meer, om hun mening moeten vragen. Dan krijg je vast andere rapportcijfers, maar waarschijnlijk wel realistischer.

24 maart 2020 | 22:09

D.

Vraag me ook jaarlijks af wie ze vragen. Ik ga 5dgn in de week met OV maar zie nooit iemand dit soort onderzoek doen, en niemand in mijn omgeving die ooit gevraagd is deze meting uit te voeren.
Circuleert de ondervraagden wel jaarlijks of hebben en ze een vaste groep?Nergens zie je ook ooit de mogelijkheid om je aan te melden voor dit onderzoek.Heb hier mijn twijfels bij want hoe tevreden ook, de druk op lijn 314 is nog steeds niet verholpen tijdens de spit… de lange bussen die ingezet zouden worden zijn nooit ingezet.

24 maart 2020 | 14:44

anoniem

Is men ook tevreden in Amsterdam west ???Geen tram 12 en 14. Buslijnen die overvol zitten. Ik ben 45 minuten onderweg om van west naar het Rembrandtplein te komen.