Afbeelding
donderdag 12 september 2019

Oplossing voor drukte bij Amsterdamse ring in Noord

Evelien Brascamp

Het knooppunt van de A10 met de Nieuwe Leeuwarderweg in Amsterdam-Noord is de drukste aansluiting op de ring van Amsterdam. De omgeving van dit knooppunt kan nu reageren op plannen om dit aan te pakken. Projectleider Chris Engelsman vertelt er alles over.

Chris, waarom is dit punt zo druk?

“Op dit punt komt veel verkeer samen: van en naar de A10, verkeer van en naar het noorden, zoals Purmerend, Waterland en Edam-Volendam, en het verkeer uit Amsterdam-Noord. Er wordt in de omgeving ook nog eens heel veel ontwikkeld, zoals bijvoorbeeld woningbouw en een enorme bioscoop bij station Noord. Dat betekent dat het hier alleen maar drukker zal worden, terwijl fietsers, auto’s en bussen nu al last hebben van die drukte.”

Wat kunnen we er aan doen?

“Dat is precies wat we afgelopen jaar hebben onderzocht. We hebben uitgebreid gekeken naar diverse manieren op de drukte op te lossen. Van een pakket met maatregelen waarin we slimmer gebruik gaan maken van de bestaande infrastructuur tot een complete fly-over, waar auto’s vanuit het noorden via een viaduct de A10 kunnen bereiken. Ook een combinatie van verschillende oplossingen hebben we onderzocht. “

De toekomstige bioscoop bij station Noord.

En? Wat wordt het?

“We zijn erachter gekomen dat er met een pakket aan maatregelen, waarin we slimmer gebruik maken van de bestaande weg die er ligt, een heel goede oplossing hebben. Er komen bijvoorbeeld extra stroken om af te slaan, de verkeerslichten worden beter afgesteld en we verlengen de invoegstrook op de A10 met een klein stukje. Hiervoor zijn geen grote ingrepen nodig. Het voordeel van deze aanpak is dat het niet zo kostbaar is en dat het weinig impact heeft op de omgeving, maar dat het wél een goede impact heeft op het verkeer.”

Wat nu? Heeft de omgeving nog iets te zeggen?

“We hebben de onderzoeken naar deze verschillende maatregelen afgerond. Nu kan de omgeving hier op reageren. Omwonenden of andere belanghebbenden uit de buurt kunnen aangeven wat ze van de maatregelen vinden, of suggesties doen voor het vervolg. Deze reacties kunnen we meegeven aan de bestuurders, die hier eind van dit jaar of begin volgend jaar een besluit over zullen nemen.”

Wanneer is het project dan klaar?

“Als bestuurders een besluit nemen gaat het project door naar de volgende fase. In die fase, de planuitwerking, worden de ideeën verder uitgewerkt. Dat betekent dat de maatregelen ingetekend worden en precies duidelijk wordt hoe het eruit komt te zien. Het uiteindelijk uitvoeren van de maatregelen zal op z’n vroegst vanaf 2021 plaatsvinden.”

De reactieperiode is van 2 september tot en met 13 oktober 2019. Tijdens deze periode kunnen belanghebbenden reageren op het onderzoek en de voorgestelde maatregelen. Het rapport en het reactieformulier zijn te downloaden op vervoerregio.nl/kans. Op 17 september is een spreekuur. Heb je vragen, meld je dan hier aan via planstudiekans@vervoerregio.nl.