Afbeelding
vrijdag 15 maart 2019

Openbaar vervoer in Amsterdam Noord en Nieuw-West wordt verbeterd

Renske van Bers

Om de bereikbaarheid in Amsterdam Noord en Nieuw-West te verbeteren worden aanpassingen aangebracht in een aantal buslijnen. Sinds de opening van de Noord/Zuidlijn is het OV netwerk ingrijpend gewijzigd. Nu blijkt dat op een aantal plekken verbeteringen nodig zijn, worden die daar doorgevoerd.

Sharon Dijksma, Portefeuillehouder Verkeer en Vervoer van de Vervoerregio, heeft samen met GVB besloten de wijzigingen per april door te voeren. Dit gebeurt vooruitlopend op de nieuwe dienstregeling die in december 2019 ingaat. Dijksma: “De Noord/Zuidlijn is sinds de opening een succes, maar de wijzigingen die tegelijkertijd met ingebruikname zijn doorgevoerd in met name de bus- en tramlijnen, hebben op sommige plekken tot minder goede bereikbaarheid geleid. We nemen de klachten daarover serieus en staan voor een bereikbare stad. Daarom voeren we nu deze verbeteringen door. Tegelijk onderzoeken we waar en op welke manier we nog meer verbeteringen door kunnen voeren.”

Aanpassingen in Noord

Als proef zal buslijn 36 tot eind 2019 pas om 24.00 uur stoppen met rijden in plaats van 20.00 uur nu. Hiermee wil GVB bereiken dat bijvoorbeeld bezoekers van patiënten in het Boven IJ ziekenhuis tot laat in de avond een verbinding hebben. De route van lijn 36 wordt bovendien verlegd van Olof Palmeplein naar Amerbos, zodat ook die wijk een verbinding heeft met het ziekenhuis en de bus voor het ziekenhuis stopt. Deze aanpassingen volgen op een eerdere bijstelling in oktober vorig jaar. Toen stelde GVB de businzet al bij in Noord. Aanleiding waren toen klachten over overvolle lijnen 34 en 35 in de ochtendspits. Door extra lange bussen in te zetten werden die klachten verholpen.

kaartje 36

Nieuw West

Buslijn 21, die van Geuzenveld naar CS rijdt, gaat vaker rijden in de ochtendspits. Er komt één bus extra in de dienstregeling, zodat het aantal zit- en staanplaatsen met 8 procent toeneemt. Er rijdt dan elke 5,5 minuut een bus aan de oostkant langs de wijk de Eendracht richting CS. Buslijn 249 zal dan niet meer rijden. De bus die beschikbaar komt door het opheffen van lijn 249 wordt ingezet op lijn 21.

Neer info volgt

Een beperkt aantal reizigers heeft hierdoor een extra overstap en enkele minuten meer reistijd, maar zo’n 200 reizigers hebben voordeel van de toegenomen zit- en staanplaatsen. De scholen waar buslijn 249 langs rijdt, zijn al op de hoogte van de wijzigingen. Reizigers krijgen de komende weken informatie over wat er voor hen verandert.

Monitoren

Alexandra van Huffelen, directeur van GVB over de wijzigingen: “Ruim voor de start van het nieuwe lijnennet hebben we aangegeven dat we heel goed zouden monitoren en zouden bijstellen als dat nodig was. We zijn daarover continu in gesprek met alle betrokkenen om het lijnennet steeds beter aan te laten sluiten op de wensen van onze reizigers. Dat doen we met reizigers, de Vervoerregio, de gemeente en alle stadsdelen. Wij hopen dat reizigers tevreden zijn met de verhoging en uitbreiding van de businzet. In de loop van 2019 volgt nog een uitgebreide evaluatie van het lijnennet.”

Heeft u vragen? Stel ze hier.

23 maart 2019 | 19:04

trolly

@Daniël Kooren: Welnee. Met lijn 41 en de trein duurt de reis vanaf de Lunaweg naar station Weesp maar 24 minuten, terwijl lijn 249 er twee keer zo lang over doet. Ik kan me niet voorstellen dat er behalve de busschauffeur iemand de hele route van lijn 249 reist.

23 maart 2019 | 18:24

Daniël Kooren

Het is toch raar dat lijn 249 niet meer gaat rijden?

Het is de enige mogelijkheid om ´s ochtends (zonder overstap) vanaf Duivendrecht naar Weesp te gaan

Als lijn 249 weggaat, moet je eerst bus 41 naar Station Duivendrecht nemen en daarna de trein naar Weesp nemen!

Dat gaat je 30 minuten meer kosten dan met lijn 249 reizen!

26 maart 2019 | 18:14

Duco

@Daniël Kooren
Het scheelt, zoals trolly zegt slechts enkele minuten voor circa 7 reizigers per dag:

Buslijn 249 is slechts één rit, van Duivendrecht via Zuidoost naar de twee scholen in Weesp. Deze lijn is ooit in het leven geroepen omdat buslijn 49 te druk was, maar tegenwoordig maken er slechts 15 reizigers per dag gebruik van deze lijn. Er is een goed alternatief. De helft van de reizigers kan met bus 49 dezelfde reis maken, dan andere helft (7 reizigers) moet overstappen van buslijn 41 of 47 op buslijn 49, een extra reistijd van een paar minuten. De scholen zelf zijn akkoord, sterker nog, van hen mocht deze lijn ook al eerder opgeheven worden. GVB heeft samen met de scholen de dienstregelingtijden van lijn 49 bepaald, de scholen verzorgen vervolgens de communicatie richting de leerlingen/docenten, zodat de gebruikers op de hoogte zijn. Ook GVB zal de laatste twee weken in de bus zelf de nodige communicatie doen. De bus die nu op lijn 21 gaat rijden gaat dus in plaats van 15 reizigers 200 reizigers vervoeren.

17 maart 2019 | 02:13

toemie

Heeft noord een soort nieuwe lijn nodig die De kadoelen en tuindorp verbind met molenwijk en Olof palmenplein? Sinds mensen daar een beetje last hebben van het verdwijnen van lijnen, lijkt het me wel een goed idee is. Of het te realiseren is dat is de vraag.

15 maart 2019 | 17:40

n-evo

@Renske Goede achtergrondinformatie om in het artikel op te nemen. Dat maakt de maatregel al een heel stuk sympathieker. 🙂

17 maart 2019 | 13:01

Renske van Bers

@N-evo, gelukkig staat het nu hier 🙂

15 maart 2019 | 16:35

Trudie

Af gelopen woensdag  heb ik halte noorderpark  om ongeveer 17.35 een kwartier op bus 35 richting olafpalmeplein zonder uitleg of wat dan ook moeten wachten.

Wat is daar de reden van geweest.

Gr trudie

17 maart 2019 | 13:03

Renske van Bers

@Trudie, ik denk dat er iets mis was met de bus. Ik vraag het na en vervelend dat je moest wachten. Groet, Renske

15 maart 2019 | 16:35

Ed

@Waterlander

Zal er ook wel mee te maken hebben omdat het Waddenwegviaduct op de planning staat om dit jaar nog gesloopt te worden. 

15 maart 2019 | 16:26

Dini kuit

Maar voor de wijk Twiske en kadoelen is nog niets geregeld veel bewoners kunnen niet naar de molenwijk dokter apotheek bibliotheek boodschappen enz. Naar de banne kunnen wij ook niet wat een verbetering Sharon nu mooi niet . Wij zijn echt ook Amsterdammers 

17 maart 2019 | 13:06

Renske van Bers

@Dini, er zijn inderdaad wel wat mensen geholpen met de nieuwe maatregelen, maar ik snap dat het nieuwe lijnennet nog niet naar ieders volle tevredenheid is. Ik geef het in ieder geval door, net als de andere opmerkingen onder dit artikel. Groet, Renske

15 maart 2019 | 16:17

Gerard

Voor velen uit Tuindorp Oostzaan is en blijft het vervallen lijn 37 per 22 juli 2018 een probleem. Nu moet men met bus 35 naar een overstaphalte met bus 36 als men naar het Ziekenhuis wil. Dat kost tijd maar vooral voor ouderen die toch ook iets minder valide zijn is dat erg vervelend. En een regiem waarbij 35 en 36 altijd gezamenlijk op een overstaphalte zijn is er ook niet bij. Je ziet je aansluitende bus vaak voor je wegrijden.

15 maart 2019 | 16:22

Renske van Bers

@Gerard, dat is inderdaad vervelend. Ik geef het door aan GVB. Groet, Renske

15 maart 2019 | 14:49

peter

@Waterlander

klopt. per 7 april komt er geen bus meer op het viaduct

15 maart 2019 | 14:40

Waterlander

Op het rechterkaartje rijdt lijn 34 niet meer over het Waddenwegviaduct.

Is dit ook per april?

15 maart 2019 | 13:41

n-evo

Dat die ene extra bus voor de 21 weer ten koste moet gaan van iets anders. ?

15 maart 2019 | 15:56

Renske van Bers

@n-evo, hierbij het antwoord van GVB: Buslijn 249 is slechts één rit, van Duivendrecht via Zuidoost naar de twee scholen in Weesp. Deze lijn is ooit in het leven geroepen omdat buslijn 49 te druk was, maar tegenwoordig maken er slechts 15 reizigers per dag gebruik van deze lijn. Er is een goed alternatief. De helft van de reizigers kan met bus 49 dezelfde reis maken, dan andere helft (7 reizigers) moet overstappen van buslijn 41 of 47 op buslijn 49, een extra reistijd van een paar minuten. De scholen zelf zijn akkoord, sterker nog, van hen mocht deze lijn ook al eerder opgeheven worden. GVB heeft samen met de scholen de dienstregelingtijden van lijn 49 bepaald, de scholen verzorgen vervolgens de communicatie richting de leerlingen/docenten, zodat de gebruikers op de hoogte zijn. Ook GVB zal de laatste twee weken in de bus zelf de nodige communicatie doen. De bus die nu op lijn 21 gaat rijden gaat dus in plaats van 15 reizigers 200 reizigers vervoeren. Groet, Renske

Wil je dit bericht delen?