Afbeelding
maandag 21 januari 2019

Op excursie naar de ombouw van de Amstelveenlijn

Renske van Bers

LEGO-ende kindjes, een ijssculptuur van een tram, verse koffie en koekjes: op 19 januari was dit allemaal te zien en beleven in Informatiecentrum InZicht tijdens de themadag ‘Amstelveen Under Construction’. En uiteraard kon je hier ook meer info krijgen over de verschillende bouwprojecten in en rond Amstelveen en waren er drie excursies naar de bouwplaats Kronenburg, die onderdeel uitmaakt van de ombouw van de Amstelveenlijn.

Om 13.00, 14.00 en 15.00 uur stond er een busje klaar om de belangstellenden, gehesen in de verplichte veiligheidskledij, te vervoeren naar bouwplaats en voormalige halte Kronenburg. We sluiten aan bij de eerste groep en zijn benieuwd wat de deelnemers verwachten en wat hun reactie is.

amstelveenlijn_mei15043

De Amstelveenlijn, sneltram 51, wordt vernieuwd en er komt een hoogwaardige tramlijn voor in de plaats. Dat is hard nodig. De lijn is, nagenoeg in zijn huidige vorm, in gebruik sinds 1990 en uitgegroeid tot een belangrijke schakel in het regionale openbaar vervoer. Maar de huidige sneltrams zijn verouderd, vaak overvol, rijden niet vaak genoeg en zijn gevoelig voor storingen.

Hobby

Van dichtbij zien hoe de Amstelveenlijn wordt omgebouwd tot een spoor voor een hoogwaardige tram, dat was afgelopen zaterdag het doel van vrienden Frank en Gertjan. Frank: “Leuk hoor dat dit mogelijk is!” Gertjan: “Of dit bezoek voortkomt uit professionele interesse? Nee hoor, dit is een hobby.” Beide heren zijn afkomstig uit Aalsmeer en gaan, indien mogelijk, al jaren naar diverse bouwprojecten. Qua omvang sprong vooral de Noord/Zuidlijn eruit. Frank: “Wat je daar allemaal zag tijdens de open dagen… Maar dit is ook bijzonder en complex hoor!”

20190119_132810_001

Zicht vanuit de keet op het bouwterrein bij Kronenburg.

Rekening houden

Hoe complex het is wordt duidelijk als we, nadat we zijn aangekomen op de bouwplaats, in de keet tekst en uitleg krijgen van omgevingsmanager Fieke Uitentuis, werkzaam bij hoofdaannemer VITAL. “Het probleem met de ombouw is dat je werkt op een bijzonder drukke verkeersader, de Beneluxbaan. Je probeert het verkeer dat gebruik van deze baan maakt, maar ook het OV en de omwonenden niet teveel hinder te bezorgen. Helaas kun je dit niet helemaal uitsluiten, anders kun je hier geen project van deze omvang realiseren.”

20190119_134711

Sjon en Henk komen uit Buitenveldert en waren ook benieuwd. Sjon: “Ik vind het bijzonder om te zien hoe klein de bouwplaats is van dichtbij, de bouwers moeten heel minutieus te werk gaan.”

Veel gebeuren

Want er moet nog behoorlijk veel gebeuren wil hier straks een hoogwaardige tramlijn liggen. Fieke: “Niet alleen het materieel en het spoor moeten vernieuwd worden, we plaatsen ook drie verdiepte kruisingen bij Zonnestein, de Sportlaan en hier bij Kronenburg om de doorstroom en vooral ook de veiligheid te vergroten.” Om de verdiepte kruisingen aan te leggen is het nodig om damwanden en zo’n 1200(!) schroefpalen te bevestigen. Fieke: “Om de overige gebruikers zo min mogelijk overlast te bezorgen, hebben we nu een planning gemaakt waarin we in het voorjaar een aantal weekenden 52 uur achter elkaar doorwerken en er op deze plekken even geen tramverkeer mogelijk is. De maandag na deze werkweekenden, als de werkweek begint, rijdt tram 5 dan wel weer.”

20190119_133142_001

De planning van de ombouw luistert nauw.

Geen invloed

Een strakke planning dus, waarin niet veel speling is en waarbij veel af moet zijn in verband met de grotere werkzaamheden die deze zomervakantie zullen plaatsvinden. Wendy van der Meulen, als communicatieadviseur van de Amstelveenlijn vandaag ook aanwezig, vult aan: “Het is inderdaad best spannend als de planning van een project zo nauw luistert. Er zijn namelijk ook factoren waar je geen invloed op hebt, maar die wel de duur van de ombouw kunnen beïnvloeden. Denk bijvoorbeeld aan het weer: als het te koud is kun je de fundering niet in de grond aanbrengen en als het straks te warm is kan het beton niet goed uitharden. Ik hoop dus dat de weergoden ons gunstig gezind zijn.”

Irritatie weg

Op de terugweg zit ik naast Marjon, de enige vrouw die het gezelschap rijk is. Wat vond ze ervan? Marjon: “Heel interessant! Ik ben hier samen met mijn man en we wonen achter de Beneluxbaan. We waren nieuwsgierig en wilden het project graag eens met eigen ogen zien. Wat ik vandaag heb geleerd? Nou, ik wist niet dat er zoveel bij zo’n bouwproject komt kijken en dat je met zoveel factoren rekening moet houden. En – eerlijk is eerlijk – nu ik weet hoe complex het is, neemt dat ook wel wat irritatie weg. Ik snap nu beter waarom het zolang duurt en waarom de ombouw überhaupt nodig is.”

20190119_140659

Ook de ijssculptuur van de tram trok bekijks.

Welkom

Heb je de themadag gemist? Geen nood, want het Informatiecentrum Amstelveen InZicht is op andere dagen ook geopend. Op woensdag, donderdag en vrijdag van 12.00 tot 17.00 uur, evenals iedere 1e en 3e zaterdag van de maand ben je altijd welkom om je vraag te stellen, een indruk van de projecten te krijgen of om een klacht in te dienen.

Informatie-avonden

Op 6 en 7 februari kun je ook langskomen tijdens de informatie-avonden die dan georganiseerd worden.  Dit zijn de laatste informatie-avonden voordat op 3 maart sneltram 51 stopt met rijden.

Wil je meer weten over de werkzaamheden, planning en vervangend openbaar vervoer? Kijk dan op Amstelveenlijn.nl.

Heeft u vragen? Stel ze hier.

Wil je dit bericht delen?