Afbeelding
woensdag 16 januari 2019

Half februari opent de fietsenstalling onder station Noord

Renske van Bers

Update! Helaas missen er nog teveel puntjes op de i om op 1 februari open te gaan. Het wordt vooralsnog half februari. Als we een exacte datum weten, melden we het meteen. Excuus!

Ze heeft even op zich laten wachten, maar vrijdag 1 februari is het dan zover; dan opent de fietsenstalling onder station Noord eindelijk haar deuren. Maarten Bakker, projectbegeleider fietsenstallingen bij de Vervoerregio, vertelt meer.

Maarten, waarom duurde het zo lang?

“In de eerste helft van 2017 lag de focus van de bouw vooral op het afronden van station Noord zelf, zodat de Noord/Zuidlijn op 22 juli daadwerkelijk kon gaan rijden. Pas nadat deze reed, ontstond de ruimte om daadwerkelijk met de afbouw van de fietsenstalling aan de gang te gaan. De ruimte voor de fietsenstalling was al in het stationsgebouw opgenomen en de plannen (en financiering) voor de afbouw lagen hier ook al voor klaar. We hebben, als overbrugging, de afgelopen maanden wel fietsrekken geplaatst, maar nu kun je dus eindelijk je fiets bewaakt en overdekt parkeren.”

Fietsenstalling noord

Voor hoeveel fietsen is er plek?

“Voor ongeveer 1.300 fietsen. Vind je dat veel? Dat klopt wel. Dat is bewust gedaan, omdat we verwachten dat – vooral in de zomer – reizigers vanuit de omgeving de fiets zullen pakken om het station te bereiken. Met ruim 1.300 plekken zijn we hier op toegerust.”

Kunnen ‘bakfietsers’ ook terecht in de stalling?

“Jazeker! Voor bakfietsen hebben we zelfs speciale plekken ingericht. Ook kunnen mensen met een elektrische fiets hun fiets in de stalling opladen. Daarnaast wordt de stalling 24/7 bewaakt, is de stalling de eerste 24 uur gratis en ben je vanuit de stalling zo op het perron. Mooi toch?!”

En – tot slot – hoe zit het met de OV-fietsen? Zijn die ook op 1 februari  in de stalling verkrijgbaar?

“We koersen er inderdaad wel op om in de stalling op 1 februari ongeveer 20 OV-fietsen aan te bieden. Lukt het niet op deze vrijdag, dan volgen ze snel daarna.”

Heeft u vragen? Stel ze hier.

17 januari 2020 | 03:41

Hans

Hallo, waar kan ik in de nacht mijn fiets parkeren als ik om 3 uur de nachtbus neem?

23 augustus 2019 | 14:11

Rodenburg-Vermeij

Beste Renske,

Kan ik een E-driewiel fiets ook in in de stalling zetten en opladen van het station Noord – Zuid lijn? Niet als passagier van de metro, maar als buurtbewoner. Ik ga de fiets gebruiken in plaats van een scoot mobiel.

Met vriendelijke groet,

Lenie.

27 augustus 2019 | 09:27

Renske van Bers

@Lenie, bij alle stations langs de Noord/Zuidlijn is ook ruimte voor je fiets of scooter. Rond de meeste stations gelden fiets en scooterparkeerregels. Je mag hier alleen parkeren in een vak, rek of stalling. Parkeren in een stalling van de gemeente of NS met een ‘gewone’ fiets is de eerste 24 uur gratis. Daarna betaal je 1,25 euro per dag. Bakfietsen en elektrische scooters betalen direct 2,50 euro per dag. Parkeer je niet op de juiste plek dan kan je fiets worden verwijderd. Ik kan op de gemeentesite alleen niets vinden over specifiek E-driewielers. Ik vraag dit nog even na bij een collega. Groet, Renske

27 augustus 2019 | 10:41

Renske van Bers

@Lenie, er is ook plek voor een E-driewieler! Groet, Renske

14 maart 2019 | 23:08

Corinne

Ik het bericht staat dat de eerste 24 uur gratis zijn, waarom werd mij bij binnenkomst direct verteld dat het stallen van een bakfiets €2,50 per dag kost?!?

14 maart 2019 | 23:13

Renske van Bers

@Corinne, excuus, de eerste 24 uur gratis geldt alleen voor gewone fietsen. Hieronder alle tarieven. Groet, Renske
Tarieven 2019
Elke 1e 24 uur gratis
Dag 2 t/m 28: €1,25 per dag
Bakfiets/ ligfiets/ elektrische scooter dag 1 t/m 28: €2,50 per dag
Jaarabonnement – aanvraagformulier (PDF, 202 kB): €75 (Tolhuisplein €125)
Jaarabonnement bakfiets/elektrische scooter – aanvraagformulier (PDF, 197 kB): €150

13 februari 2019 | 11:29

Toer

Is er inmiddels al meer bekend over een openingsdatum?

13 februari 2019 | 14:48

Renske van Bers

@Toer, heel vervelend, maar we zijn nog even afhankelijk van een laatste veiligheidscheck. Hopelijk op zeer korte termijn! Groet, Renske

21 januari 2019 | 11:03

Heidi

Fijn dat de stalling open gaat, dat in de eerste plaats! Ik vraag me echter wel af of 1300 stallingsplaatsen wel zo veel is: Als ik me niet vergis, staan er nu tijdelijk rekken met 1500 plaatsen (tell me if I’m wrong) en wat je ziet is dat weinig mensen de bovenste rekken gebruiken. Mede daardoor is er “op de grond” meestal geen plek meer (ook scholieren van het MBO College Noord en de Bredero Mavo gebruiken de rekken). In de definitieve stalling staan ook etagerekken en ik vraag me af of stallers hier de bovenste verdieping wél gaan gebruiken. Voor fietsers die om fysieke redenen hun fiets niet op de bovenste etage kunnen stallen, wordt het er waarschijnlijk niet beter op. Daardoor heb ik al meerdere keren met mijn fiets door de buurt gedwaald om ergens te kunnen parkeren waar ik geen stuurhanger en kras op mijn band krijg van handhaving. Ik dacht: ik geef maar even een signaal 🙂   

21 januari 2019 | 11:15

Duco

@Heidi
Bij de opening van de Noord/Zuidlijn zijn er 500 tijdelijke rekken buiten station Noord geplaatst. De capaciteit wordt kortom ruim 2,5x zo groot. De bovenste fietsplekken van definitieve stallingen zijn aanzienlijk beter dan de tijdelijke plekken. We zien dat dit type plekken bij andere stations goed wordt gebruikt, we hebben geen reden om aan te nemen dat dit straks bij station Noord anders zou zijn.

18 januari 2019 | 14:21

Toer

Beste Renske,

Ik bedoelde voor de ‘gewone’ betaalde stalling om m’n eigen fiets te kunnen stallen 🙂

Als ik het goed heb begrepen is het een bij de gemeente in beheer zijnde stalling, toch?

18 januari 2019 | 15:30

Renske van Bers

@Toer, oh haha! Ik vraag na hoeveel het kost, de eerste 24 uur zijn iig altijd gratis. En de stalling wordt inderdaad beheerd door de gemeente. Groet, Renske

18 januari 2019 | 12:08

Herman

Is er al bekend wanneer nou eindelijk de overige ruimtes in station Noord gebruikt gaan worden? De lijn rijdt al een half jaar, maar los van een AH To Go en een recent geopende GVB tickets-winkel staat de boel verder nog steeds helemaal leeg!

18 januari 2019 | 12:55

Renske van Bers

@Herman, klopt! En er is op dit moment ook nog geen nieuws over concrete plannen voor invulling. Ik schrijf een artikel zodra er nieuws is. Groet, Renske

16 januari 2019 | 16:00

Toer

Geweldig nieuws, ik kom m’n fiets er z.s.m. stallen!

Zijn er ook direct al abonnementen beschikbaar?

18 januari 2019 | 13:11

Renske van Bers

@Toer, leuk dat je zo enthousiast bent! Een abonnement kun je hier afsluiten. Groet, Renske

22 januari 2019 | 10:17

Renske van Bers

@Toer, hieronder de tarieven, groet Renske
Tarieven 2019
■1e 24 uur gratis
■Dag 2 t/m 28: €1,25 per dag
■Bakfiets/ ligfiets/ elektrische scooter dag 1 t/m 28: €2,50 per dag
■Jaarabonnement €75 (Tolhuisplein €125)
■Jaarabonnement bakfiets/elektrische scooter €150

Wil je dit bericht delen?