Afbeelding
donderdag 11 oktober 2018

Website Noord/Zuidlijn naar het Stadsarchief

Duco Vaillant

Sinds 2010 tot en met de opening van de Noord/Zuidlijn heeft de metrolijn een eigen website gehad. De website is nu opgeslagen, online beschikbaar gemaakt en binnenkort wordt deze overgedragen aan het Stadsarchief. Zodoende worden de ruim 2.500 artikelen en meer dan 45.000 reacties van vele duizenden volgers vereeuwigd.

Heeft u vragen? Stel ze hier.

11 september 2020 | 09:38

johan siemons

geachte guda ,

heeft u al bedacht om het stadsarchief van de gemeente amsterdam te benaderen ?

10 september 2020 | 23:08

Guda

Ik ben op zoek naar de Noord/Zuidlijn-notitie “Ontwerpwedstrijd Volewijkspark Oost– randvoorwaarden en Programma van Eisen (PvE) vanuit waterhuishouding” d.d. 9 oktober 2003. . Waar kan ik dat vinden?

24 oktober 2018 | 17:00

Antje

@Duco Vaillant, Vervoerregio Amsterdam

Bedankt, ik weet zelf vrij aardig hoe met google-analytics om te gaan. Ik houd het op 50.000 max 100.000 echte mensen bij evenementen of instortingen. 

Zoals gezegd, bij een nieuwe site graag DigiD of wat over 25 jaar courant is gebruiken om de schrijvers te ondersteunen bij het posten.

24 oktober 2018 | 16:55

Antje

@Eric

Stokpaardje, wie weet in deze tijd nog wat dat was.  Ik beperk mij tot zaken waar ik wat van weet in plaats van over alles wat te melken te hebben. Dat zouden meer mensen moeten doen. Voor anderen lijkt het dan stokpaardjes berijden. Niets echter van deze oude hobby!

24 oktober 2018 | 16:49

Antje

@trolly

Ach juffrouw Jannie toch, “paperclips-minnende kantoorbevolking”

23 oktober 2018 | 21:39

Jan. Meeuwenberg.

@Antje: Ach als ik nog mag meemaken dat de eerste spade de grond ingaat, dan zal dat mooi zijn, dan is het tenminste bekend hoe de nieuwe lijn (Oost/Westlijn) eruit gaat zien, en waar de stations komen. En dan maar hopen dat er geen onderbrekingen zijn, en er weer een commissie Veerman nodig is of welke commissie dan ook,om te bepalen dat het wel of niet afgemaakt moet worden. (dat houd zo op)

Maar het zal niet meer zo interessant zijn de bouw van de eventuele Oost/Westlijn, zoals het hoogtepunt van de N/Z-lijn, de oversteekt bij het IJ.

23 oktober 2018 | 18:35

trolly

@Antje: Sommigen zal ik niet missen.

23 oktober 2018 | 16:25

Eric

@Antje
Jij krijgt van Sinterklaas en zwarte Piet zeker een nieuw stokpaardje! Voor je verzameling.

23 oktober 2018 | 16:13

Antje

@trolly

Volgende lijn???  Dan zijn velen van de hier aanwezigen waarschijnlijk niet meer op aarde.

23 oktober 2018 | 16:11

Antje

Komt er nog een stukje over het AT5 verhaal over het sneller rijden en de schuifpuien langs de rand van het perron? Handig en nodig om al snel zonder bestuurder te kunnen gaan rijden.

Hier is ooit betoogd dat de ingangen van het CS station bewust zonder dak moesten zijn. Nu zit men zich in de nieuwe politiek weer te bemoeien met het herontwerpen van dingen die net een half jaar in bedrijf zijn.  Zo worden de dingen snel lelijk gemaakt.

23 oktober 2018 | 22:24

Duco

@Antje
AT5 is wat voorbarig met hun berichtgeving. Er is namelijk nog geen besluit over genomen. Eerst moet de investeringsagenda metro nog in november door het Dagelijks Bestuur van de Vervoerregio worden goedgekeurd en in december door de Regioraad. Meer hierover is hier te lezen.

23 oktober 2018 | 16:08

Antje

@Duco Vaillant, Vervoerregio Amsterdam

Bedankt maar 1,4 miljoen is waarschijnlijk wat men unieke bezoekers noemt maar feitelijk zijn dat veel minder personen geweest. Door de veroudering tussen bezoekjes kort in te stellen heb je al snel een menigte bezoekers. 

En hoeveel geïnteresseerden zouden er feitelijk kunnen zijn in een regio Amsterdam met 1 miljoen inwoners? 50.000 zou al heel wat zijn wanneer die regelmatig op de site zouden komen.

Een bekende website elders doet dik over 3 miljoen unieke bezoekers maar een snelle blik op de per ongeluk vrij gegeven statistieken laat zien dat at-best dezelfde 100.000 man vooral in kantoortijd week-in week-uit op de refresh knop zit te drukken. De adverteerders weten dat inmiddels ook want buiten wat postzegels met reclame voor obscure dingetjes is er niets meer te vinden. Ondanks het stoere imago is er voor defensie weinig te werven onder de paperclips-minnende kantoorbevolking.

23 oktober 2018 | 22:20

Duco

@Antje
Je kan altijd kritische noten uiten op individuele cijfers, omdat er altijd haken en ogen aan zitten, maar ze zeggen allemaal iets. Unieke bezoekers kunnen meerdere malen geteld worden. Bijvoorbeeld omdat ze op hun werk kijken, thuis en onderweg op mobiel. Dan heb je ineens 3 unieke bezoekers, terwijl het er maar 1 is. Tegelijkertijd zijn er ook unieke bezoekers die uit veel meer mensen bestaan. Mijn collega’s worden als 1 unieke bezoeker meegeteld.

Het mooie van online is dat er vele parameters zijn, waaronder unieke bezoekers, unieke views, aantal views, tijdsduur, aantal pagina’s per sessie, individuele pagina’s, enz.

En uiteraard kan je cijfers manipuleren, maar wij daar hebben niets aan. Als er iets geks gebeurd, dan valt het ons zelf ook op. Bijvoorbeeld dat het aantal unieke views niet stijgt, maar het aantal views wel (als je gaat refreshen).

23 oktober 2018 | 12:53

Antje

Het is wel duidelijk dat, net als elders, dat zo’n forum vol gepend wordt door enkele tientallen lieden. De gemeente moet maar hopen dat er wat meer lezende volgers zijn dan schrijvenden anders zal met in de toekomst toch zijn toevlucht moeten nemen tot het verspreiden van gedrukte informatie.

23 oktober 2018 | 14:13

Duco

@Antje
Zoals u in de cijfers kan lezen, zijn dat er meer dan 5.000 volgers die hier een reactie hebben geplaatst. Het aantal lezende volgers is een veelfout daarvan. De website is sinds 2010 door meer dan 1,4 miljoen mensen bezocht.

23 oktober 2018 | 12:49

Antje

Dat zal wel schrikken zijn, gesteld dat men dan nog oude geheugens zou kunnen lezen, wanneer men dat over 100 jaar uit de archieven op duikt bij de start van het nieuwe Centraal Station. Tegen die tijd zal men wat minder in oude opstallen geïnteresseerd zijn. 

Als er dan tenminste nog een Nederlandse maatschappij is want dat wordt moeilijk tenzij er een atmosferische storing (vulkaan, meteoriet) komt die het broeikaseffect voor een tijd te niet doet.

NB een groep liefhebbers zit in een oude McDonalds met oude computers om zo NASA meetgegevens uit de 60- en 70-er jaren te redden.

17 oktober 2018 | 09:43

Peter

Hé Peet, hoe gaat het met je? Voel jij je ook zo cumulatief vandaag? ;-))

16 oktober 2018 | 17:58

trolly

@Duco Vaillant, Vervoerregio Amsterdam: Blijft de vraag of de statistische Peter cummulatief is, of dat de plaatsing in de lijst individueel bereikt is. Waarbij ik opmerk dat alle posts onder het alterego trolly door dezelfde trolly geschreven zijn, en naar aanleiding van de post van Rein Valk dat ik graag een t-shirt trolly was here aan de collectie had toegevoegd. Volgende lijn?

16 oktober 2018 | 14:58

Aron

Ik sta gewoon op mijn geboortedatum. Het moet niet gekker worden.

15 oktober 2018 | 23:28

Peter

Nee hoor, met ons gaat het prima, dank je! Maar achteraf toch jammer dat je hier geen gebruikersnamen exclusief kon registreren. 

15 oktober 2018 | 23:25

trolly

@Peter: Hebben jullie een identiteitscrisis?

15 oktober 2018 | 23:19

Peter

Ik denk dat het grootste deel van de reacties onder de naam ‘Peter’ van mijn hand is. En ik heb gisteren niet gefietst. 

16 oktober 2018 | 07:58

Duco

@Peter
Dat klopt inderdaad. Het grootste aantal van de reacties van Peter zijn gedaan door de Peter die het hier heeft gezegd. Peter zelf weet nu in ieder geval wie van de Peters dit is. 🙂

15 oktober 2018 | 17:25

Rein Valk

Wow! in de “top 70” wie had dat gedacht..

Ik dacht altijd dat mijn bijdrage erg bescheiden is geweest, een 65e plaats is natuurlijk ook bescheiden, maar ik had niet eens gedacht daar überhaupt tussen te staan.

Fijn om te lezen dat de complete site als een “tijdsbeeld” wordt opgeslagen! Toch nog een beetje onsterfelijk…

Gefeliciteerd allemaal! Goed initiatief ook!

Ook dank voor alle mooie artikelen en de bijzondere bijenkomsten, stations- en tunnelbezoeken. Ik heb er zelfs nog een “molly was here” T-shirt aan overgehouden, collecters item! 

15 oktober 2018 | 16:28

Peter

Hmmmm plek 13 ;-(.

Vandaar dat ik gisteren onderuit ben gegaan met de fiets, en terug moest met de metro.

16 oktober 2018 | 07:53

Duco

@Peter
Oei. Hopelijk heeft u zich niet teveel bezeerd. De meeste reacties waren overigens van een andere Peter. Uw naam is vrij populair.

14 oktober 2018 | 14:32

j.siemons

@Jan Soullie

kriebel dat niet en loopt men dan de gewone draf ?

14 oktober 2018 | 12:32

Jan Soullie

Veren op de juiste plaats lijkt me wel van toepassing!!!

12 oktober 2018 | 20:05

trolly

@Anonieme Volger: “Ik zou niet al te bijdehand doen” vind niet echt een sterk argument. Maar leuk dat je het er zo druk mee hebt, hoor.

12 oktober 2018 | 19:51

Anonieme Volger

@n-evo Hmm, dat blijft dus in mysterie gehuld! Ik ben helaas niet bevoegd volledig open kaart te spelen over mijn alias maar ik kan verklappen dat het “Anonieme” van doen heeft met de geheime infraprojectenvolgers-opsporingsdienst waar ik werkzaam ben, en “Volger” met een hoofdletter is geschreven omdat het volgen van bouwprojecten een eerbaar beroep is dat niet zomaar met een kleine v afgedaan mag worden.

@trolly Ik zou maar niet al te bijdehand doen. We hebben je al langer in het vizier Stijn.

12 oktober 2018 | 15:27

j.siemons

en dan nu , sans rancune !   /   voor een aantal van de trouwe volgers :  kennen jullie die mop van die olifant en die muis gezamenlijk lopend over een houten bruggetje ? zegt die muis ; ” wat stampen wij hè ? “

12 oktober 2018 | 09:55

n-evo

@trolly Haha maar echt.

Natuurlijk ook nog een warm applaus voor iedereen bij Metro en Tram voor het vele uitzoeken en alle antwoorden. ?

12 oktober 2018 | 07:06

trolly

Grootste impact: cjortlist.

15 oktober 2018 | 12:06

Duco

@trolly
Haha. Hij heeft in ieder geval een flinke impact gehad. Maar de grootste impact? Voor mij in ieder geval niet. Alleen al vrijwel alle volgers in dit artikel hebben meer impact gehad vanwege de vele inhoudelijke bijdragen.

12 oktober 2018 | 05:51

Remko

Beste bijdragen: Felix Thoma, Alain, n-evo, Duco, Renske, …  🙂

12 oktober 2018 | 04:17

Koen

Jeetje. Dan rest nu de vraag: was ik het wel altijd, of was er iemand met dezelfde naam actief?

15 oktober 2018 | 12:08

Duco

@Koen
Dat kunnen we nooit met zekerheid weten. Gelukkig maar. 🙂

12 oktober 2018 | 01:58

Jan.Meeuwenberg

En niet te vergeten onze ouwe Vos, mooi op de vijfde plaats.

11 oktober 2018 | 22:47

n-evo

Haha jeuj! Alain en Jan.Meeuwenberg gefeliciteerd met een mooie 2e en 3e plaats! En vooruit, trolly jij met je 4e! ??

@Anonieme Volger Ik heb eigenlijk geen idee meer wat het vandaan kwam. Sorry! Geen hoofdletter is puur een gevoelskwestie denk ik. Waar komt jouw alias vandaan? En die dubbele hoofdletter?

11 oktober 2018 | 22:45

reza

haha nummer 53! 

waar blijft het beloofde boekje 😛

15 oktober 2018 | 11:57

Duco

@reza
Belofte maakt schuld. Je krijgt het boekje deze week opgestuurd. 🙂

11 oktober 2018 | 22:04

Jan.Meeuwenberg

Leuk dat ik op de derde plaats staat,(brons dus),maar ik heb het nooit als een wedstrijd beschouwd,ik heb altijd geprobeerd om met een terzake doende opmerking of vraag te komen, geen gezeur over niks.Ik heb altijd wel beseft dat hoe goed eventuele ideeen van ons heus niet overgenomen zouden worden,omdat alles al vaststond natuurlijk. Het zou leuk zijn om van al die berichten die we geplaatst hebben en de reacties dat per persoon in een bestand te kunnen zetten, wat mij betreft alle berichten met mijn naam. In het begin heb ik veel uitgeprint en in mappen geplaatst, maar daar was ik maar mee gestopt. 

Een goede zaak dat al onze berichten bewaard blijven.

15 oktober 2018 | 12:10

Duco

@Jan.Meeuwenberg
Het was voor niemand een wedstrijd, maar op de achtergrond vonden we het wel grappig om te zien dat n-evo en Alain zo dicht bij elkaar bleken te zitten.

11 oktober 2018 | 17:37

trolly

@Anonieme Volger: Chapeau! En dan zelf zo’n pseudoniem kiezen ??

11 oktober 2018 | 16:47

Anonieme Volger

Nu n-evo tot actiefste Noord/Zuidlijnvolger allertijden is benoemd lijkt het me toch wel tijd dat hij eens duidelijkheid schept rondom zijn naam. Wat betekent “n-evo”? Iets met EvoBus? Waarom dat streepje? Waarom consequent op geen enkel ov-forum een hoofdletter in de naam? We want answers!

11 oktober 2018 | 15:06

johan siemons

lofwaardig initiatief hoor !