
Bart Drenth is de nieuwe voorzitter van de RAR*. Met de Reizigersadvies Raad hoopt hij een bijdrage te leveren aan het bereikbaar houden van de hele regio. ‘Dat kan alleen met een heel goed ov-systeem. Andersom geldt ook: we moeten alleen daar woningen en kantoren bouwen waar we meteen ook goed ov kunnen aanleggen. Anders loopt de regio letterlijk en figuurlijk vast. Als voorzitter van het MKB (midden- en klein bedrijf) in Amsterdam bepleit ik al jaren dat we ov-gestuurde ruimtelijke ontwikkeling nodig hebben’
Bart, wat doet de RAR?
De RAR is het orgaan dat de belangen van de reizigers behartigt. Wij geven de concessieverlener – de Vervoerregio in dit geval – en de concessiehouders (de vervoerders) gevraagd en ongevraagd advies. Soms vragen ze specifiek onze opvatting over een bepaald onderwerp. Zo komen veel onderwerpen voorbij. Nu is bijvoorbeeld de aanpassing van de dienstregeling bij corona actueel. Er gaan minder mensen met bus en tram. Wat doe je dan? De RAR adviseert over hoe je een evenwichtig pakket in stand houdt en vooral te schrappen in spitslijnen en spitsfrequenties. Daaraan gelieerd was het verzoek van GVB om eerder dan gepland lijn 6 te schrappen. Die rijdt in de spits parallel aan lijn 5 tussen Amstelveen en station Zuid. Daar kon de RAR zich wel wat bij voorstellen omdat lijn 5 wel gewoon blijft rijden.
Kun je nog een voorbeeld noemen?
Het gaat de RAR ook om infrastructuur. Bijvoorbeeld om de zorg die we hebben over station Zuid waar de nieuwe Amstelveentram lijn 25 moet eindigen op de huidige halte van lijn 5. We voorzien dat dit een knelpunt wordt en doen suggesties hoe dit kan worden opgelost.
Waarom wilde je graag voorzitter worden van de RAR?
Ik vind het mooi dat de RAR zich bezig houdt met het openbaar vervoer. Zelf ben ik een overtuigd gebruiker van het ov, want ik heb geen auto. Daarbij ben ik zeer bevoorrecht wat betreft ov omdat ik vlak bij het Weesperplein woon. Bij mij voor de deur stoppen drie tramlijnen: de 1, 7 en 19. Ook alle metrolijnen van de Oostlijn stoppen heel dichtbij: ik hoef alleen maar een trapje af te lopen. Er zijn weinig plekken die beter gevoed worden door het ov: in zeven minuten sta ik op Centraal Station, in vier minuten op Amstelstation en in twaalf minuten op station Zuid. Dat is een genot en een voorrecht.
Heeft u vragen? Stel ze hier.
Dick van der Horst
Vanwaar dat enthousiasme? Waar is de vervoersvraag rond de nzl? Als die verlenging relevante hoeveelheden passagiers van de NS moet overnemen, dan moeten die zich vooral langs de binnen- en buitenring gaan verdelen over de stad. Hoe moeten tramlijnen dat verwerken, als daar alternatieve centraal stationnetjes ontstaan.
j.siemons
het lijkt wel of de RAR-voorzitter de heer drenth eerder heeft geweten wat wij nu allemaal kunnen lezen : het eerste milliard voor de metro-verlenging naar schiphol is al opgehaald bij belanghebbenden zoals NS en KLM . dit door scheidend wethouder(es) dijksma . de rest komt dan van de rijksoverheid . en dit ondanks de groeivertraging bij het OV door covid-19
anoniem
Nico denkt ook met die explosieve stijging van spam, phishing, malware en WhatsApp-fraude dit jaar knal ik gewoon m’n e-mailadres en 06-nummer open en bloot op een publieke website. Verstandig bezig Nico! 👍
Nico van der Vliet
Wij – de Metrocov – willen graag Bart van harte feliciteren met zijn benoeming.
Jammer dat Hans de mooie uitdaging niet in de praktijk heeft kunnen uitoefenen, sterkte Hans.
Het bestuur van de Metrocov zou graag -als Bart is ingewerkt – kennis met deze duizendpoot willen maken.
Met een goed OV liggen Den Haag Rotterdam en Amsterdam niet zover van elkaar en als het niet kan
in een persoonlijk gesprek dan maar per video.
We laten het aan Bart over wanneer hij zover is. Heel veel succes allen.
Nico van der Vliet
Voorzitter Metrocov
nicovandervliet@hotmail.com
0653318369
Wil je dit bericht delen?