Bart Drenth is de nieuwe voorzitter van de RAR*. Met de Reizigersadvies Raad hoopt hij een bijdrage te leveren aan het bereikbaar houden van de hele regio. ‘Dat kan alleen met een heel goed ov-systeem. Andersom geldt ook: we moeten alleen daar woningen en kantoren bouwen waar we meteen ook goed ov kunnen aanleggen. Anders loopt de regio letterlijk en figuurlijk vast. Als voorzitter van het MKB (midden- en klein bedrijf) in Amsterdam bepleit ik al jaren dat we ov-gestuurde ruimtelijke ontwikkeling nodig hebben’
Bart, wat doet de RAR?
De RAR is het orgaan dat de belangen van de reizigers behartigt. Wij geven de concessieverlener – de Vervoerregio in dit geval – en de concessiehouders (de vervoerders) gevraagd en ongevraagd advies. Soms vragen ze specifiek onze opvatting over een bepaald onderwerp. Zo komen veel onderwerpen voorbij. Nu is bijvoorbeeld de aanpassing van de dienstregeling bij corona actueel. Er gaan minder mensen met bus en tram. Wat doe je dan? De RAR adviseert over hoe je een evenwichtig pakket in stand houdt en vooral te schrappen in spitslijnen en spitsfrequenties. Daaraan gelieerd was het verzoek van GVB om eerder dan gepland lijn 6 te schrappen. Die rijdt in de spits parallel aan lijn 5 tussen Amstelveen en station Zuid. Daar kon de RAR zich wel wat bij voorstellen omdat lijn 5 wel gewoon blijft rijden.
Kun je nog een voorbeeld noemen?
Het gaat de RAR ook om infrastructuur. Bijvoorbeeld om de zorg die we hebben over station Zuid waar de nieuwe Amstelveentram lijn 25 moet eindigen op de huidige halte van lijn 5. We voorzien dat dit een knelpunt wordt en doen suggesties hoe dit kan worden opgelost.
Waarom wilde je graag voorzitter worden van de RAR?
Ik vind het mooi dat de RAR zich bezig houdt met het openbaar vervoer. Zelf ben ik een overtuigd gebruiker van het ov, want ik heb geen auto. Daarbij ben ik zeer bevoorrecht wat betreft ov omdat ik vlak bij het Weesperplein woon. Bij mij voor de deur stoppen drie tramlijnen: de 1, 7 en 19. Ook alle metrolijnen van de Oostlijn stoppen heel dichtbij: ik hoef alleen maar een trapje af te lopen. Er zijn weinig plekken die beter gevoed worden door het ov: in zeven minuten sta ik op Centraal Station, in vier minuten op Amstelstation en in twaalf minuten op station Zuid. Dat is een genot en een voorrecht.