Afbeelding
donderdag 19 september 2019

Nieuwe 15G tram nu ook overdag te zien op tramnetwerk

Renske van Bers

Sinds eind mei wordt volop getest met de nieuwe 15G tram. Gebeurden de ritten met de testtram(s) eerst nog in de nachtelijke uren op een leeg tramnetwerk, vanaf donderdag 19 september kun je het voertuig ook overdag zien rijden. Dan rijdt de testtram tussen het normale tramverkeer van GVB in. De start van deze laatste testfase voor fabrikant CAF en GVB, en de proefritten die daarin gedaan worden, zijn een mooie aanleiding om Esther Tolner, projectmanager 15G, weer om een update te vragen.

Tekst Nathalie Grotenhuis, GVB

Hoe kijk je terug op de afgelopen maanden?

“Ze waren druk en intensief. De nachten gebruikten we om te testen en ervaringen op te doen. Overdag hadden we de kans die te bekijken en om eventueel zaken bij te sturen. Omdat zowel het CAF-testteam als ons eigen GVB-testteam dus zowel in de nacht als overdag werkte, vroeg dat om veel en uitgekiende coördinatie. Je kunt natuurlijk niet in de ochtend overleggen, want dan ligt de nachtploeg te slapen. En tegen vijf uur in de middag wil veel kantoorpersoneel weer naar huis. Door zeer gedreven teamleden is het allemaal toch goed gelukt! Daar ben ik heel trots op. De testen zijn vrijwel allemaal in één keer goed gegaan, dus we hebben weinig testen hoeven overdoen. Het voor ons slechte weer, regen en wind, hebben slechts twee of drie keer geleid tot het afblazen van een test. Je kunt bijvoorbeeld het maximale geluid niet goed meten als het regent.”

Loopt het testproces soepel?

“Ik ben blij dat we in de Piet Hein Tunnel goed hebben kunnen testen hoe het aanzet- en remgedrag van de tram is, maar we hebben bijvoorbeeld ook geluidstesten en EMC (Elektromagnetische Compatibiliteit) testen gedaan op de Lelylaan. En natuurlijk zijn we elk stukje spoor in de stad over geweest om het profiel van vrije ruimte (PVR) te testen. Over de testresultaten zijn we tevreden. Ook over de testen die gedaan zijn in Spanje en in de klimaatkamerin Duitsland. Natuurlijk kwamen er zaken naar boven die aangepast moesten worden. Denk bijvoorbeeld aan het moment van zandstrooien en andere kleine finetune zaken. Maar echt grote aanpassingen bleken niet nodig.”

Hoe vaak gaat de 15G tram proefritten maken overdag?

“Dat wisselt per dag omdat we ook de werkplaatsen in de remises moeten testen als de overige trams rijden. Want het voertuig gaat in deze fase ook langs de zandvulinstallatie, de wasstraat en de kuilwielendraaibank, om zo maar eens wat voorbeelden te noemen. Op de momenten dat de 15G tram dus niet zichtbaar is in de stad, zijn we wel druk aan het beproeven. Ons doel is om overal op het tramnetwerk minstens één keer te rijden. En dat dus tussen de normale dienstregeling in. Maar wel nog zonder passagiers omdat we nog steeds in het testprotocol zitten en we dus ook nog geen vergunning hebben voor vervoer met reizigers. Natuurlijk is het proces rond dit zogenoemde ‘Indienstellingsbesluit’ wel al in gang. Je zult overigens soms wel mensen zien in de tram. Dat zijn dan vrijwel uitsluitend onze eigen GVB-collega’s die proberen of al onze processen goed werken.”

Zoek de verschillen. Foto; Duco Vaillant

Wat gaat er nog meer beproefd worden?

“De tram moet in elk geval een 1500 kilometer duurtest afleggen. Dat betekent 1500 kilometer rijden onder de omstandigheden alsof de tram in de normale dienstregeling rijdt, zónder belangrijke storingen. Dus zonder storingen die effect hebben op de veiligheid en bedrijfszekerheid, denk aan een defecte rem of een deur die niet goed meer opent en sluit. We rijden dan op alle lijnen in dienstregelingstempo, waarbij we op elke halte stoppen, omroepen, deuren openen en sluiten, en weer wegrijden. Daarbij kijken we ook of bijvoorbeeld het in- en uitchecken goed werkt en of de lijnaanduiding werkt. Ook de rolstoelplank beproeven we uitgebreid. Is deze in de huidige Combino trams nog uitklapbaar, in de nieuwe 15G tram is het weer een slag moderner en is deze uitschuifbaar. De bestuurder kan daarvoor een knop in de cabine indrukken. Reizigers in een rolstoel of scootmobiel kunnen dankzij de uitschuifbare rolstoelplank beter en comfortabeler de tram in en uit. Feitelijk checken we dus of al onze normale procedures ook werken voor de 15G tram. In theorie is dat allemaal zo, maar we willen zeker weten dat al ons personeel net zo goed kan rijden met de 15G als met de bestaande trams. Als de trams net zo passen, maakt het voor hen namelijk niet uit, en dat is precies de veilige en betrouwbare situatie die we willen.”

Foto: Duco Vaillant

Hoeveel van de 63 trams die druppelsgewijs naar Nederland komen, krijgen een R-net kleurstelling voor inzet op de nieuwe Amstelveenlijn (lijn 25) en wanneer komen de blauw-witte 15G’s?

“Er worden 25 trams uitgevoerd in de R-net kleurstelling voor inzet op Lijn 25 naar Amstelveen Westwijk straks, en dus 38 in blauw-wit. De eerste blauw-witte tram zal ergens in september 2020 van GVB worden. Overigens is de testtram die je ziet rijden, nu nog niet voorzien van alle officiële R-net en GVB-stickers en bijvoorbeeld de rode omlijsting bij de deuren. Daarvan zijn we nu bezig met de laatste details. De buitenkant zal compleet zijn tegen de tijd dat de testen voorbij zijn en het moment aangebroken is dat de eigenaarssleutel van de tram overgaat van CAF naar GVB. Dat moment komt ook steeds dichterbij en daar kijken we erg naar uit!”

Waar kun je de nieuwe 15G tram spotten?

  • Donderdag 19 september: Lijn 19 (ochtend) en Lijn 3 (middag)
  • Vrijdag 20 september: Lijn 1 (ochtend) en Lijn 14 en Lijn 7 (middag)
  • Maandag 23 september: Lijn 5 (ochtend)
  • Overige dagen en lijnen nog te bepalen. Genoemde is altijd onder voorbehoud. Bij actualiteiten/verstoringen in de normale dienstregeling passen we de planning aan.

Volg GVB op Twitter voor updates, foto’s en filmpjes over de nieuwe 15G tram(testen). 

Heeft u vragen? Stel ze hier.

23 december 2019 | 20:07

Jan.Meeuwenberg

@Alain: Goh’ 60graden, dat is nogal wat, dan hoop ik voor die tijd op IJsland te wonen, oh’daar zal het ook wel stukken warmer geworden zijn!!!
Het is natuurlijk wel fijn als in een tram/bus/ trein of metro een aangename temperatuur is, maar als je moet uitstappen dan kan het een grote verrassing zijn als het buiten tropisch warm is. Om nou maar in de bijvoorbeeld tram te blijven zitten omdat het buiten zo warm is, dat is ook niet de oplossing.

23 december 2019 | 09:48

Alain

Een schande inderdaad!!! En dan te bedenken dat de temperatuur over vijf jaar naar 60 graden zal zijn gestegen!!! En dat personeel maar lekker klimaatskepties in die broeikassen rond blijven rijden!!! We’re all going to die!!!

23 december 2019 | 09:26

n-evo

@Jer Het is eigenlijk te gek voor woorden dat GVB op warme dagen trams met alle ramen dicht laat uitrukken. Het personeel zou de opdracht moeten krijgen om alles open te trekken. Verplicht. In plaats daarvan blijven ze vrolijk de hele dag in een rijdende broeikast boemelen. Veel passagiers hebben niet door dat die ramen open kunnen of komen er simpelweg niet bij.

De nieuwe trams hebben airco, maar dat neemt niet weg dat de rest van de vloot dat niet heeft en hoe het er naar uitziet ook niet krijgt. De Combino’s hebben wel iets van een koelingssysteem maar dat zet geen zoden aan de dijk.

22 december 2019 | 17:26

Jer

Ik hoop dat er een goede airconditioning in de nieuwe trams aanwezig zal zijn. De Combinos zijn in de heter wordende zomers een broeikas, niet te harden. De bovenlichten zijn ook nauwelijks te openen. Ik hoop ten zeerste dat het grote glasoppervlak niet gaat leiden tot temperaturen boven de 23 graden. Mag ik een beter comfort verwachten dan in de vermaledijde Combinos? 

29 september 2019 | 08:15

trolly

@Rapoport: In de bestaande trams zijn de meeste voorzieningen die je noemt al aanwezig. Gebruikersgroepen zoals visueel gehandicapten zijn gevraagd hun mening te geven over een mock-up van de nieuwe tram. De daaraan gestelde eisen m.b.t. toegankelijkheid zijn bovendien wettelijk vastgelegd. Ik ben dan ook nieuwsgierig waarom je er van uit gaat dat zulke voorzieningen in de nieuwe tram zouden ontbreken.

27 september 2019 | 23:18

Rapoport

Mooi al die nieuwe trams. Maar kan ik die als blinde of slechtziende ook moeiteloos gebruiken? Zijn de nieuwe 15G trams te herkennen d.m.v. een leesbare lijnfilm en eindbestemming?

Als men op de stopknop drukt kan men dan een geluidssignaal verwachten? En gaat er een rode lamp branden als men op de stopknop heeft gedrukt? Blinden en slechtzienden kunnen natuurlijk de info op de schermen niet lezen.

Wordt er voor het interieur gebruik gemaakt van contrasterende kleuren? Is b.v. de stopknop te vinden d.mc. contrasterende kleuren?

Worden haltes en overstapmogelijkheden hoorbaar vermeld? Zijn de zitplaatsen voor mensen met een beperking duidelijk herkenbaar door een afwijkende bekleding?

21 september 2019 | 23:52

Jan.Meeuwenberg.

Ziet er goed en modern uit, een pluspunt is het grotere glasoppervlak voor.

In Amsterdam gaat het nu tenminste goed, ik vergelijk het weer met Utrecht, daar gaat het weer niet goed met de Uithoflijn, eerst had men gehoopt in Juli te gaan rijden, toen werd het weer December, en nu weer op halve kracht misschien in December. Er wordt nu al gesproken over Uithoflijnmoeheid, de politici worden er moe en moedeloos van, men vreest weer op meerkosten, die bedragen zijn sowieso al 84miljoen euro, de kans is groot dat er nog meer bijkomt. Er zijn kopzorgen omdat de techniek al tijden niet goed werkt. men denkt al over met minder Trams te gaan rijden, of de snelheid van de trams te verlagen omdat de systemen het niet aankunnen. de politici hebben het al over een horrorscenario, want dan heb je een lijn aangelegd van in totaal een half miljard die er langer over doet dan een bus.

Wat ik me afvraag is of het stroomnet capaciteit genoeg heeft voor meerdere Trams, tegelijk (ik denk dat dat het probleem is). In Amsterdam ging het ook niet altijd goed, maar daar is het toch iets ingewikkelder, in Utrecht gaat het over een lullig lijntje van 8 km wat nergens ondergronds gaat, dus Amsterdam heeft een top prestatie geleverd met weinig problemen in verhouding met Utrecht. Ik hoopte in December eindelijk een eerste rit te kunnen maken, maar als ik het goed heb begrepen wordt het weer later, of op een lage snelheid.

Dus AMSTERDAM wees blij met de N/Z-lijn die nu na ook veel problemen lekker loopt.

Die problemenlijn in Utrecht is ook een dure grap, maar ook hard nodig.

20 september 2019 | 21:26

Aron

https://wijnemenjemee.nl/favicon.ico

20 september 2019 | 08:13

Riemer

Wanneer kunnen we er als (test)reiziger inzitten?

20 september 2019 | 08:39

Renske van Bers

@Riemer, ik vraag het na! Groet, Renske

19 september 2019 | 22:06

n-evo

Mooie aanwinst. 👍

19 september 2019 | 15:36

Han Schomakers

@Renske: wat een leuk en positief verhaal weer! En nu maar aftellen…

20 september 2019 | 08:37

Renske van Bers

@Han, mooi trammetje he?! 🙂