Wat gaat er nog meer beproefd worden?
“De tram moet in elk geval een 1500 kilometer duurtest afleggen. Dat betekent 1500 kilometer rijden onder de omstandigheden alsof de tram in de normale dienstregeling rijdt, zónder belangrijke storingen. Dus zonder storingen die effect hebben op de veiligheid en bedrijfszekerheid, denk aan een defecte rem of een deur die niet goed meer opent en sluit. We rijden dan op alle lijnen in dienstregelingstempo, waarbij we op elke halte stoppen, omroepen, deuren openen en sluiten, en weer wegrijden. Daarbij kijken we ook of bijvoorbeeld het in- en uitchecken goed werkt en of de lijnaanduiding werkt. Ook de rolstoelplank beproeven we uitgebreid. Is deze in de huidige Combino trams nog uitklapbaar, in de nieuwe 15G tram is het weer een slag moderner en is deze uitschuifbaar. De bestuurder kan daarvoor een knop in de cabine indrukken. Reizigers in een rolstoel of scootmobiel kunnen dankzij de uitschuifbare rolstoelplank beter en comfortabeler de tram in en uit. Feitelijk checken we dus of al onze normale procedures ook werken voor de 15G tram. In theorie is dat allemaal zo, maar we willen zeker weten dat al ons personeel net zo goed kan rijden met de 15G als met de bestaande trams. Als de trams net zo passen, maakt het voor hen namelijk niet uit, en dat is precies de veilige en betrouwbare situatie die we willen.”