Afbeelding
woensdag 7 augustus 2019

Het mooiste station van Nederland… staat in Groningen

Duco Vaillant

Na veel trommelgeroffel was vandaag de bekendmaking van het mooiste station van Nederland. Ondanks twee nominaties, Amsterdam Amstel en Amsterdam Centraal, is de winnaar niet in Amsterdam of Vervoerregio te vinden. Station Groningen is er met de hoofdprijs vandoor gegaan. De NS heeft een serie filmpjes gemaakt die wij onze volgers niet willen onthouden.

Groningen was vroeger een vestingstad, ook toen de eerste spoorlijn in 1866 net buiten de stad werd aangelegd. Om ervoor te zorgen dat het station geen verschansing zou worden bij een belegering, was het eerste definitieve station net zoals het tijdelijke noodstation van hout. Toen de functie als vestingstad verviel in 1874 werd er opnieuw nagedacht over een station dat ook de nodige grandeur moest bieden. Uiteindelijk ging de eerste schop van het huidige station pas in 1893 de grond in waarna het 1896 werd geopend. Toen werd het al gezien als een van de mooiste stations van Nederland.

De eerste prijs: Hoofdstation Groningen

Aan het eind van de jaren zestig is het station met haar monumentale toegangshal onherkenbaar verbouwd, omdat de oorspronkelijke opzet als ‘quasi mooi, onpractisch en dwaas’ werd gezien. Gelukkig werd in 1999 bij een grondige restauratie het station weer in oude glorie gebracht. Twintig jaar later is het gebouw uitgeroepen tot het mooiste station en staat het aan de vooravond van een nieuwe grote verbouwing die volgend jaar moeten beginnen.

Kanshebber: Amsterdam Centraal

Amsterdam Centraal wordt soms wel gezien als het paar jaar oudere broertje van het hoofdstation in Groningen en werd in 1889 geopend. De spoorwegkathedraal van Pierre Cuypers is in de loop der jaren vele jaren malen verbouwd. De komst van de Noord/Zuidlijn was aanleiding om het station opnieuw te gaan verbouwen. Eerst met de noodzakelijke verbreding van de westzijde van het station, waarna de middentunnel tijdelijk kon worden versmald om plaats te maken voor de bouwwerkzaamheden van de Noord/Zuidlijn.

Vierde plek

Het Centraal station is in de loop der jaren flink uitgebreid, met twee nieuwe poortvrije passages, een tweede stationshal, een groot busstation, een fietstunnel een autotunnel, de restauratie van delen het monumentale pand en uiteraard de Noord/Zuidlijn in 2018. Op dit moment wordt er gebouwd aan de Cuyperstrap, de bouw van een grote fietsenstalling en de herinrichting van de openbare ruimte. Het drukste monument van Nederland wordt in de komende jaren nog verder opgeknapt en klaargestoomd voor de toekomst met de verbreding van de perrons en de oosttunnel. In de verkiezing van het mooiste station van Nederland is het station op een eervolle vierde plek geëindigd met 11% van de stemmen.

En kanshebber Amsterdam Amstel

In 1939 werd station Amsterdam Amstel geopend en maakte onderdeel uit van de Spoorwerken Oost. De ongelijkvloerse kruisingen aan de oostkant van de stad waren voor Amsterdam een doorn in het oog. Het station verving het verouderde en onhandige kopstation Weesperpoort. Bijzonder was dat hier vroeger de autoslaaptreinen vertrokken. Omdat de auto’s vroeger het perron opreden is het westelijke perron een stuk breder dan het oostelijke perron.

Verbouwing

Sinds 2015 wordt er door Gemeente Amsterdam, GVB, ProRail, NS en de Vervoerregio gewerkt aan station Amsterdam Amstel. Inmiddels is het nieuwe bus- en tramstation inmiddels gereed en is er een nieuwe grote fietsenstalling onder het station. In mei is de renovatie van de stationshal van start gegaan. In 2020 moeten deze werkzaamheden gereed zijn. Amsterdam Amstel is als achtste – en laatste –  geëindigd met 3% van de stemmen.