Afbeelding
dinsdag 23 juli 2019

Eerste genodigden bezoeken mock-up M7

Saskia Neijzing

Vandaag hadden de eerste genodigden de eer om de mock-up van de nieuwe metro M7 te mogen bekijken. Bestuurders Gerard Slegers (Vervoerregio), Alexandra van Huffelen (GVB) en Andrés Arizkoretta Garcia (CAF) hadden de eer de mock-up te onthullen.

Tijdens een kleine bijeenkomst bedankte portefeuillehouder Gerard Slegers namens de Vervoerregio GVB, de gemeente Amsterdam en producent CAF voor de voorspoedige samenwerking. Hij benadrukte dat de partijen elkaar nodig hebben om dergelijke projecten tot een goed einde te brengen.

De M7-metro aan de binnenzijde. Alle bezoekers mogen stemmen over de hoogte van de stangen en het type stoelen.

Moderne metrovloot

“We zien dat de vraag naar goed openbaar vervoer stijgt en in die vraag moet worden voorzien. De metro is de ruggengraat van ons regionale OV-systeem. Dankzij zijn betrouwbaarheid en snelheid levert de metro een belangrijke bijdrage aan de regionale bereikbaarheid. En dat is natuurlijk waarbij het ons als Vervoerregio om draait. Dus dat betekent dat reizen met de metro niet alleen een snelle, maar ook een comfortabele manier van reizen moet zijn. Deze nieuwste metro vervangt ouder materieel, maar vangt ook groei op het metronet op. Na instroom van de M7 beschikt GVB, samen met de M5/M6, over een moderne metrovloot die klaar is voor de toekomst”, aldus de portefeuillehouder.

De M7-metro van de voorkant.

Onthulling

Na de korte speeches van de drie bestuurders, onthulden zij de mock-up. De aanwezigen kregen daarna de mogelijkheid het model uitgebreid te bekijken. GVB opende vorige week de inschrijving voor geïnteresseerden om in de vakantie de expositie te bezoeken. De plaatsen hiervoor waren binnen een dag vol. Bezoekers kunnen stemmen over varianten voor het interieur. Vanaf half 2021 moeten de M7 metro’s gaan rijden op het Amsterdamse metronetwerk

Heeft u vragen? Stel ze hier.

26 juli 2019 | 18:21

Dat geluk had ik wel. Kon mij nog tijdig aanmelden. Was het niet beter geweest, om 3 ,woensdag en zaterdag middagen van 13:00 tot 17:00u inloop momenten te houden, zonder je te hoeven aan te melden. Dan kan elke belangstellende langs komen, wanneer het beste voor die persoon schikt. Misschien voor een volgende Mock-Up expositie, van een nieuw voertuig , dit mee te nemen. Ik begrijp de teleurstelling zeker, onder de belangstellende. Die geen mogelijkheid meer hebben, een bezoek te kunnen brengen. 

26 juli 2019 | 12:19

n-evo

@Saskia Neijzing GVB, en/of VRA, zou eigenlijk een online formulier beschikbaar moeten stellen waarbij iedereen eenvoudig feedback kan geven op het moment dat er nieuw materieel komt. Zo’n metro, tram of bus wordt immers door meer mensen gebruikt dan alleen het selecte groepje dat naar zo’n kijkmoment kan.

26 juli 2019 | 13:04

Saskia Neijzing

@n-evo en @trolly: Ik vraag even bij GVB of dit mogelijk is of dat suggesties op een andere manier gedaan kunnen worden!

26 juli 2019 | 15:30

Saskia Neijzing

Namens GVB kan ik melden dat feedback over de nieuwe M7 metro gemaild kan worden naar: nieuwemetro@gvb.nl. Dit mailadres is alleen live in de fase waarin de mock-up in Amsterdam staat. Daarna sluit de mailbox en kunnen jullie reageren via de reguliere Klantenservice-kanalen. Het is een no-reply mailadres, dus mailers krijgen dus geen reactie terug. Alle feedback wordt verzameld en meegenomen in de verdere uitwerking. Dit wil niet zeggen dat alle ideeën tot aanpassingen in het ontwerp leiden. Reizigers die zich hebben aangemeld voor de open kijkdagen van de mock-up kunnen ook in de expositieruimte bij GVB een speciaal feedbackformulier invullen.

26 juli 2019 | 11:46

@Saskia Neijzing: Citaat uit het gelinkte artikel: Verdeeld over drie dagen hebben we in totaal negen kijkmomenten voor reizigers kunnen realiseren tijdens deze zomervakantie. Deze waren in een mum van tijd “uitverkocht”Beetje sneu voor wie zich nog zou willen opgegeven. Zou n-evo op tijd zijn geweest?

26 juli 2019 | 08:27

Saskia Neijzing

Hoi @n-evo,
De komende weken bezoeken geïnteresseerden de mock-up en kunnen ze onder andere stemmen op de hoogte van de stangen. Daarbij noteren ze ook andere opmerkingen van de bezoekers. Wellicht kun je je suggestie van de lussen doorgeven aan GVB? Zie ook: https://over.gvb.nl/nieuws/mock-up-nieuwe-m7-metro-onthuld/

25 juli 2019 | 21:39

toemiee

@Rob ja inderdaad dankjewel, iedereen die blijft maar zeggen dat dat jammer is of dat er dan geen verschil meer is.

24 juli 2019 | 15:38

Mike

@Tim Na een paar rechtzaken is CAF het toch gelukt om hun design over te nemen..Want tja… ze hadden niet hun eigen ontwerp kunnen maken en als GVB en de gemeente ADAM zo graag deze metro style wou konden ze gewoon ff rustig naar alstom toelopen.. maar nee hoor het moet gewoon weer is CAF worden

24 juli 2019 | 10:23

n-evo

De M5/M6 heeft twee dingen in het interieur waarvan ik hoop dat de M7 dat fixt:- Minder lange mensen hebben weinig om zich aan vast te houden bij de langsbanken omdat de stangen véél te hoog hangen. Waarom hangen hier geen lussen aan zoals in de Combino’s?- Diezelfde stangen blokkeren deels het zicht op de LCD-panelen als je zit. Niet echt handig.

24 juli 2019 | 09:33

Rob

@Tim Helemaal niet jammer, komt er eindelijk een beetje uniformiteit w.b. materieel op het metronet.

24 juli 2019 | 01:06

Tim

Wat lijkt deze op de Metropolis van Allstom… Ergens wel n beetje jammer.

Wil je dit bericht delen?