Afbeelding
maandag 14 januari 2019

Metropolitane fietspaden spreiden zich uit over de regio

Renske van Bers

Metropolitaan, dat klinkt Mediterraan… Reiken de tentakels van de Metropoolregio Amsterdam dan zover? “Nou, nee, helaas niet,” lacht Martijn Sargentini, Programmaregisseur Investeringsagenda Fiets bij de Vervoerregio. “Onze invloed strekt zich wel uit in de regio en daar zijn we dan ook met veel enthousiasme bezig met het realiseren van hoogwaardige fietspaden.”

Dat klinkt mooi Martijn, maar waarin verschillen deze hoogwaardige fietspaden dan van de reguliere paden?

“Ten opzichte van ‘gewone’ fietspaden zijn deze breder, herkenbaar aan het rode asfalt, en proberen we waar mogelijk stoplichten te voorkomen. Dat kan bijvoorbeeld resulteren in een onderdoorgang in plaats van een kruising. En als het even kan, kiezen we voor routes die door een aantrekkelijke omgeving lopen, in plaats van pal naast de autoweg.”

Sportas

Martijn: "Een goed voorbeeld van een hoogwaardig fietspad vind ik bijvoorbeeld de route vanuit Amsterdam naar Amstelveen die we ook wel de Sportas noemen."

Kun je een voorbeeld noemen van zo’n pad?

“Jazeker, een goed voorbeeld vind ik bijvoorbeeld de route vanuit Amsterdam naar Amstelveen die we ook wel de Sportas noemen. Het mooiste vind ik dat deze route door verschillende doelgroepen wordt gebruikt: de forens die naar zijn werk bij de Zuidas fietst, de vader die zijn zoontje naar het voetbalveld brengt en – in de zomer – festivalgangers die een dansje wagen in het Amsterdamse Bos. En vergeet natuurlijk de recreatieve fietser niet.”

Worden al deze fietspaden opnieuw aangelegd?

“Nee, over het algemeen is dat niet nodig en proberen we vooral bestaande routes naar een hoger niveau te tillen. We beschikken in Nederland natuurlijk al over een jarenlange fietscultuur en over veel routes is in het verleden al goed nagedacht. Zo loopt de route vanuit Amsterdam richting Purmerend bijvoorbeeld al langs het Noorderpark en langs het kanaal – groener kan bijna niet – en moest deze alleen een flinke upgrade krijgen.”

Purmerend fietsen langs kanaal

De route vanuit Amsterdam richting Purmerend loopt langs het Noorderpark en het kanaal.

Heb je ook een voorbeeld van een route waarvan de verbetering een wat grotere uitdaging vormt?

“De fietsroute van Amsterdam naar Schiphol! Op het moment is deze nogal saai en rechtlijnig. Het zou hier alleen niet logisch zijn om de route om te leggen, omdat je er dan veel langer over doet om van A naar B te fietsen. Naast het feit dat we de functionele weginrichting hier zullen aanpakken, zijn we ook aan het nadenken hoe we de beleving van deze fietsroute kunnen verbeteren. Dan kan bijvoorbeeld door het toevoegen van landmarks, verlichting, en kunst langs de route.”

En komt er ook nog ergens een geheel nieuwe fietsroute?

“Tussen Aalsmeer en Schiphol ligt nu een pad waar niemand erg over te spreken is. Hier gaan we een geheel nieuwe route aanleggen die goed aansluit en dat ‘luxe gevoel’ geeft waar de hoogwaardige fietspaden voor staan. Eind dit jaar beginnen we – als alles volgens planning verloopt – met de aanleg van dit fietspad.”

Wat is het doel van deze paden vanuit de Metropoolregio Amsterdam?

“Met de paden hopen we aangename fietsroutes te creëren die verschillende gemeentes met elkaar verbinden. Gemeentes hebben alleen aandacht en budget voor hun eigen gebied en juist hier kunnen wij als Vervoerregio en als Metropoolregio een overstijgende rol spelen. Naast verbinding is het natuurlijk ook een bijkomend voordeel als de nieuwe paden mensen aansporen om wat vaker te fietsen en hun auto te laten staan. Daarbij is er door de komst van de elektrische fiets ook steeds meer behoefte aan langere, doorlopende fietsroutes.”

Meer lezen? Dat kan hier.