Vorige week maakten we bekend dat de Vervoerregio 17 miljoen euro beschikbaar stelt om ruim honderd onveilige knelpunten aan te pakken. De infrastructurele verkeersveiligheidsmaatregelen binnen de Vervoerregio maken onderdeel uit van een breder programma. Marieke van der Meer, onderzoeker Verkeersveiligheid en Mobiliteit van de Vervoerregio legt uit: ‘We doen nog meer! In 2019 is het landelijke Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030 gelanceerd. Dat heeft de Vervoerregio ook ondertekend en we zijn nu volop bezig om deze visie regionaal uit te werken in een integrale aanpak verkeersveiligheid.’
‘Het gaat daarbij om een veel sterker risicogestuurde aanpak om het aantal verkeersslachtoffers terug te dringen’, legt Marieke uit. ‘Dat wil zeggen dat we niet alleen kijken naar de plekken waar daadwerkelijk een ongeluk is gebeurd om achteraf maatregelen te nemen, maar dat we vooral kijken naar alle risico’s die tot ernstige ongevallen kúnnen leiden en dat we proberen die risico’s weg te nemen of te verkleinen.’
Drie pijlers
Die aanpak rust op drie pijlers, maakt Marieke duidelijk: ‘We kijken dus niet alleen naar de infrastructuur maar we proberen het aantal verkeersslachtoffers ook terug te dringen door specifiek te kijken naar kwetsbare risicogroepen en naar individueel risicogedrag, zoals rijden onder invloed, afleiding en te hard rijden. Oplossingen en maatregelen zoeken we in educatie & voorlichting, campagnes, handhaving, en het veiliger maken van infrastructuur.’