Afbeelding
maandag 1 april 2019

Update: Winnaars bekend 10 Noord/Zuidlijn-kunstboeken

Renske van Bers

Wat veel (45) en wat een leuke reacties! Zoals beloofd heeft projectleider Kunst bij de Noord/Zuidlijn Onno van den Muysenberg, net om 12 uur, de lootjes getrokken en kunnen we nu de 10 winnaars bekend maken. Ik stuur de gelukkigen ook nog een persoonlijke mail waarin ik om de adresgegevens vraag. Van harte!

De winnaars van een kunstboek zijn:

Eva
Marco
Egbert Six
Frans
Hn de leeuw
David Linssen
Els
Robert
Tom
Johanna

Onno

Onno trekt de lootjes.

Wie Noord/Zuidlijn zegt, denkt tegenwoordig ook aan de kunstwerken die ieder station een eigen gezicht geven. Maar hier ging wel een periode van selectie, trial and error en noeste arbeid aan vooraf. Deze soms moeizame weg die leidde tot prachtige eindresultaten, staat nu beschreven in het boek ‘Verbeelding Onderweg, kunst in de Noord/Zuidlijn’ van Edo Dijksterhuis en Smel *design agency. Ook kans maken op zo’n mooi exemplaar? Dat kan door voor vrijdag 5 april 12 uur een reactie onder dit artikel te plaatsen, we verloten er 10.

Afgelopen donderdag werd het eerste exemplaar overhandigd aan wethouder Kunst en Cultuur, Touria Meliani, in Spaces aan de Vijzelstraat. Deze ruimte werd niet zonder reden gekozen, want in maart 2013 heette het hier nog Duintjer en presenteerden 23 kunstenaars hun ontwerpen voor de Noord/Zuidlijn. Het Amsterdamse publiek mocht toen hun mening geven over welke 8 kunstwerken ze graag in 7 Noord/Zuidlijn-stations zouden willen zien. Inmiddels zijn we zes jaar verder en 8 prachtige werken rijker.

Kunst boek gebruken

Voormalig Noord/Zuidlijn directeur Hoite Detmar overhandigt een exemplaar aan wethouder Kunst en Cultuur Touria Meliani. Het boek werd overigens kundig vormgegeven door Smel Design.

Trots

Onno van den Muysenberg was als Projectleider Kunst bij de Noord/Zuidlijn bij het hele proces betrokken en ziet het boek als een mooie afsluiting. “Ik ben ontzettend trots op de kunstwerken en vooral ook op de kunstenaars. Het hele proces was soms best heftig omdat het voor hen ook nieuw was om een werk te maken dat aan zoveel bouwkundige eisen moest voldoen. Deze eisen hadden soms verstrekkende gevolgen voor hun ontwerp, het materiaalgebruik en bijvoorbeeld de plaatsing. Maar als ik zo de reacties hoor van de reizigers als ik in de metro zit, dan denk ik dat we tot een zeer geslaagd eindresultaat zijn gekomen!”