Afbeelding
dinsdag 13 november 2018

Lijn 51: het zorgenkindje van de Amsterdamse metro

Renske van Bers

Het gaat niet zo goed met lijn 51: regelmatig valt de sneltram uit en lopen teleurgestelde reizigers vertraging op. Rob Hageman, woordvoerder bij GVB, vertelt hoe dit komt en wat reizigers de komende maanden kunnen verwachten.

Heeft u vragen? Stel ze hier.

10 december 2018 | 21:42

Andere Martijn

@Duco Vaillant, Vervoerregio Amsterdam

Ik heb wel wat korte omschrijvingen gelezen maar ik vind het zo vreemd dat ik nergens een schets kan vinden van de nieuwe verkeers- en metrosituaties. Er worden allemaal bomen gekapt en ze zijn flink aan het asfalteren. Ik ben wel benieuwd wat de bedoeling is.

14 november 2018 | 16:11

Peter

@?be

De Rotterdamse metro heeft geen klaptreden. En die ondingen hebben sinds 1990 continu voor veel storingen gezorgd.

14 november 2018 | 16:05

?be

In feite staat er dat ‘door de vele storingen moest de rest van het materieel overuren draaien…’. Volgens mij is er dan gewoon te weinig reserve materieel meegenomen in de bestelling, zowel in het begin, als bij de extra bestelling voor de verlenging naar Westwijk. En zoals we eigenlijk ook zien met de M5 en de tram…

Verder valt het me op dat in Amsterdam de schuld altijd geschoven is op het omschakelen. In Rotterdam lijken ze daar (vrijwel) geen problemen mee te hebben, beter gezegd wordt het met iedere verlenging/toevoeging alleen nog maar meer toegepast (Nesselande/Hofpleinlijn/Hoekselijn). Het probleem lijkt dus niet het omschakelen an sich te zijn, maar het BN-materieel (i.c.m. het genoemde tekort aan reserve).

14 november 2018 | 15:10

j.siemons

@Rob Hageman (woordvoerder GVB) / tram 5 rijdt toch niet verder dan het eindpunt zijnde het winkelcentrum van amstelveen !

14 november 2018 | 12:16

Frank

@Alain

Het leed eindigt pas na het op handen zijnde tram-avontuur en er eindelijk een metro rijdt 😉

14 november 2018 | 10:20

Martijn Roos

Dan kom ik op de M7.Wanneer gaat eindelijk eens het contract met CAF getekend worden…… We wachten als sinds mei, op de eerste impressie plaatjes.Heb al eens voorzichtig rond gevraagd. Waarom het zolang duurt. De rechtzaak met Alstom is afgewikkeld. Dat was eind augustus. Ik dacht dan zal eind september, op de Innotrans wel het contract worden gemaakt met CAF. Niet dus. we leven vandaag 14 november…. Wat is de werkelijke oorzaak , dat het aankoop contract met CAF nog steeds niet rond is. Graag een duidelijk uitleg. Het geduld raakt op.

15 november 2018 | 11:28

Duco

@Martijn Roos
Nog even geduld. De tender loopt nog. GVB werkt toe aan de contractondertekening met CAF. Zodra dit het geval is, publiceren we hier zo spoedig mogelijk de impressies.

14 november 2018 | 08:42

Rob Hageman (woordvoerder GVB)

@Tijmen Stam Tram 5 blijft, met uitzondering van de zomer van 2019 en een aantal losse weekenden, wel gewoon rijden in de bouwperiode – maar Amstelveen Zuid/Westwijk is in de bouwperiode (tot eind 2020) niet meer per tram bereikbaar.

13 november 2018 | 21:38

Tijmen Stam

Wat gebeurt er na 29 maart eigenlijk met tram 5? Houdt die ook tijdelijk op te bestaan ten zuiden van Zuid of blijft die de komende 3 jaar en daarna gewoon zijn heen-en-weertjes rijden?

13 november 2018 | 17:43

Rob Hageman (Woordvoerder GVB)

@Han Schomakers  De storing van de elektromotor /aandrijving behoeft wat toelichting. Die staat weliswaar op 1, maar bij tweederde gaat het om storingen die niet de hoogste prioriteit hebben, (bv hij trekt niet lekker als hij koud is, of hapert af en toe). Als je naar alle urgentste storingen kijkt, staat ombouwen naar derde rail nog op nummer één. Als het omschakelen niet meer hoeft kunnen monteurs die nu veel uren moet steken in de complexe hydraulica voor de klaptrede en de ombouw van derde rail naar bovenleiding andere zaken preventief of correctief aanpakken. Bij inzet als metro 51 is er daarnaast makkelijker ander materieel in te zetten dan bij sneltram 51 waar dat op de trambaan niet ging. Goede vraag, wel. 

13 november 2018 | 16:56

Han Schomakers

@ Rob Hageman: uit het artikel maak ik op dat er op een aantal punten zorgen zijn over de betrouwbaarheid van de sneltrams, serie S1 en S2. En dan met name de motoren. Is dat niet een groot risico als de sneltrams als metro 51 ingezet gaan worden? Creëer je daar geen extra zorgpunt mee, zoals verstoringen tussen Zuid en Isolatorweg? Tussen CS en Zuid zijn die er ook wel? Voor zover mij bekend hebben lijn 50, 52, 53 en 54 weinig verstoringen. Pech met lijn 51 lijkt mij voor de passagiers van lijn 50 heel vervelend…

13 november 2018 | 15:01

Albert J. P.

@j.siemons Van wat ik heb gelezen wordt het CS-Oostlijn-Zuid-Isolatorweg zodra het sneltramtraject sluit. Wat het vervangend OV naar Amstelveen wordt weet ik niet.

13 november 2018 | 15:01

Rob Hageman (Woordvoerder GVB)

@j.siemons Reizen tussen Amstelveen en Zuid kan dan per (gelede) pendelbus. Die zullen elke 5 minuten rijden (ochtendspits) en elke 6 minuten in de avondspits. En het materieel gaat nog niet uit roulatie. Zie het antwoord op Han en Alain.

13 november 2018 | 14:58

Rob Hageman (Woordvoerder GVB)

@Han Schomakers en @Alain Dat betekent niet dat het S1 en S2 materieel (de sneltrams) niet meer worden ingezet. Ze zullen dan als lijn 51 doorrijden vanaf CS langs Amstel, Zuid naar Isolatorweg (net als lijn 50). Daarvoor worden de klaptreden vastgezet en passen we  veiligheidssystemen aan. Zo komen er beeldschermen in om met langere treinen overal goed een oogje op te kunnen houden. En ja, daarvoor moeten ze even langs de kant. Uiteindelijk moeten de sneltrams nog tot 2026 mee (de laatste voertuigen dan).

13 november 2018 | 14:48

j.siemons

@Han Schomakers  /  betekent dat dan dat 51 over enkele maanden uit de roulatie gaat ?  en komen er dan ( dus )  bussen ter vervanging ?

13 november 2018 | 14:39

Han Schomakers

@ Alain: je slaat de spijker op de kop!

Voor wie het nog niet weet: over enkele maanden wordt begonnen om alles te slopen, wat met de sneltram heeft te maken, zoals de tunnel bij station Zuid en alle (hoge) perrons vanaf station Zuid t/m Amstelveen.

13 november 2018 | 13:20

Alain

Ach. Het leed dat Amstelveenlijn heet duurt nog welgeteld 118 dagen.