Afbeelding
woensdag 11 september 2019

Lijn 25: Het nieuwe nummer van en naar Amstelveen

Saskia Neijzing

De kogel is door de kerk! 25 wordt het nieuwe tramnummer van de Amsteltram, de vernieuwde tramlijn die in december 2020 vanaf station Zuid naar Amstelveen Westwijk gaat rijden. Hoe lijnnummers eigenlijk worden toegekend vertelt Jaap Feitsma, vervoerkundige bij GVB.

Jaap legt uit: “Eerlijk gezegd waren we daar vrij vlot uit. Natuurlijk hebben we andere nummers overwogen. Lijn 51 rijdt inmiddels door naar Sloterdijk en is een ‘metronummer’. Nummer 51 konden we hier dus niet voortzetten. Lijn 10 was geen optie, omdat deze lijn vorig jaar nog in gebruik was. We gebruiken namelijk alleen oude nummers wanneer deze tenminste 5 jaar niet meer in gebruik zijn. Lijn 29 hebben we ook overwogen, want dit is dan weer gelijk aan het netnummer van Uithoorn. Nu wordt de lijn op termijn wel doorgetrokken naar Uithoorn, maar zover zijn we nog niet. Dit zou dus verwarrend zijn voor reizigers. En lijn 6? Dit is de tijdelijke tramverbinding die zo meteen weer opgeheven wordt. Dat leek ons evenmin handig. Daarom hebben we gekozen voor lijn 25.”

De cijferesthetiek van 25

Dan blijft toch de vraag waarom de voorkeur is gegeven aan lijn 25. Jaap vervolgt: “Het heeft eigenlijk ook te maken met de cijferesthetiek van de lijnnummers. De lijnen 5, 15, 55 en 65 rijden hier al. Wat ook een rol speelt: de lijnen 25 en 26 lijken in zekere zin op elkaar omdat op beide trajecten zo meteen gekoppelde trams gaan rijden. Beide lijnen hebben korte reistijden omdat er relatief weinig gestopt wordt. En doordat er diverse ongelijkvloerse kruisingen zijn gemaakt voor de Amsteltram, hoeft het verkeer niet op elkaar te wachten en kan de tram goed doorrijden.”

Mooi

Jaap: “Het is ook mooi wanneer we opeenvolgende nummers kunnen gebruiken. Vanzelfsprekend hebben we allemaal nog warme herinneringen aan de oude lijn 25 die reed tussen het Centraal Station en de President Kennedylaan in Zuid, maar deze lijn werd in december 2013 opgeheven. Lijnnummer 25 was nu dus beschikbaar.”

Alle ambities voor de 25 op een rij

  • Een grotere betrouwbaarheid: een tram die snel en met weinig oponthoud rijdt
  • Veilige en comfortabele haltes
  • Een verbetering van de verkeersveiligheid en doorstroming
  • Een betere bereikbaarheid van de regio
  • Moderne en comfortabele trams [link naar: https://over.gvb.nl/nieuwe-15g-trams/]
  • Een snelle en overzichtelijke overstap op station Amsterdam Zuid

  • De lijn wordt volgens de huidige planning in 2024 doorgetrokken naar Uithoorn.

Heeft u vragen? Stel ze hier.

16 september 2019 | 21:47

Jan.Meeuwenberg.

@Karel de Jong: ja de lijnnummers zullen wel belangrijk zijn, maar als ik bijvoorbeeld bij het Rokin staat te wachten en wil naar station Zuid gaan dan let ik niet op het lijnnummer 52, maar of de metro echt wel naar Zuid gaat wat ook vermeld wordt op de metro. ook al is het een metro met lijnnummer 52, dan kan het ook de andere kant op gaan, dus ik let liever op de bestemmingsnaam, dan is het altijd goed, of zie ik het weer verkeerd? een nummer is maar een nummer, wat je ook maar moet weten waar het zoal naar toe kan gaan.

15 september 2019 | 16:16

Karel de Jong

@Jan.Meeuwenberg. Lijnnummers zijn een hele serieuze aangelegenheid.

15 september 2019 | 09:45

trolly

@Jan.Meeuwenberg.: Het is je waarschijnlijk ontgaan, maar je reactie staat onder een artikel dat over een lijnnummer gaat. Op klagende toon vragen of die nummers zo belangrijk zijn, om daarna van wal te steken over de situatie in een andere regio komt nogal vreemd over.

14 september 2019 | 22:06

Jan.Meeuwenberg.

@Karel de Jong: Wat maken die lijnnummers toch uit?
Belangrijker is dat op het bord wordt aan gegeven wat het eindpunt van de tram of metro is (bijvoorbeeld Noord), een logica in de nummerring lijkt me moeilijk, als ik naar Utrecht ga dan kan ik op bus 63 of 74( geen logica in die nummers) stappen, als je eenmaal aan die nummers gewend bent dan kan ik me niet meer druk maken over de nummers, Even een nieuwtje, de bussen die naar de Uithof (Utrecht)rijden,(over een tijdje ook de tram hebben al de nieuwe benaming voor de Uithof voor op het bord dat heet nu Science park (voor de mensen die daar moeten zijn)
Veel mensen zijn zo gehecht aan de naam Uithof, die zullen heel lang aan die nieuwe naam (Science park ) moeten wennen, wat heeft het voor zin zo’n naamsverandering, of nummer te verandering?
Vooral een lijnnummer verandering geeft veel verwarring, vooral voor mensen die al lang aan de oude nummers gewend zijn. Maar ja er zijn natuurlijk mensen die nieuwe dingen moeten bedenken voor hun geld.

14 september 2019 | 19:44

Karel de Jong

@n-evo Er waren toen idd tijdelijk twee lijnen 20, maar trolly was me natuurlijk voor 🙂

Lijn 30 is volgensmij “officieel” gereserveerd voor de museumtramlijn, en wordt dus niet vergeven aan andere tramlijnen (een busje in noord kon blijkbaar wel). Tis idd de vraag of dit ook voor de Tourist Tram geldt.

14 september 2019 | 17:29

n-evo

@trolly Wie het kleine niet eert…

14 september 2019 | 17:13

trolly

@n-evo: Geen dank hoor, heel kleine moeite…

14 september 2019 | 17:01

n-evo

@trolly Waar zijn we toch zonder onze Wiki Wizard trolly. 👏 😃

Dank u, dank u.

14 september 2019 | 16:48

trolly

@n-evo: Ja.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Touristtram_(Amsterdam)

14 september 2019 | 16:27

n-evo

@Karel de Jong Ik vraag me af of dat echt meetelt, maar op zich een interessante. Net zoals dat de Museumtramlijn vaak met lijn 30 wordt aangegeven. Ergens in 2016 hadden we een tijdelijke tram 20 tussen Van Hallstraat en Slotermeer. Bestond die Toerist Tram toen al?

14 september 2019 | 16:01

Karel de Jong

@n-evo Lijnnummer 20 is overigens ook in gebruik, bij de Tourist Tram.

14 september 2019 | 15:04

n-evo

@Nicolaas Lijn 21 en 22 zijn bestaande buslijnen in Amsterdam.

20, 23, 27 en 28 zijn inderdaad vrij en hadden gebruikt kunnen worden. Ik denk dat het artikel zich voornamelijk richt op een paar meest voor hand liggende opties. Dat waren 6, 10, 25 en 29 om de redenen die zijn gegeven. Al is het netnummer van Uithoorn 0297 en geen 029, maar goed. 😉

14 september 2019 | 14:21

Nicolaas

En toch begrijp ik het niet helemaal. Ik heb niets tegen nr 25, maar er staat nergens in de argumentatie waarom 20, 21,22, 23, 27,28 niet zouden voldoen.Iemand enig idee?

14 september 2019 | 12:52

n-evo

@Explorer Zoals je hieronder ziet toch niet helemaal als enige.

14 september 2019 | 01:38

Explorer

@n-evo Volgens mij ben jij de enige die telkens weer op het kleuren-stokpaardje blijft terugkomen.
En nee, het oorspronkelijke systeem met bepaalde patronen voor bepaalde richtingen klopt niet meer na de hervorming van 22 juli 2018, maar zouden er werkelijk hele volksstammen zijn die er problemen mee hebben? Lekker zo laten, je doet er niemand kwaad mee.

12 september 2019 | 19:34

JM

25 is ook het omgekeerde van 52. Zijn de Noord/Zuidlijn en de Amstelveenlijn toch nog een beetje met elkaar verbonden.

12 september 2019 | 17:31

johan siemons

het parool van vandaag ( 12-9 ) bevat een aardig artikeltje . trek voor de laatste 5 km naar schiphol plaza de tram vanuit uithoorn daar naar toe dóór : is er nog belangstelling bij de debatingclub voor dit voorstel ? 

12 september 2019 | 14:56

Karel de Jong

Mooi, 25 was ook mijn voorkeur. Een stuk beter dan een onkuis ‘metronummer’ als 55 waar het even naartoe leek te gaan (of -god verhoede- 355). Voordeel is ook dat de oorspronkelijke lijn 25, net als de oorspronkelijke lijn 5, vermetrood is en de kans dus minimaal is dat er ooit op dat traject weer een tram komt te rijden. Voor lijn 6 geldt dit niet. Het nadeel van 6 was ook geweest dat zowel de lijnkleuren (geel en groen) als het cijfer van een afstand niet van 5 te onderscheiden zijn. Het blauw en wit van lijn 25 zie je van kilometers aankomen. 29 had inderdaad gekund, maar was wel erg ver gezocht en verwijst op geen enkele manier naar lijn 5. “De Amstelveenlijnen, 5 en 29” bekt nie echt lekker.

12 september 2019 | 14:29

n-evo

@Waterlander Waarom GVB blijft vasthouden aan een lijnkleurensysteem dat tegenwoordig kant nog wal slaat, geen hond begrijpt of iets mee doet en alleen zichtbaar is op de trams maar verder nergens, is al zo vaak gevraagd. We snappen allemaal dat die vakjes historisch gezellig zijn, maar iets dat daadwerkelijk functioneel is zou prioriteit moeten hebben binnen het ov. Een inhoudelijk antwoord blijft altijd uit.

12 september 2019 | 13:16

Waterlander

Zoals een aantal anderen had ik lijn 6 ook veel logischer gevonden. Maar kennelijk is dit nummer voorbehouden aan tijdelijke of kneuzenlijnen die geen lang leven zijn gegund.

Het wordt dus 25, vanwege de lijncijferesthetiek. Maar bestaat er bij GVB ook nog zoiets als lijnkleurenesthetiek?

12 september 2019 | 10:43

Erik

Lijn 6 had mij toch echt een stuk logischer geleken. Maar goed we moeten het met lijn 25 doen.

12 september 2019 | 07:32

Rob

@pluk In een ver verleden waren er plannen om lijn 25 de Utrechtsebrug te laten oversteken, maar volgens mij is er helemaal geen sprake meer van dat er überhaupt ooit een tram daar de Amstel gaat kruisen.

11 september 2019 | 23:30

pluk

Volslagen onbegrijpelijk. Lijn 6 rijdt er al, zou dus alleen worden doorgetrokken. 5 en 6 de amstelveenlijnen en beiden met groen/geel. Bovendien heeft lijn 6 weinig geschiedenis dus geen verwarring/discussie. Lijn 25 hoort in de rivierenbuurt. Ik ging er steeds van uit dat als de nieuwe kern af is de tramverbinding zou lopen via amstelstation dan wel over de Utrechtsebrug en deze uiteraard lijnnummer 25 zou krijgen. Wat wordt dat dan. 9, 10 of 16? Ook weer allemaal nummers die nergens op slaan. Het is echt een historische fout.

11 september 2019 | 13:59

n-evo

@Siewert De bestaande tram 6 zou dan inderdaad gewoon doorgetrokken zijn van Stadshart naar Westwijk.

11 september 2019 | 13:41

Siewert

De keuze voor lijn 25 is een logische. Lijnen 25 en 26 lijken op elkaar. Lijn 6 had ook gekund, dan kun je de huidige lijn 6 beschouwen als voorloper op de amsteltram.

11 september 2019 | 13:20

n-evo

Het is beter dan het voorstel van sommigen om er tram 55 van te maken. 🤪

Tram 25 kent ook een hele lange geschiedenis in Amsterdam, dus geinig dat het nummer weer terug komt. 6 had ook mijn voorkeur gehad. In ieder geval handig dat we eindelijk een lijnnummer hebben om naar te verwijzen. 🙌

11 september 2019 | 12:39

Aron

“En lijn 6? Dit is de tijdelijke tramverbinding die zo meteen weer opgeheven wordt. Dat leek ons evenmin handig. Daarom hebben we gekozen voor lijn 25.”  


Hoeveel minachting moet je dan hebben voor de reizigers. Man man man.