Afbeelding
woensdag 11 september 2019

Lijn 25: Het nieuwe nummer van en naar Amstelveen

Saskia Neijzing

De kogel is door de kerk! 25 wordt het nieuwe tramnummer van de Amsteltram, de vernieuwde tramlijn die in december 2020 vanaf station Zuid naar Amstelveen Westwijk gaat rijden. Hoe lijnnummers eigenlijk worden toegekend vertelt Jaap Feitsma, vervoerkundige bij GVB.

Jaap legt uit: “Eerlijk gezegd waren we daar vrij vlot uit. Natuurlijk hebben we andere nummers overwogen. Lijn 51 rijdt inmiddels door naar Sloterdijk en is een ‘metronummer’. Nummer 51 konden we hier dus niet voortzetten. Lijn 10 was geen optie, omdat deze lijn vorig jaar nog in gebruik was. We gebruiken namelijk alleen oude nummers wanneer deze tenminste 5 jaar niet meer in gebruik zijn. Lijn 29 hebben we ook overwogen, want dit is dan weer gelijk aan het netnummer van Uithoorn. Nu wordt de lijn op termijn wel doorgetrokken naar Uithoorn, maar zover zijn we nog niet. Dit zou dus verwarrend zijn voor reizigers. En lijn 6? Dit is de tijdelijke tramverbinding die zo meteen weer opgeheven wordt. Dat leek ons evenmin handig. Daarom hebben we gekozen voor lijn 25.”

De cijferesthetiek van 25

Dan blijft toch de vraag waarom de voorkeur is gegeven aan lijn 25. Jaap vervolgt: “Het heeft eigenlijk ook te maken met de cijferesthetiek van de lijnnummers. De lijnen 5, 15, 55 en 65 rijden hier al. Wat ook een rol speelt: de lijnen 25 en 26 lijken in zekere zin op elkaar omdat op beide trajecten zo meteen gekoppelde trams gaan rijden. Beide lijnen hebben korte reistijden omdat er relatief weinig gestopt wordt. En doordat er diverse ongelijkvloerse kruisingen zijn gemaakt voor de Amsteltram, hoeft het verkeer niet op elkaar te wachten en kan de tram goed doorrijden.”

Mooi

Jaap: “Het is ook mooi wanneer we opeenvolgende nummers kunnen gebruiken. Vanzelfsprekend hebben we allemaal nog warme herinneringen aan de oude lijn 25 die reed tussen het Centraal Station en de President Kennedylaan in Zuid, maar deze lijn werd in december 2013 opgeheven. Lijnnummer 25 was nu dus beschikbaar.”

Alle ambities voor de 25 op een rij

  • Een grotere betrouwbaarheid: een tram die snel en met weinig oponthoud rijdt
  • Veilige en comfortabele haltes
  • Een verbetering van de verkeersveiligheid en doorstroming
  • Een betere bereikbaarheid van de regio
  • Moderne en comfortabele trams [link naar: https://over.gvb.nl/nieuwe-15g-trams/]
  • Een snelle en overzichtelijke overstap op station Amsterdam Zuid

  • De lijn wordt volgens de huidige planning in 2024 doorgetrokken naar Uithoorn.