Afbeelding
dinsdag 30 juli 2019

Levend laboratorium met wisselfietsen Mahlerplein

Saskia Neijzing

De deelfiets blijft een spannend onderwerp sinds Amsterdam in 2017 overspoeld werd met dit concept. Maar dat het een oplossing zou kunnen zijn voor de hoeveelheid fietsen in de stad, zingt nog steeds in ons achterhoofd. Wat als we het anders en beter doen? Wat kunnen dan de gevolgen zijn? Bijvoorbeeld in stationstallingen, die vaak overvol zijn. Dat gaan we nu testen bij station Amsterdam Zuid, in de Mahlerplein fietsparkeergarage. Projectleider Stephan Valenta kan ons er meer over vertellen.

Stephan, wat heb je voor spannende plannen?

“Nou, alles wat nieuw en onbekend is, is spannend, maar ik vind het vooral ontzettend leuk! De combinatie fiets-trein wordt steeds populairder. En dat is goed, want het is een duurzame combinatie en fietsers nemen relatief weinig ruimte in. Ondanks dat zien we toch dat fietsenstallingen bij stations vaak erg vol zijn. Mensen komen met de fiets naar het station om de trein naar hun werk nemen. Die fiets staat vervolgens de hele dag in de stalling. Maar ook veel mensen hebben een stationsfiets om mee naar hun werk te fietsen. Die fiets staat dan ’s nachts in de stalling. Samen met gemeente Amsterdam, NS, ProRail en de kennisinstellingen (Universiteit van Amsterdam en Hogeschool Windesheim) hebben we daar een mogelijke oplossing voor bedacht met wisselfietsen. Die oplossing gaan we nu testen in een levensechte testomgeving, oftewel een living lab.”

Fietsgarage Mahlerplein

Dat klinkt interessant, wat is het idee?

“We gaan een pilot doen met 200 deelnemers. We hebben met Accel Nederland B.V. afgesproken dat zij 130 Batavusfietsen beschikbaar stellen voor mensen die met de fiets naar of vanaf station Zuid reizen of willen reizen. Dat zijn 100 fietsen voor de pilot en 30 bufferfietsen om te zorgen dat niemand achter het net vist. Het wisselfietsconcept werkt heel eenvoudig: de ene helft van de deelnemers woont op ongeveer anderhalf tot vijf kilometer afstand van het station en de andere helft werkt op ongeveer zo’n afstand. Iemand die ’s ochtends met de trein of metro verder naar het werk reist, parkeert de fiets in een speciaal gereserveerd deel van de stalling onder Mahlerplein. Iemand die aankomt op Station Amsterdam Zuid en verder met de fiets wil, kan diezelfde fiets gebruiken en na het werk weer terugzetten. In een ideale wereld staan er dus bijna nooit fietsen ín de stalling, alleen rondom de wisselmomenten in de spits. Wat levert dit op? Vooral veel ruimte in de ondergrondse stalling. Bij een geslaagd experiment passen we dit toe bij nieuwe stallingen, die daarmee minder groot en minder duur kunnen zijn, terwijl ze hetzelfde aantal fietsparkeerders bedienen.”

Fietsgarage Mahlerplein.

Maar dat is dan nog een behoorlijke operatie en organisatie toch?

“Ja, deze pilot komt niet uit het niets. We zijn al een tijdje bezig met de uitwerking. Hierbij zijn naast de kennisinstellingen UvA en Windesheim ook de gemeente Amsterdam, ProRail, NS, het ministerie van I&W en Hello Zuidas nauw betrokken. Mobycon heeft voor ons het wisselfietsconcept uitgewerkt. Gezamenlijk onderzoeken we de mogelijkheden en onmogelijkheden. Het wisselen van fiets kan alleen in de stalling Mahlerplein, niet ergens anders. We gaan nu samen beginnen met het werven van deelnemers en willen dan in september van start met ons living lab.”

Wat zijn de kosten voor de deelnemers?

“Omdat het om een experiment gaat zitten er geen financiële kosten aan vast voor deelnemers. De Vervoerregio betaalt dit living lab. Wel moeten deelnemers een aantal enquêtes invullen zodat we hun ervaringen kunnen meenemen in de resultaten en eventuele vervolgstappen. Overigens hebben deelnemers bij diefstal wel een eigen risico. We hopen dat dat bijdraagt aan een zorgvuldige omgang met de fietsen.”

Fietsgarage Mahlerplein.

Dan moet het werven toch geen probleem zijn!

“Haha, dat hopen we natuurlijk, maar we zoeken wel een redelijk specifieke doelgroep. Mensen moeten toch zeker drie of vier keer per week deze reis afleggen met hun wisselfiets, omgekeerde deelfiets of flexfiets of hoe je het ook wilt noemen. Maar deelname is dus gratis, de fietsen zijn echt van goede kwaliteit en de deelnemer krijgt een premium gereserveerde fietsparkeerplek gelijk naast de ingang, dus we hopen dat we op die manier mensen kunnen overtuigen om mee te doen. Vanaf nu kan er hier ingeschreven worden: wisselfiets.amsterdam. Dus zegt het voort, deel, like enzo!”

We zullen jullie hier, op wijnemenjemee.nl, op de hoogte houden over het vervolg.