
De deelfiets blijft een spannend onderwerp sinds Amsterdam in 2017 overspoeld werd met dit concept. Maar dat het een oplossing zou kunnen zijn voor de hoeveelheid fietsen in de stad, zingt nog steeds in ons achterhoofd. Wat als we het anders en beter doen? Wat kunnen dan de gevolgen zijn? Bijvoorbeeld in stationstallingen, die vaak overvol zijn. Dat gaan we nu testen bij station Amsterdam Zuid, in de Mahlerplein fietsparkeergarage. Projectleider Stephan Valenta kan ons er meer over vertellen.
Heeft u vragen? Stel ze hier.
Chiel
Veel tekst nodig om vervolgens helemaal niets op te lossen. Alleen al het feit dat er zo veel meer mensen naar Amsterdam komen dan via zuid de stad uitgaan om te werken laat zien dat er een flinke mismatch is waardoor delen niet gaat lukken lol bovendien hoor ik van collega’s die meedoen dat ze eerst geen fiets gebruikten. Dankzij deze proef wel dus de stalling is door de proef drukker geworden. Ik kan nog wel ff door gaan. Wie bedenkt dit soort onzin?
Carin
Ik woon ten zuiden v het station en gebruik het OV. Zou evt wel mee willen doen, maar heb in oktober nog vakantie. Hoe zit dat dan?
En tegenwoordig werken meeste mensen parttime, hoe werkt dat? Moet je fulltime werken, zodat de fiets 5 dgn beschikbaar is? En als ik keer vroeger naar huis ga of later begin?
Bij de stalling zelf weten ze iig niks, want ze gaan er niet over, zeiden ze. Maar ze moeten het toch uitvoeren?
Maw, nogal wat vragen…
Curtis
Hello What is the price of the abonnement after the trial period is over?
Renske van Bers
@Curtis, we don’t know yet, it’s still a trial. We will use a survey to investigate if people are willing to pay for this service. Greetings, Renske
Stephan Valenta
@Srindihi
Thats a good question: the limit of 36 hours is for participants using the bike to go to work in the surrounding area of Amsterdam South and during working days. This means that this participant lives outside of Amsterdam and uses the train station to go to work from there. In the occasional weekend that you are in Amsterdam you are free to use it in the weekend, als long as it is returned at the end of the Weekend (Sunday night).
If you are a participant living in the surrounding area of Amsterdam Zuid Station you are free to take the bike home every weekend. We have some reserve bikes to make sure there is always a bike available.
Srinidhi
The limit to put the bicycle back is 36 hours however in the weekend, the bike has to be with the last person for about 60 hours Friday evening – Monday morning. Any plans to take that into account?
Jan.Meeuwenberg.
Fietsen is de toekomst, 19Augustus is in Utrecht de grootste fietsenstalling van de wereld geopend voor12.500 fietsen, wat een fietsen massa, en dan zijn er nog meer fietsenstallingen in Utrecht, gelukkig zijn al die fietsen meestal buiten bedrijf. Heeft Amsterdam meer plannen voor mega-stallingen voor fietsen , ik bedoel niet die bij het Victoriahotel en bij het IJ. die al gepland zijn.
Utrecht is tot nu toe wereld kampioen met zijn mega stalling, afgelopen week ben ik er eens doorheen gewandeld, je wordt echt duizelig van al die fietsen. Wel jammer dat al die fietsen zo dicht op elkaar staan, mijn e.bike met de brede fietsentassen past er maar moeilijk tussen.
Stephan Valenta
@Aldo
Dank voor het melden. Sinds gisteren wordt de plek van het experiment vrijgemaakt, beginnende met het aanbrengen van de labels op geparkeerde fietsen. De plek van het experiment bevindt zich meteen naast de roltrap (te zien op onderste foto), dus kans is dat dat inderdaad de reden was.
Gisterochtend heb ik de beheerder van de stalling uitgebreid gesproken en ook het experiment toegelicht. Hij is nu in ieder geval goed op de hoogte.
Je kunt je nog aanmelden trouwens, we zoeken nog deelnemers!
Aldo
Leuk idee, maar de medewerkers van de fietsenstalling lijken hier niet van op de hoogte te zijn. Ik werd deze week al twee keer geconfronteerd met een label ‘Vastleggen verboden’ op mijn fiets. Waarschijnlijk stond mijn fiets op een plek die voor dit experiment gebruikt gaat worden, maar dat kon men mij daar niet uitleggen. Natuurlijk ook jammer dat jullie net mijn favoriete stalplekjes voor dit experiment hebben uitgekozen ?
Stephan Valenta
Beste Aimster, dank voor het melden. En leuk dat je mee wilt doen met het experiment. het lijkt inderdaad zo dat voor aanmeldingen met de Iphone de aanmeldknop niet werkt, ik heb het doorgegeven.
Aanmelden is wel mogelijk via de computer of een Android toestel. Er is nog plek, dus meld je vooral aan!
@Myrthe
De Mahlerstalling, waar het experiment plaats gaat vinden ligt aan de zuidkant van het spoor en wordt vooral gebruikt door bewoners ten zuiden van het station. Zolang je tijdens de duur van het experiment gebruik gaat maken van de Mahlerstalling mag je meedoen, maar dan fiets je wel een stukje om!
Aimster
Wil me graag aanmelden, maar aanmeldknop werkt niet. Woon in breukelen, werk in Amsterdam Zuid
Myrthe
Waarom is ervoor gekozen dat je alleen mee kunt doen als je ten Zuiden van de ring woont? Voor het ‘voortransport’ zou dat toch niet uit hoeven te maken? Ik reis 5 dagen pw van en naar station Zuid, woon in Zuid, alleen wel binnen de ring.
Michelle
@Michelle -> ter aanvulling; via de mobiele versie lukt het niet om aan te melden, als ik de pagina op laptop open wel
Saskia Neijzing
Hoi @Michelle, leuk dat je je hebt aangemeld! We zullen aan de beheerders van de site doorgeven dat er iets mis gaat bij de mobiele versie, dank je wel voor je bericht!
Michelle
Interessant! Alleen werkt de aanmeldknop niet op de pagina waarnaar verwezen wordt?
@Katja: Op de honderd fietsen die in gebruik zijn wordt een reserve van dertig fietsen aangehouden. Die zullen ongetwijfeld als vervanging ingezet worden voor fietsen die tijdelijk uit roulatie zijn door vakanties en vrije dagen of door malheur als diefstal of een lekke band.
Saskia Neijzing
@Katja en @trolly: De buffer van 30 fietsen maakt onderdeel uit van de pilot. Wij kijken hoeveel fietsen er eigenlijk echt nodig zijn voor de testgroep van 200 personen. Als mensen inschrijven wordt wel gevraagd of ze tussen september en maart niet een lange tijd geen gebruik zullen maken van de Mahlerstalling. En inderdaad wordt ook rekening gehouden met lekke banden en ander onderhoud.
Katja
…maar als iemand met vakantie gaat? Is de fiets dan niet lang uit de roulatie, omdat hij bij de lener voor de deur staat?
Winfried
Interessante pilot !
Deel je met z’n tweëen één specifieke fiets, met z’n tienen 5 fietsen of met z’n tweehonderden de voorraad van 100 fietsen? Dat beïnvloedt het slagingspercentage.
Dit zijn nu door de belastingbetaler gratis ter beschikking gestelde fietsen.
Je zou dat ook als coöperatie kunnen opzetten, waar je als belangstellende een aandeel in koopt en maandelijks bijdraagt in de exploitatiekosten, eventueel gerelateerd aan het actuele gebruik van de fiets.
Die coöperaties kunnen groot of klein zijn en met elkaar samenwerken t.b.v. de inkoop en het onderhoud. Zo houd je het overzichtelijk en beheersbaar, maar profiteer je toch van de schaalvoordelen.
Saskia Neijzing
Hoi @Winfried, de reden dat het nu gratis is, is omdat het om een proef gaat. We vragen wel tijd van de deelnemers om hun bevindingen met ons te delen zodat wij goed inzicht krijgen in de gebruikerskant van dit concept. Als de proef succesvol blijkt en de wisselfiets verder uitgerold kan worden, zal dat niet gratis blijven.
Hw
Begrijp ik goed dat je perse buiten de ring / aan de zuid-kant van station moet wonen (als je de fiets voor voortransport gebruikt)?
Saskia Neijzing
Beste @Hw, de Mahlerpleinstalling wordt vooral gebruikt door mensen die ten zuiden van de ring wonen of werken en dus vormen zij (als huidige gebruikers van de stalling) de voornaamste doelgroep van de pilot.
Wil je dit bericht delen?