woensdag 4 maart 2020

Klankbordgroep doet aftrap participatie nieuwe concessie Amsterdam

Hilde Postma

AMSTERDAM – Onder de noemer ‘je moet kiezen’, werd dinsdagavond 3 maart de formele aftrap gegeven voor participatie en inspraak voor de nieuwe concessie Amsterdam. Een afvaardiging van Regioraadsleden, de zogeheten klankbordgroep, werd aan de hand van scherpe dilemma’s uitgedaagd na te denken over de invulling van een nieuwe concessie.

Door Ilan Sluis

Half februari werd bekend dat het Dagelijks Bestuur van de Vervoerregio heeft besloten de procedure te beginnen voor een nieuwe concessieperiode met GVB (https://wijnemenjemee.nl/toekomst/nieuws/gvb-en-vervoerregio-in-gesprek-over-eerdere-nieuwe-concessie/). Deze zou vervroegd in moeten gaan, al eind 2021. De huidige concessie wordt dan eerder dan afgesproken beëindigd.

Prikkelend

Maar wat moet er straks anders? Welke accenten moeten er worden gelegd? Aan de acht aanwezige Regioraadsleden werden prikkelende stellingen met fictieve keuzes voorgelegd – bedoeld om het debat op gang te brengen. Moet het ov-systeem straks altijd gericht zijn een zo kort mogelijke reistijd, waarbij het niet erg is dat reizigers vaker moeten overstappen? Of moeten er meer rechtstreekse lijnen komen – met meer haltes – wat wellicht ten koste  gaat van de snelheid? Investeren in duurzaamheid, of toegankelijkheid voor nog meer potentiële reizigers? Betere reisinformatie, of meer service-medewerkers?

 

Soms bleek het nog moeilijk kiezen.

Rollenspel

Het zijn gelukkig geen keuzes die in nieuwe concessie-afspraken daadwerkelijk zo scherp gemaakt hoeven te worden. Maar de acht aanwezige leden moesten wél kiezen. In een eerste ronde vanuit een bepaalde (willekeurig toebedeelde) rol. Als ‘alleenstaande ouder met twee kinderen’, ‘rolstoeler’, ‘Duitse toerist’, ‘vastgoedondernemer in Osdorp’, ‘forens’, of juist als ’horecaondernemer op het Westergasterrein’. In een tweede ronde mochten de Regioraadsleden vervolgens ‘als zichzelf’ de keuze maken over de dilemma’s.

 

 

De stellingen leidden tot boeiende discussies

Boeiende discussies

Soms bleek het nog moeilijk kiezen. Maar het leidde in elk geval tot boeiende inhoudelijke discussies. Wat precies de uitkomst is en welk standpunt de klankbordgroepleden individueel innamen, daar klappen we hier niet over uit de school. In de volgende Regioraad komt een terugkoppeling naar de voltallige raad. De komende maanden worden nog meer participatiesessies en bijeenkomsten gehouden.

 

Heeft u vragen? Stel ze hier.

12 maart 2020 | 07:14

Mkp

Worden de consequenties van de keuzes ook nog vanuit vervoerskundig en maatschappelijk oogpunt (incl. milieu) doorgerekend/uitgelegd door specialisten? Ik kan me voorstellen dat niet ieder regioraadslid (even) bekend is met het OV (wat wel noodzakelijk zou moeten zijn voor een raadslid vind ik)

11 maart 2020 | 07:13

trolly

Taalpuristen gebruiken geen overbodige spaties en herkennen het gebruik van zgn. telegramstijl in titels. Of dat in dit geval noodzakelijk of fraai is, is een andere vraag, maar met zinsontleding heeft het in elk geval weinig te maken.

10 maart 2020 | 14:57

Gerard

Taal puristen weten wel beter. Je/jij doet de aftrap. Wij/zij doen de aftrap. Daarbij is “de Aftrap”het naamwoordelijk deel van het gezegde en “doen”het werkwoordelijk deel. Of hoe dat tegenwoordig mag heten. Aftrap mag niet zonder lidwoord. De koptekst had dan ook moeten zijn: Klankbordgroep doet de aftrap participatie nieuwe concessie Amsterdam.

4 maart 2020 | 18:57

Alain

Doe jij aftrap? Of doe ik aftrap?