Afbeelding
maandag 29 juli 2019

Keerlus 26 krijgt vorm

Renske van Bers

Waar anderen wellicht vakantie vieren en bij het weer van deze week de koelte van een boom opzoeken, geldt dat niet voor de bouwers aan de IJzijde van het Centraal Station. Ook bij deze temperaturen werken zij gestaag aan de realisatie van een calamiteitenlus voor lijn 26. Wat dit is, vertelt Willem Haak (hierboven op de foto), directievoerder vanuit Metro en Tram.

Willem, een calamiteitenlus… Wat is dat?

“Dat is een keerlus die alleen gebruikt zal worden in het geval van calamiteiten, evenementen of bij werkzaamheden waardoor tram 26 niet vanaf de centrumzijde van Centraal Station kan vertrekken. Denk bijvoorbeeld aan de Dam tot Dam-loop, de Sinterklaasintocht of een grote demonstratie. Zonder deze keerlus is er namelijk helemaal geen OV vanaf het centrum voor de bewoners en bezoekers van IJburg. Om deze reden leggen we nu dus specifiek voor de 26 deze keerlus aan.”

De keerlus is half oktober klaar.

Aha. Het is dus geen definitieve situatie. Waarom eigenlijk niet? Nu moet de 26 aan de centrumzijde best een lang rondje maken voordat hij aan de IJzijde van CS is…

“Dat klopt op zich wel, maar het is ook onhandig als er één tram is die niet vanaf het centrale tramplein vertrekt. Om het overzichtelijk te houden zal dus ook tram 26 zijn op- en uitstaphalte voor het Centraal Station behouden. Bovendien geldt dat extra rondje alleen bij vertrek, bij aankomst rijdt de tram bijna direct door naar de halte voor CS.”

Jullie werken rap door, heeft dat nog een bepaalde reden?

“Zoals ik net zei, wordt de keerlus ook gerealiseerd voor het geval er werkzaamheden zijn op het Stationsplein. Zoals je misschien weet is project De entree hier bezig met een grote herinrichting en vinden er eind oktober veel werkzaamheden plaats. Reden voor ons om de keerlus half oktober af te hebben, zodat de 26 dan in ieder geval gewoon kan rijden zonder last te hebben van dit werk.”

Met het warme weer van vooral vorige week, namen de bouwers wat vaker pauze en dronken ze extra water.

Wordt er ook nog getest?

“Jazeker! Vanaf 7 oktober kun je tram 26 ook daadwerkelijk over de keerlus zien rijden. We moeten altijd even live testen en kijken of alle systemen naar behoren werken. Daarna hebben we nog een week om het geheel te finetunen en is de keerlus gereed.”

Tot slot: Is het wel fijn om te werken bij deze temperaturen?

“Haha, nou ja dat zijn we wel gewend hoor! En het is in ieder geval beter dan regen. Maar zonder gekheid: toen het vorige week zo extreem warm was, hebben we wel vaker een pauze ingelast en zien we er goed op toe dat de bouwers voldoende water drinken. Maar voor de rest is het natuurlijk ook geweldig om met dit mooie weer, op zo’n chaotische postzegel te werken waar altijd wel wat gebeurt. Dit is een mooie klus hoor!”

Heeft u vragen? Stel ze hier.

9 augustus 2019 | 12:26

n-evo

@Piet Dat zou inderdaad goed kunnen.

@Daniël Duco heeft 7 dagen geleden een plattegrond geplaatst met daarop de keerlus. Volgens mij zie je daar bovenaan twee trams direct achter elkaar/gekoppeld staan. Moet lukken dus. ?

https://wijnemenjemee.nl/admin/wp-content/uploads/2019/08/tekening.jpg

9 augustus 2019 | 11:57

Piet

@n-evo nee waarschijnlijk komt dat omdat er in het verleden wel is getest met een gekoppelde combino, echter nooit bedoeld voor de regulieredienst.

15g heeft een speciale ijburg serie.

9 augustus 2019 | 11:45

Hallo,

Hoe moet dat dan met de gekoppelde Combino´s?

Passen die wel in de keerlus?

9 augustus 2019 | 11:27

n-evo

@Piet Ah meen je dat nou? Ik was altijd onder de indruk dat de Combino’s ook in passagiersdienst in dubbeltractie konden rijden. Het verhaal was, zoals ik het ooit gelezen heb, dat de door GVB geïnstalleerde mobilofoon- en bijbehorende reizigersinformatiesysteem roet in het eten gaven.

Bedankt voor de info. Dan blijft er inderdaad maar één optie over.

9 augustus 2019 | 11:08

Piet

@n-evo die vraag is simpel: de combinos hebben geen enkele mogelijkheid om gekoppeld te rijden in reguliere dienst. Ze hebben alleen een mechanische noodkoppeling voor afsleepwerk, deze kan niet worden ingezet op reguliere ritten.

8 augustus 2019 | 23:50

n-evo

Ha! Het probleem met de alinea’s is opgelost, maar nu verdwijnen plustekens opeens uit de tekst. ?

8 augustus 2019 | 23:49

n-evo

@Bert van Wier Een 82-meter lange tram is kennelijk vrijwel niet inpasbaar. Ook in Utrecht gaan ze maximaal met 42 33 meter (7-delig 5-delig) gekoppeld rijden omdat dit als het maximaal haalbare wordt gezien. Verder zijn de trams in Utrecht breder dan hier (2,65 meter) waardoor “even testrijden” in Amsterdam moeilijk, zo niet onmogelijk, wordt. Onze infrastructuur is immers volledig afgestemd op maximaal 2,4 meter brede trams. Ook kun je je afvragen waarom je überhaupt die moeite zou willen nemen: Amsterdam heeft binnenkort zelf beschikking over Urbos 100-trams waarmee in dubbeltractie gereden kan worden. Trams die wél volledig geschikt zijn voor ons net. En een simpel rekensommetje geeft al antwoord of langere trams uitkomst bieden, daar heb je die voertuigen uit Utrecht dus niet per se voor nodig.

Het lijkt mij vooral eerst zaak om te kijken hoe die 2x 30-meter met onze eigen Combino’s en/of 15G-trams uitpakt voordat we verder kijken naar andere (exotische) oplossingen. Die stap sla je nu eigenlijk over.

Ik heb nog de vraag uitstaan met welk materieel ze precies gekoppeld gaan rijden op de 26: Combino’s, 15G’s (Urbos 100) of misschien zelfs beiden. Voor zover ik weet zijn er sowieso niet genoeg Combino’s beschikbaar om gekoppeld mee te rijden. Grappig genoeg kunnen de Combino’s gewoon in dubbeltractie rijden en vloeiden de problemen vooral voort uit GVB’s eigen systemen. In hoeverre dat echt waar is en of die problemen er nog steeds zijn weet ik ook niet.

8 augustus 2019 | 21:52

Bert van Wier

Naar aanleiding van het ‘gekoppeld-rijden’ op lijn 26(IJburg-lijn) wat, naar ik hoor, bij de Siemens Combino niet zo’n succes is, de volgende vraag/opmdrking: Waarom niet 2 41m lange URBOS uit Utrecht laten komen en de test aangaan of een 80m lange tram wel de passagiersstroom tussen CS en IJburg aankan? Urbos kan wel gekoppeld rijden. Een optie welke ook geldt voor de nw tram naar Amstelveen en Uithoorn. Natuurlijk zal deze tram maar op twee trajecten kunnen rijden en daarom niet zo flexibel. Maar dat eigenlijk ook voor de huidige lijn 5. En, omdat dit 2richtingen trams zijn zou een opstelspoor op het huidige busstation, achter het CS een optie kunnen zijn. Argument alle tramhaltes aan de voorzijde van CS klinkt mooi, maar feitelijk is de huidige halte van lijn 26 krap en redelijk gevaarlijk voor onwetende toeristen. Het aantal buslijnen naar CS is door de NZ-lijn al verminderd. Dus, probeer een een proef met een lange URBOS 

2 augustus 2019 | 20:01

Waterlander

@Duco

Gisteren toevallig de werkzaamheden bekeken waarbij ik de geblokte tegels voor de halte al zag liggen.

Lijn 26 kent op CS veel in- en uitstappers; niet voor niets gaat de 26 gekoppeld rijden. En dan vind ik de lokatie/ruimte beperkt. In- en uitstappers zullen elkaar voor de voeten lopen,  en wellicht op het drukke fietspad komen. 

Ok, dit betreft een calamiteitenlus.

Maar toch.

Fijn weekend.

31 juli 2019 | 18:44

n-evo

@Duco Alright ik wacht het af! Bedankt voor de terugkoppeling.

31 juli 2019 | 12:16

n-evo

@Duco Thnx Duco, en niet meer dan begrijpelijk.

29 juli 2019 | 21:37

@Duco Vaillant, Vervoerregio Amsterdam: Dat klinkt als een grote verantwoordelijkheid. Goed om te horen dat Renske een ontwenningskuur doet, hoewel ik stiekem toch nieuwsgierig ben of jullie buiten kantooruren ook wel eens ons geblaat hier lezen 🙂

29 juli 2019 | 16:41

n-evo

De harde returns verdwijnen nog steeds zie ik. ?

29 juli 2019 | 17:21

Duco

@n-evo
Er wordt aan gewerkt. 🙂

29 juli 2019 | 16:41

n-evo

Zou het nog mogelijk zijn om, al dan niet na de vakantieperiode, antwoord op deze vragen te krijgen?”(…) van wat ik begrijp gaat de 26 over niet al te lange tijd gekoppeld rijden. Gaat dit met Combino’s of deze prachtige 15G-trams gebeuren? Ik heb meerdere malen gelezen dat Combino’s in dubbeltractie problemen hebben met de tweede tram die niet goed aanmeldt, wat weer impact heeft op het beveiligingssysteem en reizigersinformatie.En als we toch bezig zijn: wanneer gaat de 26 precies gekoppeld rijden? In Het Parool stond ooit eind 2019.”Ik ben benieuwd! En fijne vakantie uiteraard. 🙂

30 juli 2019 | 17:46

Duco

@n-evo
Ik vraag het na, maar het kan zijn dat vanwege de vakanties er wat minder snel antwoord komt dan je van ons gewend bent.

31 juli 2019 | 15:58

Duco

@n-evo
Voordat we in een reactie teveel gras voor de voeten wegmaaien. Er staat over +/- een maand een artikel in de planning over de stand van zaken over het gekoppeld rijden op lijn 26.

29 juli 2019 | 15:49

Die Renske toch. Zelfs vanaf haar vakantie-adres plaatst ze hier nog een artikel 🙂

29 juli 2019 | 17:23

Duco

@trolly
Renske had al de nodige artikelen klaargezet. Ze mag van mij niet op wijnemenjemee.nl kijken of iets publiceren. Zodoende druk ik op “publish”. 😀

29 juli 2019 | 15:44

JM

De keerlus is zeker een aanwinst. Desondanks blijft lijn 26 een zwak compromis tussen een stadstram en echt hoogwaardig ov. Tijd voor ombouw naar volwaardige sneltram/metro met een minder omslachtig eindpunt op Centraal?Wat is het perspectief voor het andere eind van de lijn, behalve dat we weten dat er de komende jaren nog flink wat woningen bij worden gebouwd in IJburg en op het Zeeburgereiland? Wordt de 26 nog verlengd? Zijn er plannen voor nieuwe ongelijkvloerse kruisingen?Bij een robuuster ov-netwerk hoort mijns inziens ook een metro of (snel)tram tussen IJburg en Diemen-Zuid. Zo creëer je o.a. een aantrekkelijke verbinding tussen IJburg en de Zuidas, twee gebieden waar Amsterdam de komende decennia nog flink wil groeien.

29 juli 2019 | 15:36

Han Schomakers

@Renske: is er een plattegrond van de sporen van de keerlus voor lijn 26?

2 augustus 2019 | 13:22

Duco

@Han Schomakers
Hierbij een plattegrond van de keerlus voor lijn 26:

Fijn weekend!

Wil je dit bericht delen?