Afbeelding
donderdag 20 december 2018

Julianaplein weer van Amsterdammers

Renske van Bers

Waar in augustus nog de oplevering van de tramlus centraal stond, kunnen we vandaag vertellen dat ook het Julianaplein weer wordt teruggegeven aan de Amsterdammer. Dit betekent wederom een stap in de richting van het eindresultaat. Omgevingsmanager Geertjan Cronenberg, vertelt over dit mooie moment en over de planning van het project.

Allereerst Geertjan, gefeliciteerd!

“Nou, het is natuurlijk vooral fijn voor de omgeving dat de bouwplaats langzaam maar zeker plaatsmaakt voor een opgeruimde eindsituatie. Het eindresultaat wordt hiermee weer een stukje zichtbaarder en dat is voor het project natuurlijk een mijlpaal, maar vooral een verbetering voor de mensen die regelmatig gebruikmaken van dit traject.”

20180824_154958

Artist Impression: en zo wordt het dan.

Kun je iets meer vertellen over de achtergrond van dit project?

“Jazeker. De omgeving rondom Amstel ontwikkelt zich razendsnel, denk bijvoorbeeld aan de bouw van het Amstelkwartier. Om in te spelen op de sterke groei van het aantal mensen dat hier woont – en daarmee het aantal reizigers – heeft de Vervoerregio samen met de gemeente Amsterdam, NS en ProRail besloten om dit gebied grondig te renoveren en opnieuw in te richten. Dit moet resulteren in een modern OV-knooppunt met snelle en comfortabele overstapmogelijkheden, inclusief voldoende aanvullende faciliteiten.”

IMG-20181213-WA0022

Ook werden er nieuwe bomen geplant.

Om welke (deel)projecten gaat het?

“Naast de nieuwe halteplek van de tram en deze week de realisatie van een nieuwe inrichting van het Julianaplein, is er bijvoorbeeld ook een nieuw busstation aangelegd. Dit busstation is een stuk overzichtelijker en ruimer opgezet dan voorheen. Ook noemenswaardig is de vervanging van de monumentale kap door een grotere overkapping, zodat reizigers de route tussen het station en de bushalte droog kunnen afleggen. De binnenkant van het station wordt overigens ook nog door NS gerenoveerd. En dan zijn we nog bezig met het aanpassen van de bestaande fietsenstalling, zodat er in plaats van plek voor 1450 fietsen, plek is voor 3600. Deze stalling is nu overigens al voor de helft klaar en kan gebruikt worden sinds deze week.”

2018 Vervoerregio Amsterdam. Foto: Wiebke Wilting

Het nieuwe busstation werd al eerder opgeleverd.

En wat staat er nu nog meer op de planning?

“We gaan dus verder met de andere helft van de fietsenstalling, zodat deze in de eerste helft van 2019 volledig in gebruik kan worden genomen. En in januari zullen we starten met het verwijderen van de oude Julianaweg en zullen we beginnen met het ‘bouwrijp’ maken van het kavel aan de overkant van het Amstelstation voor bouwprojecten. Na deze verbeteringen aan de OV-knoop is er namelijk ruimte voor ruimtelijke ontwikkelingen: er komen bijna 200 nieuwe woningen, een supermarkt en andere winkels. Rond 2023 is alles klaar en is er sprake van een hoogwaardig nieuw stationsgebied.”

Voor meer informatie over dit project: www.amsterdam.nl/amstelstation

Heeft u vragen? Stel ze hier.

16 januari 2019 | 10:31

Dror Cohen Rapoport

De nu opgeleverde stationsomgeving is een grote vooruitgang voor gebruikers van het Amstelstation. Alleen jammer dat de blindengeleidelijnen niet conform de richtlijnen zijn aangelegd. Veel obstakels langs de belijning waardoor deze onbruikbaar wordt. En de overstap van tram naar metro en -trein is sinds augustus niet meer te maken.

Blinden en slechtzienden maken nu weer massaal gebruik van het aanvullende openbare vervoer.

Slechte zaak.

16 januari 2019 | 15:16

Renske van Bers

@Dror, ik vraag na hoe dit zit. Groet, Renske

17 januari 2019 | 15:18

Renske van Bers

@Dror, hierbij het antwoord van Geertjan: “Er resteren inderdaad nog een aantal knelpunten bij de geleiding van slechtzienden in het gebied. Deels omdat de werkzaamheden nog in volle gang zijn. Het project is in overleg met vertegenwoordigers van slechtzienden. We vragen ook advies aan deskundigen hoe knelpunten het beste kunnen worden opgelost. Dat zal dan zo snel mogelijk worden uitgevoerd.” Groet, Renske

20 december 2018 | 18:43

reza

Het ziet er een stuk beter uit op de impressie en zodra het af is vast in het echt ook. Ik las ergens dat het busstation van station Holendrecht ook wordt aangepakt, waarom eigenlijk dat is toch nog niet zo oud? En eigenlijk maakt het busstation van Bijlmer Arena ook niet niet echt een verpletterende indruk.

Wil je dit bericht delen?