Afbeelding
maandag 6 mei 2019

Johan Cruijff ArenA: Grote speler op het gebied van Smart Mobility

Renske van Bers

Soms zijn ze bij onze samenwerkingspartners net even iets verder dan wij. Bijvoorbeeld bij de Johan Cruijff ArenA, die hoge ogen gooit op het gebied van Smart Mobility. Maurits van Hövell, consultant Mobility & Environment, vertelt wat Smart Mobility bij de Johan Cruijff ArenA inhoudt en hoe het komt dat ze vooroplopen.

Maurits, kun je eerst even kort vertellen wat Smart Mobility ook alweer is?

“Bij de Johan Cruijff ArenA houdt het in dat we met behulp van de nieuwste, technische digitale ontwikkelingen de bezoekersstromen in goede banen leiden. Je kunt je voorstellen dat dat ook wel nodig is: op onze events komen tienduizenden mensen af. Denk bijvoorbeeld aan een voetbalwedstrijd, maar ook concerten als de Toppers waar zo’n 66.000 man kaarten voor koopt. Zij komen niet alleen met het OV, maar ook met de auto en we proberen niet alleen het parkeren zo goed mogelijk te faciliteren, maar ook de weg naar de Johan Cruijff ArenA toe en terug na afloop.”

En hoe geeft de Johan Cruijff ArenA hier invulling aan?

“We hebben een speciale Mobility Portal ontwikkeld, een zogenaamde bereikbaarheidstool van de Johan Cruijff ArenA waar we iedere bezoeker op attenderen. Middels onze website en app wordt benadrukt wat de beste route is vanuit huis met het openbaar vervoer. Buiten het feit dat dit het duurzaamste vervoer is, zorgt deze manier van reizen natuurlijk ook voor minder files die hinderlijk kunnen zijn voor andere weggebruikers. Maar, als je dan toch met de auto wil komen, geven we ook hiervoor de beste route aan. Bij dit reisadvies houden we vervolgens rekening met allerlei zaken. Denk bijvoorbeeld aan werkzaamheden van Rijkswaterstaat of NS, maar ook aan de beste aanrijdroutes van één van de parkeerlocaties. Vanuit Utrecht is het bijvoorbeeld handiger om te kiezen voor parkeergarage X en niet om aan te rijden bij parkeergarage Y.”

Arena

Tijdens een event als de Toppers ontvangt de ArenA zo'n 65.000 bezoekers.

En wat is er zo smart aan jullie Mobility Portal? Je kunt toch ook op de TomTom kijken?

“Dat kan, maar de TomTom houdt geen rekening met bijvoorbeeld de beste aanrijroute naar de diverse parkeergarages en beschikt niet altijd over de laatste informatie. Doordat wij nauw samenwerken met partijen als Rijkswaterstaat, de hier omringende gemeentes, GVB en NS weten wij dat wel. Onze Mobility Portal is dus up to date en geeft bijvoorbeeld soms een reis aan die qua afstand langer is dan die van de TomTom, maar waarbij je korter onderweg bent. Dat al deze gegevens technisch in onze portal verwerkt zijn, is dus behoorlijk smart.”

Hoe kom het dat jullie vooroplopen?

“Hoogwaardige dienstverlening, state-of-the-art faciliteiten, veiligheid en optimale publieksbeleving vormen de belangrijkste strategische pijlers voor ons stadion. Door onze klanten zo goed mogelijk te adviseren over het bereiken van de Johan Cruijff ArenA, zorgen we hieroor. En door te innoveren en investeren in bijvoorbeeld deze portal, dragen we ook nog bij aan het verduurzamen van de reis naar de ArenA en de bereikbaarheid van het gebied. Daarnaast maken we grote stappen door de diverse samenwerkingen met onder andere gemeente en de Vervoerregio. Overigens zijn er ook wel dingen die minder goed gingen: het is een proces van trial and error, maar door te fungeren als een ‘Living Lab’ hebben diverse partijen de ruimte om nieuwe technieken meteen in de praktijk uit te proberen.”

In bovenstaand filmpje zie je hoe een avondje Toppers bij de ArenA eruitziet…

Hoe ziet een avondje Toppers er voor jullie uit?

“Bij de grote events met meer dan 30.000 bezoekers zitten we met z’n allen samen klaar in een daarvoor ingericht operationeel mobiliteitscentrum in de ArenA. Wie z’n allen zijn? We zitten daar met vertegenwoordigers van NS, GVB, van de gemeente, van Rijkswaterstaat, van de Politie en van evenementlocaties zoals Ziggo Dome, AFAS Live en uiteraard de Johan Cruijff ArenA. Iedereen staat vervolgens ook weer in contact met de mensen op de vloer en op straat, met de verkeersleiding van GVB, van NS enzovoort. Zodoende zijn we op de hoogte van alle laatste (verkeers)ontwikkelingen en kunnen we snel schakelen en de informatievoorziening richting bezoekers aanpassen. Dat zijn vaak dynamische avonden, waar iedereen op scherp staat om die bezoekers zo goed mogelijk veilig vanuit huis naar de ArenA te begeleiden en later op de avond, zonder incidenten, ook weer thuis te krijgen. Gelukkig loopt dit over het algemeen heel goed en dat is te danken aan die samenwerking.”

Tot slot; tegen welke uitdagingen lopen jullie aan?

“Het gebied om de Johan Cruijff ArenA heen groeit enorm en is behoorlijk in ontwikkeling. Het wordt dus steeds drukker waardoor je niet alleen rekening moet houden met de wensen van je eigen bezoekers, maar ook met die van de omwonenden en bezoekers van bijvoorbeeld Ziggo Dome of de meubelboulevard. Het is een uitdaging om het gebied leefbaar en bereikbaar te houden, maar we blijven innoveren en ontwikkelen om de belangen van onze bezoekers zo goed mogelijk te blijven vertegenwoordigen en vooral ook te kijken naar een leefbaar gebied.”