Afbeelding
vrijdag 12 juli 2019

Instructeurs testen nieuwe 15G tram

Renske van Bers

In het holst van de nacht kun je hem tegenkomen, de nieuwe 15G (test)tram. Samen met fabrikant CAF test GVB dit nieuwe voertuig zeer uitgebreid. Nu nog ’s nachts op een leeg tramnetwerk, binnenkort ook overdag tussen de normale dienstregeling.

Tekst: Nathalie Grotenhuis, GVB

Instructeurs Lucenda Proeger en Astrid Bijlhout van GVB’s Opleidingen Centrum Tram (OCT)  zijn de eersten die, samen met zes andere collega’s, bevoegd zijn om met de nieuwe 15G tram te rijden. Afwisselend rijden deze acht instructeurs alle testritten. In deze 15G-update vroegen we Lucenda en Astrid naar hun ervaringen op de testtram.

Eer

“Ik had de eer om, samen met onze andere collega Silvester, de allereerste nachtelijke testrit te doen. Dat was op 29 mei. Echt een spannend moment. Ook omdat ik me afvroeg of de nieuwe tram echt wel langs alle haltes zou passen. Op papier ja, maar dit in het echt testen, is toch wel een ding”, glimlacht Lucenda. “Het meest spannend vond ik de Roetersstraat. Die straat heeft veel rare bochten en bruggen. Gelukkig verliep alles prima! En het blijft een bijzonder gezicht om Amsterdam in de nacht te zien. Je zou denken dat het dan erg rustig en stil is op straat, maar niets is minder waar. In de binnenstad lopen nog veel toeristen en feestgangers rond.”

15 g Douwe

Straks zien we deze tram vaker in het Amsterdamse straatbeeld.

Middernacht

Astrid: “Ik vond het ook ontzettend leuk om een van de eersten te zijn die door de Amsterdamse binnenstad mocht rijden. Het scheelt dat we tijdens deze fase dus geen rekening hoeven te houden met ander (tram)verkeer. Elke keer als we rond middernacht de Hoofdwerkplaats Rail (HWR) in Diemen uitrijden, komen we nog nét een of twee andere trams tegen. Samen hebben we er nu ieder bijna 20 nachtelijke testritten op zitten. Stiekem kan ik ook niet wachten om overdag met deze tram door de stad te gaan rijden.”

Veel bekijks

“Dan hebben we in elk geval veel bekijks”, verwacht Lucenda. “Tijdens de nachtelijke testritten werden we al regelmatig gevolgd door fietsers die met hun telefoon foto’s of filmpjes willen maken. En ook voetgangers houden de pas in om beelden te maken. Die allereerst nacht waren langs het spoor ook de hobbyisten van de partij. Leuk die betrokkenheid bij zo’n nieuw voertuig! En straks ziet heel Amsterdam dus deze nieuwe aanwinst.” “De reacties onderweg zijn echt zó leuk”, vult Astrid aan, “mensen reageren heel enthousiast. Er wordt gefilmd, getoeterd, duimen gaan omhoog. Echt alleen maar verrassende reacties tot nu toe. Dat geeft ons als instructeurs ook een goed gevoel. We doen dit tenslotte allemaal voor onze reizigers en de stad.”

20190704-Astrid-Bijlhout_traminstructeur-en-testen-15G-tram

Boven dit artikel Lucenda Proeger en hierboven Astrid Bijlhout, op weg naar de 15G tram.

Opperste concentratie

Fijn zo’n warm welkom voor de nieuwe 15G tram in de nacht; toch wordt er elke nacht urenlang stevig en met opperste concentratie een vooraf opgesteld testprotocol doorlopen. Astrid: “Onze rol is heel belangrijk. We kennen de verschillende type voertuigen, het rijgedrag en weten waar we alert op moeten zijn. De 15G tram komt gloednieuw uit de fabriek en moet volledig aan alle testen onderworpen worden. Dat gebeurt met een vast testteam van CAF en GVB-collega’s.” Lucenda: “Ook wij kijken dus of het voertuig aan alle veiligheidseisen voldoet. Tijdens het rijden letten we bijvoorbeeld op of alle functies wel correct werken. Denk hierbij aan onder andere de werking van de deuren, de verlichting en ruitenwissers, maar ook inlogschermen en de geluidssignalen. De afgelopen tijd zijn we vooral bezig geweest met rem-, tractie- en hellingproeven. Echt alles waarvan we tijdens de testritten denken ‘dit moet anders of kan beter’, of ‘dit voelt smooth of juist niet,’ geven we door aan het testteam. Zij nemen dit mee in de totale lijst met aandachtspunten.”

Geen spiegels

“De nieuwe 15G tram rijdt erg soepel en geruisloos,” vertelt Lucenda. “In de tram zelf heb je bijna geen rijgeluid, hij is erg stil. Over het algemeen vind ik zelf dat hij verder net zo rijdt als een Combino  (13/14G tram, red.) De grote verschillen zitten voor ons voornamelijk in de cabine. Die is anders. Ook het rijden op camerabeelden in plaats van op spiegels is echt even wennen. Wel handig dat we op sommige plekken in de stad geen spiegels meer hoeven in te klappen.” Astrid: “Omdat de 15G tram vrij geruisloos rijdt, zullen we extra de verschillende belsignalen moeten inzetten zodat de voetgangers en fietsers om ons heen kunnen wennen aan de nieuwe tram. Ik durf nu wel al te zeggen dat ik denk dat onze reizigers straks heel enthousiast, blij en trots gaan reageren op de nieuwe tram.” Lucenda, afsluitend: “Ja, ik hoop ook echt dat ze positief reageren en het als een gebruiksvriendelijke, comfortabele en veilige aanvulling op onze bestaande trams gaan ervaren.”