Afbeelding
dinsdag 14 mei 2019

Impactstudie naar de Noord/Zuidlijn

Renske van Bers

Inmiddels rijdt de Noord/Zuidlijn zo’n 10 maanden. Dat is heel fijn natuurlijk, maar wat voor impact heeft de nieuwe metrolijn eigenlijk op de stad en de regio? Om dit te onderzoeken hebben de gemeente Amsterdam, diverse wetenschappelijke instellingen als de VU en UVA en de Vervoerregio de handen ineengeslagen. Rutger Veldhuijzen van Zanten, adviseur mobiliteitsonderzoek bij de gemeente Amsterdam, vertelt meer.

Wat onderzoeken jullie precies?

“Dit onderzoek richt zich niet alleen op reizigers, maar is een unieke kans om te kijken wat de vervoerkundige, ruimtelijke en economische effecten zijn van de komst van deze nieuwe metrolijn. We richten ons hierbij op vier onderzoeksterreinen; (1) Openbaar Vervoer, (2) Mobiliteit en Bereikbaarheid, (3) Gebiedsontwikkeling en Openbare ruimte en (4) Ruimtelijke economie.”

Aha, wanneer zijn jullie dan begonnen met het onderzoek? Je moet tenslotte de nieuwe situatie met de oude kunnen vergelijken?

“Dat klopt, daarom zijn we ook al even bezig. Ongeveer een jaar of drie geleden ontstond de wens om onderzoek naar de impact van de Noord/Zuidlijn te doen. Juist omdat het zo’n bijzondere situatie is, zou het een gemiste kans zijn om deze kennis te laten liggen. Hier waren alle partijen het over eens en nadat we de uitgangspunten en onderzoeksvragen hadden vastgesteld, konden we starten met het in kaart brengen van de situatie van een Amsterdam zonder Noord/Zuidlijn.”

M52_rokin008

Station Rokin.

Kun je al wat vertellen over de onderzoeksresultaten tot nu toe?

“Jazeker. Wat we nu kunnen zien is bijvoorbeeld dat de banengroei tussen 1996 en 2016 hoger was in de stationsomgevingen van de Noord/Zuidlijn, dan in andere gebieden. De bevolkingsgroei verschilde niet heel erg. Ook kunnen we concluderen dat zowel de woonoppervlakte als de kantooroppervlakte tussen 2012 en 2018 rondom de Noord/Zuidlijnstations meer groeide dan in andere gebieden. Verder nam het aantal winkels in de stationsgebieden toe. We gaan nu verder onderzoeken wat hiervoor de verklaring is en in welke mate de Noord/Zuidlijn daar aan heeft bijgedragen.”

Was er ook een onverwachte uitkomst?

“Ten opzichte van de gemaakte prognose maken er flink meer reizigers gebruik van het Centraal Station en flink minder van de stations Noorderpark, Europaplein en station Zuid dan verwacht. Het zou nog wel kunnen dat dit verandert, omdat er bij station Zuid in de toekomst meer treinen zullen gaan rijden wat weer reizigers bij CS wegtrekt. Het gaat nu ook om een tussentijdse uitkomst en prognose, maar het onderzoek duurt nog ruim 2  jaar. Er kan dus nog wel het één en ander veranderen.”

Wat is een voorbeeld van een deelonderzoek dat jullie echt alleen maar konden uitvoeren terwijl de Noord/Zuidlijn nog niet reed?

“Bijvoorbeeld de beoordeling van de kwaliteit van de openbare ruimtes rondom de vier stations Noord, Rokin, Vijzelgracht en De Pijp. Op deze plekken is voor de opening van de Noord/Zuidlijn een enquête onder omwonenden en bezoekers gehouden. Enkele uitkomsten van deze zogenoemde nulmeting waren dat de openbare ruimte rondom station Noord hoog scoorde op het gebied van comfort, maar matig qua geschiktheid en plezier. De omgeving van station De Pijp scoorde onder meer het hoogst op comfort. Binnenkort vindt de éénmeting plaats en kunnen we zien of er veranderingen zijn opgetreden sinds de opening van de Noord/Zuidlijn.”

Kun je ook al iets zeggen over de prijzen van woningen rondom de Noord/Zuidlijn?

“Uiteraard hebben we hier ook naar gekeken. Wonen in de buurt van de Noord/Zuidlijn heeft zo zijn voordelen en nadelen. Dit vertaalt zich in de ontwikkeling van de woningprijzen. De woningprijzen in de omgeving van de Noord/Zuidlijn hebben we weer vergeleken met die in andere gebieden in Amsterdam. Daarbij is ver in de tijd teruggekeken, vanaf de eerste nieuwsberichten ruim twee decennia voor de opening van de Noord/Zuidlijn. Uit de analyse blijkt dat de waardestijging van de woningen meebeweegt op positief en negatief nieuws over de Noord/Zuidlijn. In 2016 was de gemiddelde waarde van woningen rond de Noord/Zuidlijn ongeveer 5% harder gestegen dan in andere gebieden. Binnenkort gaan we kijken hoe het nu met de prijzen staat en gaan we nieuwe onderzoeken uitvoeren om te onderzoeken wat voor impact de Noord/Zuidlijn heeft nu hij rijdt.”

We blijven de bevindingen van Rutger en zijn team volgen!