Afbeelding
donderdag 23 mei 2019

Hoe Oostzaan’s ritssluiting wereldnieuws werd

van de Redactie | Vervoerregio

Begin oktober 2017 kwam Oostzaan wereldwijd in het nieuws met haar nieuwe wegdesign die de spotnaam ‘Ritssluiting’ kreeg. Het doel van de nieuwe weg was enerzijds het terugdringen van de gemiddelde snelheid van de auto’s en anderzijds meer ruimte en veiligheid te creëren voor fietsers. De uitvoering resulteerde echter in wereldwijde belangstelling. Wat gebeurde er?

Al jarenlang was de verkeersveiligheid in de Kerkbuurt en het Noordeinde een doorn in het oog van de gemeente en haar inwoners. Met name het sluipverkeer en te hard rijdende auto’s vormden een gevaar voor fietsende kinderen die bijvoorbeeld op weg naar school of de sportclub in ’T Twiske waren. Het idee voorafgaande aan het nieuwe wegdesign was goed: in plaats van de auto’s, moesten juist de (kwetsbare) fietsers hoofdgebruiker worden van deze weg en dat mocht best visueel ondersteund worden.

De (buitenlandse) pers

En toen was het tijd voor het resultaat… De Engelse Daily Mail sprak over ‘dumbfounded drivers by the markings on the road in Oostzaan’ en dat ze ‘flabbergasted’ waren door de nieuwe Salvador Dali-achtige schildering. Ze spraken ook over ‘a half-opened-zipper’’, maar toch ook vooral over ‘the world’s most bizarre road layout ever’. Ook de collega’s van de Engelse The Sun waren niet overwegend positief en schreven over ‘baffled motorists’ door de fietsbaan die geen ruimte leek te geven aan de automobilisten.

En zo werkt het in de praktijk… Beelden Peter Eijking

Verdedigen

De binnenlandse bladen deelden de verbazing. Toenmalig wethouder Joop Klinkhamer kwam ook regelmatig aan het woord om het wegdesign te verdedigen. Zo legde hij uit dat de brede fietspaden het mogelijk maakten voor twee fietsers naast elkaar te fietsen. “De Kerkbuurt is al jaren een 30 km zone”, aldus Klinkhamer, “maar 87 procent van de automobilisten rijdt hier te hard. Deze maatregelen moeten hier verandering in brengen. De nieuwe wegbelijning is het resultaat van jaren overleg in Oostzaan over verkeersremmende maatregelen. Dit is de wens van bewoners. Dit plan is gemaakt in samenwerking met onder meer buurtcomités, adviesbureau Sweco, de fietsersbond en bijdragen van de politie. Al met al vinden wij de ophef niet erg. De filmpjes laten zien hoe de automobilist zich moet gedragen: langzaam rijden en fietsers inhalen als de situatie het toelaat.’’

De effecten

En ondanks het feit dat de Oostzaan even het sufferdje van de klas leek, blijkt uit metingen toch mooi dat de snelheid op de Kerkbuurt zichtbaar is afgenomen. De vergelijkingsmeting ligt ruim 3 km lager dan de snelheid van vóór de ritssluiting: 37,8 in 2017 en 34,6 in 2019. Reed eerst 87 procent harder dan de toegestane 30 km per uur, in april was dat 75 procent. Dat is natuurlijk nog steeds te veel, maar de situatie is dus duidelijk verbeterd. Wie het laatst lacht…

Heeft u vragen? Stel ze hier.

27 mei 2019 | 09:23

antje

@Han Schomakers

Drempels kun je niet negeren en die hebben ook goed effect.

27 mei 2019 | 09:22

Antje

@n-evo

Net als in woonbuurten zijn het de bekenden, de bewoners, die zelf te hard rijden en dan wel  klagen over hardrijden wat een gevaar voor de buurt zou zijn.

27 mei 2019 | 09:21

antje

De opinie van de Britten met hun eigenwaan hoeven we ons niet aan te trekken. Straks zijn ze bonjour en zullen we hopen dat het zuipvolk ook thuis blijft. Voorlopig is in Nederland alles veel beter geregeld en zijn de mensen ook veel gelukkiger dan in Anglo-Saksische landen.

24 mei 2019 | 15:17

trolly

@HN de Leeuw: Daarbij moet je je realiseren dat een snelheidsovertreding bij 30 km/u meestal niet betekent dat automobilisten met 100 km/u langssuizen. Een kleine snelheidsovertreding is snel gebeurd, en de vraag is of dat de verkeersonveiligheid bepaalt. De geconstateerde gedragsverandering bij automobilisten lijkt mij relevanter.

24 mei 2019 | 10:21

HN de Leeuw

Tja, het gaat misschien wel een heel klein beetje de goede kant op, maar 75 % te hard rijden is wel heel erg veel! Hier moet wel degelijk snel actie op komen.

24 mei 2019 | 10:14

n-evo

In Zwolle hebben ze in aardig wat straten de wegmarkeringen weggehaald die de linker en rechter weghelften aangeven. Kennelijk worden mensen daar ook onzeker van en gaan automatisch langzamer rijden.

Ik vraag me toch af: treed er na een tijdje niet gewenning op waardoor mensen in hun oude patroon vervallen? Helemaal bij automobilisten die er vaak rijden.

23 mei 2019 | 22:17

Gerard

Ik kom als fietser regelmatig over dit stuk weg. Ik wordt niet meer in de kant gejaagd door een gejaagde automobilist maar kan rustig mijn weg vervolgen. En ook bij smalle weggedeelten is nu duidelijk dat als je als auto op de linker weghelft komt de daar rijdende tegemoet komende fietser vrije doorgang verleend moet worden. Dus Gemeente Oostzaan en alle betrokkenen: Hartelijk dank. Een fietsende Amsterdammer. 

23 mei 2019 | 19:13

Remko

Het zal vast helpen wat flitspalen toe te voegen voor betere naleving. 

Complimenten voor muziek bij filmpje 🙂

23 mei 2019 | 15:54

Karel de Jong

Was me wel opgevallen de eerste keer dat ik daar reed na de renovatie, maar vond de boodschap van deze belijning duidelijk. In Engeland heeft men nog al last van de “cager mentality” (een auto-minded cultuur waarin automobilisten de absolute prioriteit krijgen over al het andere vervoer, ten koste van de efficiëntie) dus verbaast me niks dat zo een “ritssluiting” ze shockeert.

23 mei 2019 | 15:28

Han Schomakers

Prima initiatief om de snelheid van auto’s in deze straat omlaag te krijgen. Borden met snelheidsbeperkingen worden in Nederland massaal genegeerd… Net als drempels…

23 mei 2019 | 15:07

j.siemons

wat zijn wij toch een plurken en wij willen maar niet deugen ! goed ontwerp toch ? nu nog handhaven . maar ja , nou moet je niet zeuren over handhaven !

Wil je dit bericht delen?