Afbeelding
donderdag 23 mei 2019

Hoe Oostzaan’s ritssluiting wereldnieuws werd

van de Redactie | Vervoerregio

Begin oktober 2017 kwam Oostzaan wereldwijd in het nieuws met haar nieuwe wegdesign die de spotnaam ‘Ritssluiting’ kreeg. Het doel van de nieuwe weg was enerzijds het terugdringen van de gemiddelde snelheid van de auto’s en anderzijds meer ruimte en veiligheid te creëren voor fietsers. De uitvoering resulteerde echter in wereldwijde belangstelling. Wat gebeurde er?

Al jarenlang was de verkeersveiligheid in de Kerkbuurt en het Noordeinde een doorn in het oog van de gemeente en haar inwoners. Met name het sluipverkeer en te hard rijdende auto’s vormden een gevaar voor fietsende kinderen die bijvoorbeeld op weg naar school of de sportclub in ’T Twiske waren. Het idee voorafgaande aan het nieuwe wegdesign was goed: in plaats van de auto’s, moesten juist de (kwetsbare) fietsers hoofdgebruiker worden van deze weg en dat mocht best visueel ondersteund worden.

De (buitenlandse) pers

En toen was het tijd voor het resultaat… De Engelse Daily Mail sprak over ‘dumbfounded drivers by the markings on the road in Oostzaan’ en dat ze ‘flabbergasted’ waren door de nieuwe Salvador Dali-achtige schildering. Ze spraken ook over ‘a half-opened-zipper’’, maar toch ook vooral over ‘the world’s most bizarre road layout ever’. Ook de collega’s van de Engelse The Sun waren niet overwegend positief en schreven over ‘baffled motorists’ door de fietsbaan die geen ruimte leek te geven aan de automobilisten.

En zo werkt het in de praktijk… Beelden Peter Eijking

Verdedigen

De binnenlandse bladen deelden de verbazing. Toenmalig wethouder Joop Klinkhamer kwam ook regelmatig aan het woord om het wegdesign te verdedigen. Zo legde hij uit dat de brede fietspaden het mogelijk maakten voor twee fietsers naast elkaar te fietsen. “De Kerkbuurt is al jaren een 30 km zone”, aldus Klinkhamer, “maar 87 procent van de automobilisten rijdt hier te hard. Deze maatregelen moeten hier verandering in brengen. De nieuwe wegbelijning is het resultaat van jaren overleg in Oostzaan over verkeersremmende maatregelen. Dit is de wens van bewoners. Dit plan is gemaakt in samenwerking met onder meer buurtcomités, adviesbureau Sweco, de fietsersbond en bijdragen van de politie. Al met al vinden wij de ophef niet erg. De filmpjes laten zien hoe de automobilist zich moet gedragen: langzaam rijden en fietsers inhalen als de situatie het toelaat.’’

De effecten

En ondanks het feit dat de Oostzaan even het sufferdje van de klas leek, blijkt uit metingen toch mooi dat de snelheid op de Kerkbuurt zichtbaar is afgenomen. De vergelijkingsmeting ligt ruim 3 km lager dan de snelheid van vóór de ritssluiting: 37,8 in 2017 en 34,6 in 2019. Reed eerst 87 procent harder dan de toegestane 30 km per uur, in april was dat 75 procent. Dat is natuurlijk nog steeds te veel, maar de situatie is dus duidelijk verbeterd. Wie het laatst lacht…