Afbeelding
dinsdag 17 september 2019

Hoe loopt het met de pilot-wisselfietsen Mahlerplein?

Iris van Gelder

Onlangs ging er op het Mahlerplein een pilot met wisselfietsen van start. Samen met de gemeente Amsterdam, NS, ProRail, de Universiteit van Amsterdam en Hogeschool Windesheim hebben we een mogelijke oplossing bedacht voor de overvolle stallingen en deze testen we nu in een ‘living lab’. Wij vroegen deelnemers wat ze van de pilot vinden.

Het wisselfietsconcept werkt heel eenvoudig: de ene helft van de deelnemers woont op ongeveer anderhalf tot vijf kilometer afstand van het station en de andere helft werkt op ongeveer zo’n afstand. Iemand die ’s ochtends met de trein of metro verder naar het werk reist en met de fiets naar station Amsterdam Zuid komt, parkeert de fiets in een speciaal gereserveerd deel van de stalling onder het Mahlerplein. Iemand die daarna aankomt op station Amsterdam Zuid en verder met de fiets wil, kan diezelfde fiets gebruiken en na het werk weer terugzetten. En daarmee kan de fietser die aan het einde van de middag weer met de trein arriveert, opnieuw terug naar huis fietsen. In een ideale wereld staan er dus bijna nooit fietsen ín de stalling, alleen rondom de wisselmomenten in de spits.

Ruimte

Dit levert vooral veel ruimte op in de ondergrondse stalling. Het wisselen van fiets kan nu alleen nog in de aan het stalling Mahlerplein, niet ergens anders. Bij een geslaagd experiment gaan we samen met alle betrokken partijen aan de slag, om te zorgen dat de wisselfietsen straks ook op andere plekken in de regio en in het land inzetbaar zijn. Nieuwe stallingen kunnen daarmee in de toekomst mogelijk minder groot en minder duur zijn, terwijl ze hetzelfde aantal fietsparkeerders bedienen.

De pilot bestaat uit 200 deelnemers, waarvoor Accel Nederland 130 Batavusfietsen beschikbaar heeft gesteld voor mensen die met de fiets naar of vanaf Station Zuid reizen of willen reizen.