Afbeelding
dinsdag 15 oktober 2019

Hoe gaat het met de Cuyperstrap?

Renske van Bers

“Nou, goed”, zegt projectleider Dries van Heusden, “de cruciale fase van het slopen en voorbereiden is voorbij en inmiddels zijn we gestart met de opbouw van de verbinding waar de trap en roltrap straks geplaatst zullen worden.”

Een makkelijk reis was het niet altijd, de bouw van dit trappetje. Dries: “Dat klopt. Zoals ik wel vaker gezegd heb, kun je nog zoveel van tevoren bedenken, maar tijdens het werkproces stuit je altijd op onverwachte zaken. Dan is het belangrijk dat je niet onbezonnen te werk gaat, maar dat je weer gaat rekenen en tekenen om te kijken of je wel voor de juiste methode kiest.”

Excuus, niet de beste foto maar zou zie je wel hoe het er uitziet onder de box, waarin nu het beton aan het uitharden is.

Spijkerbed

Het voornaamste euvel betrof de grond waarin er gewerkt moest worden, de samenstelling was toch anders dan verwacht. Dries: “De verhouding zand/water van het grondpakket was slechter dan voorzien. Hierdoor moesten we de ontworpen fundering aanpassen. Oorspronkelijk was het plan om de trap te laten ‘drijven’ in de bodem. Uiteindelijk hebben we een fundering uitgewerkt die je het best kunt vergelijken met een spijkerbed.”

De geheimzinnige box biedt de bouwers een plek waar ze kunnen werken aan de Cuyperstrap, zonder overlast op het gebied van geluid en bouwstof te veroorzaken.

Vriezen

Dries vervolgt: “En toen konden we starten met het vriezen. Het ijslichaam creëert een vellige bouwput, waarin de bouwers aan de slag konden gaan met het spijkerbed. Dit bed – ofwel speldenkussen – hebben we tussen de tunnel van de Noord/Zuidlijn en de constructie van de Cuyperstrap aangebracht en hier leunt de trap op. Dit spijkerbed bestaat uit circa 60 stalen palen van zo’n 200 mm doorsnede. Doordat het gewicht van de constructie zo gelijkmatig verdeeld wordt, kan de tunnel van de Noord/Zuidlijn dit gewicht aan en kan de trapconstructie niet gaan zakken en/of kantelen.”

Artist Impression van een toekomstige Cuypershal. Het was lang niet zeker of de trap er zou komen, maar dankzij een flinke financiële injectie van de Vervoerregio komt hij er dan toch.

Aankleding

Inmiddels zit de fundering stevig op zijn plaats en werken de bouwers rap verder. Dries: “Zo is de aansluiting tussen de vloer van de Cuyperstrap en de vloer van de metrohal al gestort en moet deze vloer nu uitharden. Wat er daarna nog op de planning staat? Genoeg! Het is natuurlijk fijn dat de constructie bijna klaar is, maar nu volgt nog de ‘aankleding’. Denk bijvoorbeeld aan elektra, ventilatiesystemen, de architectuur en de trap en roltrap. Vooral die laatste twee lijken me niet onbelangrijk voor een af plaatje.”

De trap is in 2020 klaar.