dinsdag 15 oktober 2019

Hoe gaat het met de Cuyperstrap?

Renske van Bers

“Nou, goed”, zegt projectleider Dries van Heusden, “de cruciale fase van het slopen en voorbereiden is voorbij en inmiddels zijn we gestart met de opbouw van de verbinding waar de trap en roltrap straks geplaatst zullen worden.”

Een makkelijk reis was het niet altijd, de bouw van dit trappetje. Dries: “Dat klopt. Zoals ik wel vaker gezegd heb, kun je nog zoveel van tevoren bedenken, maar tijdens het werkproces stuit je altijd op onverwachte zaken. Dan is het belangrijk dat je niet onbezonnen te werk gaat, maar dat je weer gaat rekenen en tekenen om te kijken of je wel voor de juiste methode kiest.”

[object Object]

Excuus, niet de beste foto maar zou zie je wel hoe het er uitziet onder de box, waarin nu het beton aan het uitharden is.

Spijkerbed

Het voornaamste euvel betrof de grond waarin er gewerkt moest worden, de samenstelling was toch anders dan verwacht. Dries: “De verhouding zand/water van het grondpakket was slechter dan voorzien. Hierdoor moesten we de ontworpen fundering aanpassen. Oorspronkelijk was het plan om de trap te laten ‘drijven’ in de bodem. Uiteindelijk hebben we een fundering uitgewerkt die je het best kunt vergelijken met een spijkerbed.”

[object Object]

De geheimzinnige box biedt de bouwers een plek waar ze kunnen werken aan de Cuyperstrap, zonder overlast op het gebied van geluid en bouwstof te veroorzaken.

Vriezen

Dries vervolgt: “En toen konden we starten met het vriezen. Het ijslichaam creëert een vellige bouwput, waarin de bouwers aan de slag konden gaan met het spijkerbed. Dit bed – ofwel speldenkussen – hebben we tussen de tunnel van de Noord/Zuidlijn en de constructie van de Cuyperstrap aangebracht en hier leunt de trap op. Dit spijkerbed bestaat uit circa 60 stalen palen van zo’n 200 mm doorsnede. Doordat het gewicht van de constructie zo gelijkmatig verdeeld wordt, kan de tunnel van de Noord/Zuidlijn dit gewicht aan en kan de trapconstructie niet gaan zakken en/of kantelen.”

[object Object]

Artist Impression van een toekomstige Cuypershal. Het was lang niet zeker of de trap er zou komen, maar dankzij een flinke financiële injectie van de Vervoerregio komt hij er dan toch.

Aankleding

Inmiddels zit de fundering stevig op zijn plaats en werken de bouwers rap verder. Dries: “Zo is de aansluiting tussen de vloer van de Cuyperstrap en de vloer van de metrohal al gestort en moet deze vloer nu uitharden. Wat er daarna nog op de planning staat? Genoeg! Het is natuurlijk fijn dat de constructie bijna klaar is, maar nu volgt nog de ‘aankleding’. Denk bijvoorbeeld aan elektra, ventilatiesystemen, de architectuur en de trap en roltrap. Vooral die laatste twee lijken me niet onbelangrijk voor een af plaatje.”

De trap is in 2020 klaar.

Heeft u vragen? Stel ze hier.

18 december 2019 | 10:04

Jan.Meeuwenberg

@ReindeR Rustema: Interessant verhaal, hier hebben we wat aan.

18 december 2019 | 09:33

johan siemons

@ReindeR Rustema…..dit is volwassen info . dank

18 december 2019 | 09:19

ReindeR Rustema

Op https://www.amsterdam.nl/projecten/entree-vernieuwing/nieuws-entree/cuyperstrap-naar-metrohal/ een kiekje. De muur is in 33 blokken van 2 meter dik en 3500 kilo zwaar gezaagd en weggetakeld en dat is te zien.

17 oktober 2019 | 18:37

John

Alvast hartelijk dank voor t navragen, Renske 

Dank ook n-evo voor de support!

Als de hal zo mooi wordt als de zijtrappen, belooft het veel goeds! 

17 oktober 2019 | 14:05

n-evo

@Renske Klopt, maar ook bij hun kan ik weinig op de website terugvinden. Bedankt voor het navragen!

17 oktober 2019 | 13:54

n-evo

Beste VRA, er is inmiddels al best vaak door volgers gevraagd hoe het met de renovatie van het monumentale stationsgebouw en de Cuypershal zelf zit. Mij lukt het in ieder geval niet om actuele informatie hierover online te vinden. Kunnen jullie er misschien meer over vertellen?

17 oktober 2019 | 14:02

Renske van Bers

@N-evo, dit is aan ProRail. Ik verwacht dat ze starten nadat de trap klaar is. De vraag staat uit! Groet, Renske

16 oktober 2019 | 15:42

Alain

@KeesZ
Er verdwijnt wel degelijk een perron, namelijk het meest noordelijke.

16 oktober 2019 | 14:11

KeesZ

@Wim, er gaan geen perrons weg, maar er verdwijnen sporen. Op die manier kunnen de bestaande perrons worden verbreed en verlengd. Er is ook sprake van meer opgangen. Ik ben benieuwd hoe dat eruit komt te zien. Planning van de nieuwe verbouwing 2021 – 2028. 

15 oktober 2019 | 19:57

n-evo

@John Dat is de grote vraag hè?

15 oktober 2019 | 19:52

Jeffrey

Wanneer gaan die lelijke bouwhekken weg die bij de ingang van het station staan? 🤔

15 oktober 2019 | 19:45

John

Prachtig dat laatste plaatje van het toekomstbeeld van de hal en de trap; ik zie daarop ook een schitterend gerenoveerde CuypersHAL met mooie kroonluchters! Wanneer is dan de hal klaar….?? 

15 oktober 2019 | 16:43

Gerard

Ziet er goed uit. En zoals gewoonlijk in Nederland: Gaat het niet zoals het zou moeten dan moet zoals het wel gaat. Daar waren mijn Duitse collega’s vroeger erg jaloers op.

Dan de vraag van Wim.

Is het mogelijk een doorsnede als tekening te leveren met boven de bestaande situatie met Stationsgebouw, Perron, Spoorbak met 3 sporen, Perron met smalle stukken naast de trappen, Spoorbak met 3 sporen, en ga zo maar door.

Daaronder Station, Verbreed perron, Spoorbak met 2 sporen, Verbreed perron met voldoende ruimte naast de trappen, Spoorbak met 2 sporen, en ga zo maar door tot het einde van de 3 Kappen.

15 oktober 2019 | 16:05

Jan.Meeuwenberg.

Ja een goede zaak dat die trap daar uiteindelijk komt, dankszij de bijdrage van de Vervoerregio mogelijk gemaakt, geen overbodige luxe.

15 oktober 2019 | 15:22

wim

Ik hoop spoedig de Cuypershal in volle glorie te kunnen zien zonder bouwactiviteiten, met een mooie vloer en verlichtingselementen. En dat de hal zo leeg mogelijk blijft, geen kiosken, onnodige borden en andere obstructies. 

Nog wat: kunnen jullie eens aandacht besteden aan de volgende verbouwingsronde van het Centraal Station (waarbij het aantal perrons wordt teruggebracht)?

15 oktober 2019 | 14:07

Han Schomakers

@Renske: leuke informatie! Ga vooral zo door met de berichtgeving!  😉