“Nou, goed”, zegt projectleider Dries van Heusden, “de cruciale fase van het slopen en voorbereiden is voorbij en inmiddels zijn we gestart met de opbouw van de verbinding waar de trap en roltrap straks geplaatst zullen worden.”
Hoe gaat het met de Cuyperstrap?
Een makkelijk reis was het niet altijd, de bouw van dit trappetje. Dries: “Dat klopt. Zoals ik wel vaker gezegd heb, kun je nog zoveel van tevoren bedenken, maar tijdens het werkproces stuit je altijd op onverwachte zaken. Dan is het belangrijk dat je niet onbezonnen te werk gaat, maar dat je weer gaat rekenen en tekenen om te kijken of je wel voor de juiste methode kiest.”
Spijkerbed
Het voornaamste euvel betrof de grond waarin er gewerkt moest worden, de samenstelling was toch anders dan verwacht. Dries: “De verhouding zand/water van het grondpakket was slechter dan voorzien. Hierdoor moesten we de ontworpen fundering aanpassen. Oorspronkelijk was het plan om de trap te laten ‘drijven’ in de bodem. Uiteindelijk hebben we een fundering uitgewerkt die je het best kunt vergelijken met een spijkerbed.”
Vriezen
Dries vervolgt: “En toen konden we starten met het vriezen. Het ijslichaam creëert een vellige bouwput, waarin de bouwers aan de slag konden gaan met het spijkerbed. Dit bed – ofwel speldenkussen – hebben we tussen de tunnel van de Noord/Zuidlijn en de constructie van de Cuyperstrap aangebracht en hier leunt de trap op. Dit spijkerbed bestaat uit circa 60 stalen palen van zo’n 200 mm doorsnede. Doordat het gewicht van de constructie zo gelijkmatig verdeeld wordt, kan de tunnel van de Noord/Zuidlijn dit gewicht aan en kan de trapconstructie niet gaan zakken en/of kantelen.”
Aankleding
Inmiddels zit de fundering stevig op zijn plaats en werken de bouwers rap verder. Dries: “Zo is de aansluiting tussen de vloer van de Cuyperstrap en de vloer van de metrohal al gestort en moet deze vloer nu uitharden. Wat er daarna nog op de planning staat? Genoeg! Het is natuurlijk fijn dat de constructie bijna klaar is, maar nu volgt nog de ‘aankleding’. Denk bijvoorbeeld aan elektra, ventilatiesystemen, de architectuur en de trap en roltrap. Vooral die laatste twee lijken me niet onbelangrijk voor een af plaatje.”
De trap is in 2020 klaar.