Afbeelding
maandag 8 maart 2021

‘Het zou leuk zijn als er meer vrouwen op de bus komen rijden!’

Hilde Postma

Een vrouw achter het stuur: dat wordt gelukkig steeds gewoner. Toch blijft het aantal vrouwelijke buschauffeurs nog achter bij de mannelijke. Daarom doen buschauffeurs Annemarie Huisman en Audrey Neuzerling een oproep op Vrouwendag: ‘Het zou goed zijn als er meer vrouwen op de bus bij kwamen. Het is echt een heel leuk beroep!

Annemarie Huisman (34) rijdt voor Connexxion op de lijnen 300, 356 en 340 vanaf vestiging Haarlem.

‘Als kind ging ik altijd met mijn opa mee op de betonmortel. Dat vond ik heel erg te gek! Zo’n grote wagen zelf besturen: dat leek mij ook wel wat. Nadat ik van school kwam, ben ik in de detailhandel gaan werken. Dat vond ik ook wel een mooi vak. Maar nadat mijn dochtertje twee jaar geleden werd geboren – ik heb ook nog een zoon van 12 jaar – dacht ik: als ik nog eens iets anders wil doen, dan is het nú het moment. Ik wilde wel op een grote wagen rijden, maar ook graag met mensen werken. Buschauffeur leek me perfect daarvoor. Ik heb gesolliciteerd via een uitzendbureau en kon aan de slag. In drie maanden heb ik mijn groot rijbewijs aan de Connexxion Academy gehaald – en ook mijn code 95. Daarmee leer je onder andere meer over het technische aspect van de bussen.

Contact is essentieel onderdeel

Ik werk nu anderhalf jaar bij Connexxion. Ik vind het erg leuk, ik heb het naar mijn zin. Ik vind het rijden zelf heel leuk en ik vind de omgang met de passagiers ook erg fijn. Op het moment hebben we door corona natuurlijk wat minder contact. Na het allereerste begin van de coronacrisis ging de voordeur dicht. De mensen misten zelf hun praatje, maar ik ook! Toen de voordeuren weer open gingen, zeiden mensen echt: wat leuk om weer voorin in te stappen. Dat vind ik zelf ook; dit soort contact is echt een essentieel onderdeel van het werk.  Als je dat niet leuk vindt, is dit geen goed beroep voor je.

Complimenten

Soms staan mensen nog wel eens raar te kijken als ze een vrouw achter het stuur zien. Dat vind ik echt wel raar in deze tijd; dat zou toch niet meer zo mogen zijn. Natuurlijk kunnen vrouwen net zo goed rijden als mannen. Ik krijg wel eens complimenten van mensen die uitstappen: ‘Bedankt dat ik mee mocht; wat heb je lekker gereden.’ Dat soort complimentjes maken het werk wel extra leuk!

'Soms staan mensen nog wel eens raar te kijken als ze een vrouw achter het stuur zien. Dat vind ik echt wel raar in deze tijd; dat zou toch niet meer zo mogen zijn'

Pittig

Wat ik wel pittig aan het werk vind, zijn de vroege ochtenddiensten. Dan moet je al rond 5 uur beginnen en dan gaat mijn wekker al rond 3 uur. En natuurlijk gebeuren er verder ook wel eens niet alledaagse of minder leuke dingen: een keer zat er een dronken man slapend in de bus. Gelukkig zijn er dan de mensen van Service en Veiligheid die ik kan waarschuwen en zij waren er heel snel. Nu is het heel rustig maar ‘voor corona’ kon de tijdsdruk wel eens pittig zijn. Maar goed, nu we in deze tijd zitten, missen we de drukte en de passagiers wel! We zitten nog niet op de helft van het normale aantal passagiers. Gelukkig wordt het nu langzamerhand wel weer wat drukker in de bus.

Meer vrouwen

Ik dacht dat het aantal vrouwen op de bus bij Connexxion nog niet eens een kwart bedroeg. Toen ik het navroeg, bleek het maar twaalf procent te zijn! Dat is echt weinig. Ik zou het leuk vinden als er meer vrouwen bij kwamen. Het is echt een heel leuk beroep! Sommige mensen hebben misschien angst voor hun veiligheid, maar ik denk dat het al de-escalerend kan werken als een vrouw achter het stuur zit. Zelf wil ik dit werk nog wel heel lang doen. Ik hoop dat dat kan, want er is nu wel minder werk en er zijn minder diensten. En we weten niet hoe het er volgend jaar voor staat: welke wissel corona op het openbaar vervoer trekt. Maar als het aan mij ligt, dan blijf ik een hele tijd op de bus rijden!’

Foto's: Theo Koolhoos

Audrey Neuzerling (47) rijdt bijna drie jaar op de bus bij Connexxion vanaf de vestiging Schiphol.

‘Dertig jaar lang ben ik kapster geweest. Ik heb zelfs een eigen zaak gehad. Ik vond het een leuk vak. Maar ik heb altijd gezegd: als ik stop, dan word ik iets totaal anders. Zoiets als buschauffeur! Enkele jaren geleden was het zover: ik wilde een andere baan – met wat meer rust. Maar tegelijkertijd wilde ik nog wel graag met mensen werken. Ik heb een tijdje als begeleidster van gehandicapte kinderen gewerkt. Die gingen met een bus mee waarop een chauffeur van 75 jaar werkte die daarvoor op een ‘gewone’ bus had gereden. Ik zei tegen hem: ‘Wat leuk! Denk je dat dat iets voor mij is?’ Daarna is alles vrij snel gegaan.

Glansrijk geslaagd

Ik solliciteerde eerst bij Randstad. Ik werd daar wel uitgenodigd maar ik zakte voor de sneltest. Dat vond ik wel typisch, want ik heb ADHD. Ik had nooit gedacht dat ik voor een sneltest zou zakken, haha. Uiteindelijk bleek dat ik iets onder de leden had toen ik die test deed. Een tijdje later heb ik het nog een keer via Consolid examen gedaan en toen ging het wél goed! Ik ben glansrijk geslaagd en kreeg er ook steeds meer lol in. Ik vond het heel leuk om op oudere leeftijd toch nog weer je hersens in beweging te zetten en om te scholen. Het was uiteindelijk de beste beslissing van mijn leven.

Sociaal, gezellig én serieus

Ik vind alles aan het chaufferen leuk. Het is heel fijn om bij een groot bedrijf te werken waar alles goed geregeld is. Onderling is het met de collega’s ook heel leuk: iedereen is sociaal en gezellig. Ondertussen doe je toch serieus je werk. En je komt overal. Je hebt veel vrijheid, je hebt geen baas die over je schouder meekijkt. Ik krijg vaak complimenten over hoe ik rijd, dat is ook leuk. Ik voel me helemaal op mijn plek.

Slim, energiezuinig en efficiënt

Het rijden zelf is heel leuk. Ik rijd alleen maar middag- en late diensten. Dat vind ik prettig. Heel vroeg de weg op is niets voor mij en je kunt zelf aangeven welke diensten je wilt rijden. Wat ik ook leuk vind: we hanteren het ‘nieuwe rijden’ – wat betekent dat je op het comfort van de mensen let die in de bus zitten en dat je slim, energiezuinig en efficiënt probeert te rijden. Via een speciale app kun je zien of je ‘in het groen’ zit. Als dat zo is, rijd je dus zuinig. Ik vind het leuk daar goed op te letten.

'Vooral vrouwen vinden het vaak een boost om een vrouw achter het stuur te zien. Ik vind het zelf vrij normaal maar het is wel leuk als mensen zo enthousiast zijn. Er komen steeds meer vrouwelijke chauffeurs bij: dat is ook leuk!'

In- en uitzwaaidienst

Ik rijd op tien verschillende lijnen. Ze vertrekken vanaf Schiphol en komen daar weer aan, maar verder rijd ik onder meer naar Amstelveen, Osdorp, Badhoevedorp en Schiphol-Rijk. Die variatie is ook leuk: je rijdt nooit hetzelfde rondje.  Omdat ik altijd van of naar Schiphol rijd, krijg ik veel reizigers op de bus. Die zijn vaak vrolijk en zeggen netjes gedag, dus dat is ook gezellig. Ik noem mezelf wel eens de in- en uitzwaaidienst, haha.

Stoer

Soms komen mensen binnen en zeggen: ‘Goedemorgen chauffeur… oh chauffeuse! Dat zijn wel leuke dingen. Ik krijg ook veel complimenten. Soms zeggen mensen: je rijdt beter dan de mannen. Of: wat stoer, een vrouw achter het stuur. Vooral vrouwen vinden het vaak een boost om een vrouw achter het stuur te zien. Ik vind het zelf vrij normaal maar het is wel leuk als mensen zo enthousiast zijn. Er komen steeds meer vrouwelijke chauffeurs bij: dat is ook leuk! Ja, ik kan dit iedereen aanraden: het is echt een heel leuk vak. Misschien is het niet voor alle jonge mensen boeiend, maar zeker als je zowel de rust hebt om te rijden als de focus om de puntjes op de i te houden, kun je hier veel plezier aan beleven.’