Afbeelding
donderdag 2 mei 2019

Het vriezen voor de Cuyperstrap is gestart

Renske van Bers

Majestueus staat hij in de stationshal: we hebben het over de grote geluids- en stofdichte werkbox. Die zorgt ervoor dat de bouwers hier, zonder reizigers te hinderen, de Cuyperstrap kunnen aanleggen. Deze trap verbindt straks de stationshal met de metro. Hoe het gaat met de bouw vertelt projectleider Dries van Heusden.

Dat ziet er bijzonder uit!

“Ja toch! Omdat de box minimaal een jaar in de hal zal staan, wilde NS er wel iets moois van maken. De oude box is niet meer zichtbaar voor de reizigers. Wellicht herken je de driehoeken? Deze weerspiegelen als het ware het plafond van de metrohal. Op deze manier wordt een visuele verbinding gelegd met de wereld van de metro beneden, en die van de trein erboven.”

cuyperstrap

Toekomstbeeld van de Cuyperstrap. Het duurde even voordat de trap concreet werd, maar onder de vleugels van project De Entree – en dankzij een flinke financiële injectie van de Vervoerregio Amsterdam – komt de trap er dan toch.

Wordt er ook al in de box gewerkt?

“We zijn onlangs met het werk gestart waarbij we de grond bevriezen. De ijswand die de komende maanden ontstaat, vormt een bouwkuip. Eigenlijk zouden we eerder beginnen, maar omdat de grond hier toch niet voldeed aan de verwachte samenstelling moesten we weer terug naar de tekentafel. Dit is natuurlijk een bijzonder stukje Amsterdam met behoorlijk wat technische constructies in de grond. Het is daarom belangrijk dat alles weloverwogen gebeurt, zodat alle constructies nog zeker honderd jaar meekunnen zonder dat ze negatieve effecten op elkaar hebben.”

Kun je iets meer vertellen over het grondprobleem waar jullie op stuitten?

“De verhouding zand/water van het grondpakket was slechter dan verwacht. Hierdoor moesten we de ontworpen fundering aanpassen. Oorspronkelijk was het plan om de trap te laten ‘drijven’ in de bodem. Uiteindelijk hebben we nu een fundering uitgewerkt waarbij de trap beperkt steunt op het dak van de metrotunnel.”

20190502_091844

Buiten voor CS is een logistiek werkterrein ingericht.

Kun je hier iets meer over vertellen?

“We nemen nu het zekere voor het onzekere en leggen een soort spijkerbed aan, tussen de tunnel van de Noord/Zuidlijn en de constructie van de Cuyperstrap. Daar kan de trap dan op leunen. Dit spijkerbed bestaat uit circa 60 stalen palen van zo’n 200 mm doorsnede. Doordat het gewicht van de constructie zo gelijkmatiger verdeeld wordt, kan de tunnel van de Noord/Zuidlijn dit gewicht aan en kan de trapconstructie niet gaan zakken en/of kantelen.”

Heeft dit nieuwe ontwerp gevolgen voor de planning?

“Ja, helaas wel. We hebben nu wat vertraging opgelopen. Maar, zoals ik net ook al aangaf, je kunt het je niet veroorloven om op deze plek fouten te maken. We hebben dus liever dat het wat meer tijd kost en we een stevige trap maken, die gebouwd is voor de langere termijn. De trap zal overigens in 2020 klaar zijn.”

Binnenkort volgt een interview met de kunstenaar die het omhulsel van de werkbox gemaakt heeft.