maandag 31 december 2018

Het jaaroverzicht van 2018 van de Vervoerregio

Renske van Bers

Vandaag blikken we terug op de Vervoerregio-hoogtepunten van 2018. Een bijzonder jaar waarin er vooral veel veranderde in het openbaar vervoer van Amsterdam. Maar er was ook leuk nieuws voor de regio, zoals een wereldprimeur in Waterland… Veel leesplezier en we zijn natuurlijk ook benieuwd naar jouw OV-hoogtepunt van dit jaar. Laat je het weten in de reacties?

21 maart: Waterland best scorende concessie

In maart dit jaar werd de OV-Klantenbarometer 2017 gepubliceerd. Reizigers gaven hierin de concessie Waterland, uitgevoerd door busmaatschappij EBS, het hoogste (vaste)landelijke cijfer: een mooie 8. Ook de concessie Zaanstreek, waar Connexxion rijdt, werd met een 7,9 goed gewaardeerd, evenals het bus- tram en metrovervoer van GVB dat gemiddeld een 7,6 kreeg. Hier lees je meer.

25 maart: Amsteltram wordt geïntroduceerd

Op 25 maart werd de nieuwe naam van de nieuwe toekomstige verbinding Amsterdam Zuid en Uithoorn bekend: de Amsteltram. De Amstelveenlijn (de huidige lijn 51) wordt nu nog omgebouwd tot een hoogwaardige tramverbinding tussen Amstelveen Westwijk en Amsterdam Zuid. Als deze ombouw in 2020 klaar is, wordt de trambaan doorgetrokken naar het centrum van Uithoorn, de Uithoornlijn. Gezamenlijk ontstaat zo de regionale Amsteltram. Hier lees je meer.

schiphol_busstation009

Zero Emissie-bus bij Schiphol.

29 maart: Grootste Zero Emissie busvloot van Europa gelanceerd op Schiphol

Ook werd in maart het openbaar vervoer op en rond Schiphol een stuk milieuvriendelijker. Hier werden namelijk 100 elektrische bussen ingezet, die samen de grootste emissieloze busvloot van Europa vormen en in 2021 zal uitgroeien tot maar liefst 258 elektrische bussen die rijden onder de vlag van Connexxion. Schiphol realiseerde en financierde de infrastructuur voor de laadpunten op het grondgebied van de luchthaven. Hier lees je meer.

3 april: Start diverse veiligheidscampagnes

In het voorjaar gingen diverse veiligheidscampagnes van start, een belangrijk thema binnen de Vervoerregio. We trapten onder meer af met de verkeersveiligheidscampagne ‘Op voeten en fietsen naar school’, later volgde een BOB-campagne en onlangs nog de campagne waarbij lichtjes werden uitgedeeld aan fietsers en een campagne die wijst op het gevaar van mobiel gebruik in het verkeer.

Ikvalopinzaandam

De campagne in Zaanstad.

15 mei: Nieuwe raadsleden maken kennis met de Vervoerregio

Op 15 mei vond de Regiomiddag plaats, waar nieuwe raadsleden kennismaakten met de Vervoerregio. In de dynamische Amsterdamse regio werken 15 gemeenten succesvol samen aan bereikbaarheid. Zo behalen we meer en betere resultaten om dit gebied nu en in de toekomst optimaal bereikbaar te houden. Hier lees je meer.

31 mei: Publicatie Regionale Thermometer Mobiliteit

In de Regionale Thermometer, die op 31 mei werd gepubliceerd, wordt met cijfers, kaarten en visualisaties een beeld gegeven van de mobiliteit in de vijftien gemeenten in de vervoerregio. Daarbij wordt ook gekeken naar het noordelijke en zuidelijke deel van de regio en Amsterdam en  komen verschillende onderwerpen aan de orde rond verkeer en vervoer, evenals de demografische en ruimtelijke ontwikkelingen die van invloed zijn op de mobiliteit. Hier lees je meer.

37fb804b-86db-4f6f-9a40-3a36a6582aa1

Op 5 juli vond het eerste wapenfeit plaats van (voorzitter) Sharon Dijksma, Derk Reneman (midden) en Gerard Slegers (hier niet op de foto).

5 juli: Eerste vergadering van nieuwe bestuur Vervoerregio

Op 5 juli vond het eerste wapenfeit plaats van (voorzitter) Sharon Dijksma, Derk Reneman en Gerard Slegers: zij vergaderden deze dag voor het eerst als het nieuwe Dagelijks Bestuur van de Vervoerregio. De samenstelling van het Dagelijks Bestuur gebeurt op basis van vertegenwoordiging van politieke stromingen, grote en kleine gemeenten en een evenwichtige verdeling over het hele gebied van de Vervoerregio Amsterdam.

21 juli: De Noord/Zuidlijn wordt (eindelijk) feestelijk geopend

Na 20 jaar bouwen, tekenen, discussiëren en testen is het op 21 juli eindelijk zover: op deze dag vond de feestelijke opening van de Noord/Zuidlijn plaats. Na de officiële opening in het Centraal Station, barstten de festiviteiten – en gratis ritjes – los voor zo’n 60.000 Amsterdammers en geïnteresseerden die dit momentum hadden aangegrepen om langs te komen. Hier lees je meer.

Nina (4)

Drukte voor de ingang van station De Pijp tijdens de opening van de Noord/Zuidlijn.

22 juli: Het lijnennet verandert compleet

De komst van de Noord/Zuidlijn was niet het enige dat deze zomer veranderde in OV-land, ook het lijnennet werd drastisch aangepast. Bussen en trams reden andere routes, lijnen kwamen te vervallen en nieuwe verbindingen werden geïntroduceerd. Een enorme omslag, met soms grote gevolgen voor de reizigers. Gelukkig verliep deze ‘omklap ’goed en zijn veel reizigers inmiddels gewend aan hun nieuwe reis. Hier lees je meer.

31 oktober: Wereldprimeur Zero Emissie-bus in Waterland

Op 31 oktober vindt er een wereldprimeur plaats in Waterland: voor het eerst rijdt hier een lange afstandslijn volledig elektrisch! Na een testperiode werden de R-netlijnbussen 316 in de herfst ‘officieel onthaald’ op het busstation in Edam. De bussen rijden tussen Edam en CS en zijn gemaakt door VDL Bus & CoachHier lees je meer.

EBS_opening ZE buslijn 316 20181031 (002)

Op 31 oktober werden de elektrische bussen, door een druk op de knop, officieel in Waterland in gebruik genomen. Van links naar rechts: directeur van VDL Bus & Coach Nederland Ard Romers, wethouder Wim Runderkamp, voorzitter van het moederbedrijf van EBS Avi Friedman, daarnaast bestuurder van Vervoerregio Amsterdam Derk Reneman en tot slot EBS-directeur Wim Kurver.

22 november: Eerste FIETS P-Route-borden gelanceerd in Amsterdam

Op 22 november hebben we weer een primeurtje. Nu niet op het gebied van E-bussen, maar op het gebied van de eerste fiets (!) P-Route-borden in Amsterdam. De Zuidas is dus de eerste plek in Amsterdam die over de borden beschikt, maar in de nabije toekomst komen deze borden, waarop je ziet hoeveel fietsparkeerplekken er nog vrij zijn, ook op andere locaties in Amsterdam. Hier lees je meer.

26 november: Rijk en regio eens over aanpak bereikbaarheid Amsterdam-Hoorn

Het Rijk en de regio werden het in november eens over een breed pakket aan maatregelen om de bereikbaarheid in de regio Amsterdam-Hoorn te verbeteren. Het pakket bestaat uit verbeteringen van het wegennet en het fiets- en openbaar vervoer-netwerk. Ook is er rekening gehouden met grote opgaven in de regio voor woningbouw, leefbaarheid, klimaat en duurzaamheid. Hier lees je meer.

12 december: Renovatie Oostlijn rondt af

Het jaaroverzicht sluiten we af met een mooi moment voor zowel de Vervoerregio, de gemeente Amsterdam als de reizigers: op 12 december werd de renovatie Oostlijn afgerond. Hoewel er nog wel een paar puntjes op de i ontbreken, stonden de stations en perrons op deze dag in het teken van dans, zang, hapjes en gezelligheid. Precies zoals het hoort op een feestje!

We wensen je een heel mooi, gelukkig en gezond 2019 en we horen/zien/lezen elkaar hopelijk weer in het nieuwe jaar!