Afbeelding
woensdag 12 december 2018

GVB tekent voor eerste lichting elektrische bussen Amsterdam  

Renske van Bers

In ons vorige artikel over Zero Emissie in Amsterdam en de regio beloofden we bij je terug te komen als er nieuws was. En dat is vandaag het geval! Zojuist ondertekende GVB een contract met VDL Bus & Coach voor de levering van 31 elektrische bussen, met een optie op nog eens 69 voertuigen. Gerard Hellburg, programmamanager Zero Emissie bij de Vervoerregio, vertelt wat dit betekent voor het stadsvervoer van Amsterdam.

En Gerard, ook blij met de ondertekening? “Jazeker, hier hebben we hard naartoe gewerkt achter de schermen.” ‘We’ zijn de gemeente Amsterdam, GVB en de Vervoerregio. Gerard: “Sinds 2015 werken we samen om uitstootvrije bussen te introduceren in Amsterdam om de luchtkwaliteit en leefbaarheid in de stad verder te verbeteren. Daarmee wordt invulling gegeven aan het duurzaamheidsconvenant tussen gemeente Amsterdam en GVB en het Nationaal Bestuursakkoord Zero Emissie Bus. Hierin zijn afspraken vastgelegd om in 2025 Zero Emissie busvervoer te realiseren. Vandaag is dus een belangrijke, volgende stap genomen in het verder verduurzamen van het OV.”

Impression exterior design Citea SLF-120 Electric

Artist impression, de werkelijkheid kan dus afwijken van de Zero Emissie GVB-bus. Deze eerste lichting elektrische bussen werkt op basis van stilstaand laden (‘Opportunity Charging’). Het batterijpakket van de bus wordt ’s nachts in de garage via stallingsladers geladen. Overdag worden ze bijgeladen via snelladers op het laadpunt.

Ruime ervaring

Na het Europese aanbestedingstraject van GVB kwam VDL Bus & Coach letterlijk en figuurlijk als beste uit de bus. Niet alleen scoorden ze goed op prijs en kwaliteit, het bedrijf heeft ook ruime ervaring in Nederland en andere Europese landen met volledig elektrische bussen en het leveren van laadinfrastructuur. Zij bieden dus een complete oplossing voor de stad. Zodoende levert VDL Bus & Coach nu dus 31 voertuigen, waarvan 22 gelede bussen en 9 standaardbussen. Gerard: “De nieuwe bussen gaan vanaf 2020 rijden op de lijnen 15, 22 en 36. Deze lijnen hebben als begin- en eindpunt busstation Sloterdijk en hier wordt ook de laadvoorziening voor het tussentijds bijladen ingericht.”

Zer Emissie schiphol feautured

Rondom Schiphol rijden ook al Zero Emissie bussen, maar dan van Connexxion. De CO2-uitstoot wordt door de bussen teruggedrongen en is een belangrijke volgende stap in het verder verduurzamen van het OV. Na 2025 mogen geen nieuwe dieselbussen meer instromen en na 2030 moet al het OV per bus Zero Emission zijn. Ook moet de gebruikte energie hernieuwbaar zijn opgewekt.

Toekomst

Maar het mag duidelijk zijn; met alleen het streven om in 2025 uitstootvrij te rijden in Amsterdam, zijn we er nog niet. Gerard: “GVB gaat de komende jaren samen met ons hard aan de slag om de hele busvloot, zo’n 200 voertuigen, door Zero Emissie bussen te vervangen.” Een ambitie die wethouder Sharon Dijksma Verkeer & Vervoer ondersteunt: “De aanschaf van deze 31 volledig uitstootvrije bussen is een heel mooie eerste stap op weg naar dat doel. Het betekent meer rust op de straten waar deze bussen gaan rijden en schonere lucht voor de buurten waar ze doorheen rijden. Dat is echt winst voor iedereen.”

Heeft u vragen? Stel ze hier.

30 december 2019 | 18:26

trolly

@Jan.Meeuwenberg: In veel treinen kan je nu al je föhn gebruiken — hoeft geen nieuwe te zijn. In bussen lijken USB-aansluitingen mij ook een beter idee, al was het maar om de accu’s niet al te snel leeg te trekken.

30 december 2019 | 17:02

Jan.Meeuwenberg

@Nicola van Bemmel: Ik vind de vraag ook een beetje vreemd, neem de factor veiligheid (brandgevaar)  zou het dan ook niet in de treinen moeten zitten wat je graag wil?

Ik zat  pas in een bus toen keek ik tegen een stoelleuning aan waar wel een USB aansluitpunt in zat, dat is veiliger.

Ik denk niet dat  er ergens dat gebruikt wordt? (220volt dat is tegenwoordig 230volt),er zou als er 230volt aanwezig is van alles op aan gesloten kunnen worden, iemand die bijvoorbeeld een nieuwe Fohn gekocht heeft die even wil uitproberen,nee geen goed idee.

30 december 2019 | 15:46

j.siemons

@Nicola van Bemmel….

je denkt toch niet serieus dat er 220 volt in de bussen geplaatst zou . worden . hoe verstandig ben jij ???

30 december 2019 | 11:18

Amsterdammer

@Nicola van Bemmel, serieus?????

29 december 2019 | 18:15

Nicola van Bemmel

Hallo Amsterdam.

Is er ook een mogelijkheid om je laptop of je telefoon op te laden?? En met voorkeur 230 volt stopcontacten onder/bij/naast de stoelen?? In Rotterdam heb je in de bussen van de RET wel die mogelijkheid, maar dan USB. Gaat de GVB dit ook overwegen??

met vriendelijke groet

Nicola van Bemmel

31 december 2018 | 08:26

Riemer

Als al het busvervoer straks zero emissie moet worden, dan moeten de nachtbussen ook elektrisch worden. Maar deze bussen moeten ’s nachts laden in de stallingsladers. Worden dan andere bussen gebruikt voor de nactdienst die overdag laadt in de stallingsladers of worden dezelfde bussen gebruikt?

15 december 2018 | 13:53

Nico Stibbe

@HvINieuws uit het land van de start ups. Een bus die onderweg oplaadt, via het wegdek. Dus draadloos. Pas net onwikkeld, dus nog in het proefstadium.

14 december 2018 | 19:16

toemie

Dat word janken!!! bye bye Citaro maar ja de VDL ziet er ook goed uit

13 december 2018 | 15:42

Han Schomakers

@Renske van Bers, Vervoerregio Amsterdam

😉

13 december 2018 | 14:01

n-evo

@Renske van Bers Bedankt!

13 december 2018 | 11:32

j.siemons

@Herman     geachte medevolger :  het gaat mij om het onnodig gebruik van engelse woorden als daar een goed nederlands woord voor tegenover staat . in de internet-sector kan het vaak niet anders . maar op andere terreinen komt het over als “interessant doen” . kijk mij eens , ik weet een engels woord . goed hè ?  

enne…wij gebruiken de hele dag google om woorden verklaard te krijgen .  interessant hè ? 

13 december 2018 | 10:47

n-evo

@Chantal Ondanks dat GVB de problemen met de nieuwe omroepen een “montagefout” noemde, is het overduidelijk dat de geluidsfragmenten zelf ook niet goed zijn ingesproken. Als mijn vermoeden klopt zal alles opnieuw moeten, al dan niet door een ander persoon. Na alle media-aandacht zullen ze, hopelijk, wat meer aan kwaliteitscontrole doen. Dat kost tijd. 🙂

13 december 2018 | 01:46

Herman

@j.siemons Heeft u weleens Google gebruikt? Dank.

12 december 2018 | 20:23

Chantal

Een hele andere vraag, maar hoe zit het met de nieuwe stem in bus en tram? Door een fout is dit uitgesteld, maar we zijn nu alweer 3 maanden verder en er is nog geen nieuwe stem te horen. Wat is hier aan de hand? Weet iemand dat?

13 december 2018 | 10:49

Renske van Bers

@Chantal, je vraag ligt bij GVB, ik hoop snel te antwoorden! Groet, Renske

12 december 2018 | 18:38

n-evo

Fijn dat er eindelijk een knoop is doorgehakt ?

Waarom kiest GVB altijd voor gelede bussen met maar één deur achter? Op drukke momenten kom je er bijna niet uit als je achterin staat. In Brussel hebben alle gelede stadsbussen twee deuren achter wat erg prettig is. Ook hebben alle gelede Schipholnet-bussen én standaardbussen van GVB die extra deur achterin.

13 december 2018 | 10:57

Renske van Bers

@N-evo, ik vraag het na bij GVB. Groet, Renske

12 december 2018 | 16:46

Han Schomakers

@Renske: Prima initiatief, juist ook voor Amsterdam! Terecht meld je dat rond Schiphol al dezelfde bussen rijden. Maar, voor de volledigheid, ook EBS rijdt tussen Amsterdam, Monnickendam en Edam met hetzelfde type gelede bussen op lijn 316!

13 december 2018 | 10:56

Renske van Bers

@Han, jazeker! daar hebben we ook al in dit artikel uitgebreid aandacht aan besteed. Maar je hebt gelijk, dat had ik er ook in moeten zetten. Gelukkig staat het er nu onder 🙂 🙂 Groet, Renske

12 december 2018 | 14:45

j.siemons

@HvI mevrouw/meneer hvl. kunt u uitleggen wat een “batch” is ? dank 🙂

12 december 2018 | 14:58

Renske van Bers

@J. siemons, een partij. Groet, Renske

12 december 2018 | 14:36

HvI

Gefeliciteerd. Hoe meer, hoe beter. Hoe sneller, hoe beter.

‘Vanaf 2020’ betekent bij het ingaan van de nieuwe dienstregeling 2020, in december 2019? Of bij het ingaan van dienstregeling 2021, in december 2020? Of ergens tussenin?

En wanneer mogen we de volgende batch verwachten. Een jaar later? En naar welke lijnen (of laadplekken) wordt dan als eerst gekeken? Bij Station Noord en bij Lelylaan is zo op het oog (van een leek)  voldoende ruimte een paar laadvoorzieningen.

12 december 2018 | 14:53

Renske van Bers

@Hvl, wat in dit artikel staat is wat er op dit moment bekend is. Als we meer weten schrijf ik een artikel! Groet, Renske

Wil je dit bericht delen?