Afbeelding
woensdag 12 december 2018

GVB tekent voor eerste lichting elektrische bussen Amsterdam  

Renske van Bers

In ons vorige artikel over Zero Emissie in Amsterdam en de regio beloofden we bij je terug te komen als er nieuws was. En dat is vandaag het geval! Zojuist ondertekende GVB een contract met VDL Bus & Coach voor de levering van 31 elektrische bussen, met een optie op nog eens 69 voertuigen. Gerard Hellburg, programmamanager Zero Emissie bij de Vervoerregio, vertelt wat dit betekent voor het stadsvervoer van Amsterdam.

En Gerard, ook blij met de ondertekening? “Jazeker, hier hebben we hard naartoe gewerkt achter de schermen.” ‘We’ zijn de gemeente Amsterdam, GVB en de Vervoerregio. Gerard: “Sinds 2015 werken we samen om uitstootvrije bussen te introduceren in Amsterdam om de luchtkwaliteit en leefbaarheid in de stad verder te verbeteren. Daarmee wordt invulling gegeven aan het duurzaamheidsconvenant tussen gemeente Amsterdam en GVB en het Nationaal Bestuursakkoord Zero Emissie Bus. Hierin zijn afspraken vastgelegd om in 2025 Zero Emissie busvervoer te realiseren. Vandaag is dus een belangrijke, volgende stap genomen in het verder verduurzamen van het OV.”

Impression exterior design Citea SLF-120 Electric

Artist impression, de werkelijkheid kan dus afwijken van de Zero Emissie GVB-bus. Deze eerste lichting elektrische bussen werkt op basis van stilstaand laden (‘Opportunity Charging’). Het batterijpakket van de bus wordt ’s nachts in de garage via stallingsladers geladen. Overdag worden ze bijgeladen via snelladers op het laadpunt.

Ruime ervaring

Na het Europese aanbestedingstraject van GVB kwam VDL Bus & Coach letterlijk en figuurlijk als beste uit de bus. Niet alleen scoorden ze goed op prijs en kwaliteit, het bedrijf heeft ook ruime ervaring in Nederland en andere Europese landen met volledig elektrische bussen en het leveren van laadinfrastructuur. Zij bieden dus een complete oplossing voor de stad. Zodoende levert VDL Bus & Coach nu dus 31 voertuigen, waarvan 22 gelede bussen en 9 standaardbussen. Gerard: “De nieuwe bussen gaan vanaf 2020 rijden op de lijnen 15, 22 en 36. Deze lijnen hebben als begin- en eindpunt busstation Sloterdijk en hier wordt ook de laadvoorziening voor het tussentijds bijladen ingericht.”

Zer Emissie schiphol feautured

Rondom Schiphol rijden ook al Zero Emissie bussen, maar dan van Connexxion. De CO2-uitstoot wordt door de bussen teruggedrongen en is een belangrijke volgende stap in het verder verduurzamen van het OV. Na 2025 mogen geen nieuwe dieselbussen meer instromen en na 2030 moet al het OV per bus Zero Emission zijn. Ook moet de gebruikte energie hernieuwbaar zijn opgewekt.

Toekomst

Maar het mag duidelijk zijn; met alleen het streven om in 2025 uitstootvrij te rijden in Amsterdam, zijn we er nog niet. Gerard: “GVB gaat de komende jaren samen met ons hard aan de slag om de hele busvloot, zo’n 200 voertuigen, door Zero Emissie bussen te vervangen.” Een ambitie die wethouder Sharon Dijksma Verkeer & Vervoer ondersteunt: “De aanschaf van deze 31 volledig uitstootvrije bussen is een heel mooie eerste stap op weg naar dat doel. Het betekent meer rust op de straten waar deze bussen gaan rijden en schonere lucht voor de buurten waar ze doorheen rijden. Dat is echt winst voor iedereen.”