Afbeelding
maandag 26 augustus 2019

Giga-zomeroperatie geslaagd: trams 5 en 6 rijden weer!

Iris Boxem

Goed nieuws! Om 5.35 uur deze ochtend reden weer de eerste trams naar Buitenveldert en Amstelveen. De rit voert nu langs nieuwe haltes, over nieuw spoor, onder nieuwe bovenleiding én door de verdiepte bakken bij Kronenburg en Zonnestein.

Om dit mogelijk te maken is er tijdens deze gigantische zomeroperatie hard gebuffeld. Opdrachtgever namens de Vervoerregio Amsterdam, Jean-Philippe de Lannoy: “Deze grote zomeroperatie was een knap staaltje werk. De aanpak ervan door de hoofdaannemer Vital getuigde van lef en stelde het vakmanschap van de medewerkers centraal, zowel bij de bedenkers ervan, als bij de mensen die het verder hebben uitgewerkt als bij hen die het hebben gebouwd. Het was een unieke operatie omdat er op zo’n kleine ruimte, in zo’n kort tijdbestek zoveel verschillende en complexe werkzaamheden zijn uitgevoerd.”

Alles verliep goed tijdens het testen gisteren. Foto Gé Dubbelman

Hulde aan de omwonenden en reizigers

Ook is er hulde aan de omwonenden en reizigers die het allemaal moesten ondergaan en enorm met ons hebben meegeleefd. Wendy van der Meulen van de Amstelveenlijn: “We voelden ons als project echt gesteund door de mensen in Amstelveen en Buitenveldert. Een bewoner bij de halte Van Boshuizenstraat bracht een tas met koeken langs met daarbij de complimenten voor de harde werkers van VITAL. Ook ontvingen we foto’s en filmpjes van bewoners die pal naast de bouwput wonen en onder de indruk waren van wat ze zagen. Zelfs op Facebook en Twitter kwamen er veel positieve reacties. Bouwen zonder hinder gaat helaas niet en uiteraard waren er ook mensen die overlast hadden. Waar mogelijk verhielpen we dat nog gedurende het werk. Ook bij de werkzaamheden die nog moeten plaatsvinden waarderen wij de oren en ogen uit de omgeving.”

De vernieuwing van de Amstelveenlijn wordt uitgevoerd in opdracht van Vervoerregio Amsterdam en begeleid door de afdeling Metro en Tram van de gemeente. Hoofdaannemer voor de vernieuwing van de Amstelveenlijn is VITAL, een samenwerkingsverband van de VolkerWessels-ondernemingen Van Hattum en Blankevoort, VolkerRail en KWS. Foto Gé Dubbelman

Kanjerstroopwafels

Wendy vervolgt: “Om iets extra’s voor de omgeving en reizigers te doen delen we daarom vandaag, namens alle betrokken partijen, kanjerstroopwafels uit op de haltes van trams 5 en 6 tussen station Zuid en Stadshart (m.u.v. halte Parnassusweg). Ook van de reizigers is afgelopen zes weken veel gevraagd: iedereen moest met bus 45 in plaats van de tram. Het reizen duurde hierdoor langer en er was een extra overstap op station Zuid. Sinds vandaag kan iedereen dus weer met de tram en kennismaken met de eerste contouren van de nieuwe Amstelveenlijn.”

Alles onder controle in de cabine. Foto Gé Dubbelman

De huidige verkeerssituatie

Ook het doorgaande verkeer op de Beneluxbaan heeft sinds vandaag weer de beschikking over twee rijbanen op de tijdelijke Beneluxbaan. Wendy: “Het autoverkeer kan bij Kronenburg en Zonnestein de Beneluxbaan weer oversteken via de nieuwe, aangelegde zuidelijke wegdekken. Verder staan de verkeerslichten weer aan. Voetgangers en fietsers kunnen bij Kronenburg en Zonnestein gebruikmaken van de tijdelijke oversteek bij de Biesbosch. Daarnaast zijn in Buitenveldert ook alle wegafzettingen weer weg.”

Check, check, dubbelcheck. Foto Gé Dubbelman

Project nog niet klaar

Ondanks deze mijlpaal, willen we wel benadrukken dat het project nog niet klaar is. Jean-Philippe: “De komende tijd worden op de nieuwe haltes de restpunten afgemaakt. Verder wordt er zeker nog tot en met het eerste kwartaal 2020 doorgewerkt aan het afbouwen van de kruispunten Kronenburg, Zonnestein en Sportlaan, aan de haltes en het spoor ten zuiden van de A9 en het bouwen van het nieuwe opstelterrein en personeelsonderkomen van GVB. De overige kwartalen van 2020 zijn gereserveerd voor uitloop van werkzaamheden, het testen van de vernieuwde tramlijn met het nieuwe materieel en beproeven van de nieuwe dienstregeling. Vooralsnog gaan we er vanuit dat de nieuwe Amstelveenlijn eind 2020 in gebruik gaat.”

Hier rijden vanaf vandaag dus weer trams. Foto Gé Dubbelman

Tot slot: de Indrukwekkende aantallen van deze zomeroperatie

• Van 14 juli t/m 25 augustus is er zes weken lang, 7 dagen per week, 16 uur per dag van 7 tot 23 uur aan één stuk doorgewerkt, plus een aantal nachten.
• Er zijn twee ongelijkvloerse kruisingen bij Kronenburg en Zonnestein aangelegd.
• Er zijn vijf haltes gesloopt en opnieuw gebouwd.
• Vijf nieuwe liften zijn in hun geheel geplaatst.
• De spoorinfrastructuur van Buitenveldert t/m Stadshart is vernieuwd.
• Uit de bouwkuipen Kronenburg en Zonnestein is er meer dan 60.000 m3 grond afgegraven en afgevoerd.
• Er is 8.000 m³ aan beton gestort per ongelijkvloerse kruising, dat zijn meer dan 53.000 badkuipen vol.
• Per kruising is er 1.600 ton stalen wapening gevlochten.
• Meer dan 1.000 medewerkers, met 29 verschillende nationaliteiten van meer dan 100 verschillende gecontracteerde onderaannemers waren aan de slag.

Dat dit alles gelukt is en als team functioneerde komt door een goede voorbereiding, vakmanschap en de energie die iedereen erin gestoken heeft (zelfs tijdens de hitte!). Daar zijn we erg trots op!

Heeft u vragen? Stel ze hier.

10 september 2019 | 18:41

johan siemons

@n-evo

ik had een 4 voor rekenen op de lagere school , dus…..

10 september 2019 | 16:58

n-evo

@johan siemons Ga gerust even naar een Amstelveense halte om het na te tellen. Misschien heb ik wel een foutje gemaakt.

6 september 2019 | 14:32

johan siemons

@n-evo

heb je goed geteld ? want in amstelveen zouden het 4 andreaskruizen moeten zijn . kijk maar op het a’veenwapen bij de begraafplaats zorgvlied . zo niet ? dan alsnog een leuke dag ?

6 september 2019 | 12:39

n-evo

@Renske Wat betreft R-net wordt eigenlijk op niks dat gevraagd is inhoudelijk ingegaan.

“Wat de haltes betreft, de haltes op het hele tracé krijgen dezelfde R-net uitstraling, met dezelfde abri, dris en klok.”

Van de drie dingen die hier genoemd worden heeft eigenlijk alleen de klok een R-net-uitstraling. De abri’s en DRIS’en zijn vrijwel volledig Amsterdamse-huisstijl, inclusief de drie Andreaskruisen van het Amsterdamse wapen die in het frame drukt staan. Zelfs in Amstelveen.

6 september 2019 | 10:49

Renske van Bers

@volgers, ook was er een vraag over de testperiode, waarom deze aan het einde van het project redelijk lang duurt. Dit is het waarom:
. We moeten dan met nieuw materieel (15G tram) over nieuwe infrastructuur rijden
. Het tracédeel tussen stadshart en Westwijk was voorheen het domein van de sneltram, nu wordt dit een gewone tram. Voor de tram is dit nieuwe infrastructuur dit moet worden getest
. Er moeten meer bestuurders worden opgeleid om de Amsteltram te kunnen rijden, zij rijden met de nieuwe tram en op een nieuw deel van het tracé
. Tijdens de testperiode (proefbedrijf) moet een nieuwe dienstregeling getest worden nl tussen Amsterdam Zuid naar Westwijk, lijn 5 is een bestaande dienstregeling
. Daarnaast moet het opstelterrein getest worden op alle exploitatieprocessen

6 september 2019 | 10:29

Renske van Bers

@Volgers, Hier antwoord op de R-Net vraag: In het kader van R-net werken overheden en vervoerders samen, met als doel in 2028 in de hele Randstad hetzelfde, herkenbare hoogwaardig openbaar vervoer te laten rijden: dit kan gelden voor bussen, treinen, trams en metro’s. De trams die gaan rijden als Amsteltram, dus naar Westwijk en later naar Uithoorn worden uitgevoerd in R-net stijl. De Amsteltram wordt een R-net tramlijn. De 15Gtrams die (mogelijk) worden ingezet op lijn 5 zijn stadstrams. Deze zijn daarom in de GVB kleurstelling. Wat de haltes betreft, de haltes op het hele tracé krijgen dezelfde R-net uitstraling, met dezelfde abri, dris en klok. Groet, Renske

3 september 2019 | 13:19

n-evo

Klopt, maar het geeft wel inzicht in hoe ze op die 63 15G-trams gekomen zijn die nu instromen.

3 september 2019 | 12:18

Karel de Jong

@n-evo Dat rekensommetje is alleen nog al achterhaald:
-er werd nog vanuit gegaan dat bij de instroom van de 15G de trapwagens afgevoerd zouden worden, het GVB heeft inmiddels besloten dit pas bij een vervolgbestelling 15G te doen. (45 trams extra beschikbaar)
-de verlenging naar Uithoorn is in het document wel berekend maar was nog niet zeker, dus niet meegenomen bij de eindafrekening waar het aantal van 63 trams op is gebaseerd. (13 trams extra nodig)
-de lijnvoering van het stadsnet na opening NZL was nog niet helemaal besloten. (hoogstwaarschijnlijk meer trams nodig dan toen voorzien)

3 september 2019 | 11:16

n-evo

@Rob Je kan hier het rekensommetje terugvinden

https://docplayer.nl/124769-Bestelomvang-15g-trams.html

3 september 2019 | 09:40

Rob

@n-evo

Ik denk dat de 15g’s alleen gebruikt gaan worden op lijn 5 (GVB stijl), AVL/Amsteltram (R-net stijl) en lijn 26 (IJtram, al dan niet in R-net stijl). Aangezien de Amsteltram en IJtram ook nog gekoppeld gaan rijden, zullen er m.i. nauwelijks trams overblijven om op andere lijnen (buiten lijn 5 uiteraard) ingezet te worden. Als de volgende trance van 60 stuks (eventueel) komt, dan zullen de 11g/12g vervangen worden en zullen de 15g’s op meer lijnen te zien zijn

2 september 2019 | 11:23

n-evo

@Karel de Jong Het zal nog wel ff duren voordat alle 63 15G’s op de rails staan en volwaardig meedraaien. De prioriteit zal bij de AVL liggen qua instroom anders hebben ze daar niks om mee te rijden. Ik zie het persoonlijk niet gebeuren dat de 11G en 15G vast op conducteurslijnen komen te rijden, hooguit incidenteel zoals nu ook wel eens voorkomt. De vraag staat nog uit wat er precies gepland staat voor de 26, daar horen we als het goed is later meer over. ?

Dat is precies het probleem van R-net. Er is geen duidelijke richting, iedere regio doet weer wat anders en daardoor verwatert de uniforme uitstraling steeds meer. De 15G is hier een perfect voorbeeld van: qua exterieur wijkt ie volledig af van de norm en zit de tram onder de GVB-branding (stoelbekleding bijvoorbeeld). Iets dat volgens mij nou net niet de bedoeling was van een R-net-voertuig.

2 september 2019 | 01:50

Kare de Jong

@Rob @n-evo Dus alle 11G verhuist uiteindelijk naar andere lijnen? Ben benieuwd welk stadsdeel dit keer de sjaak wordt, aangezien het GVB van plan is beide series trapwagens voorlopig nog in dienst te houden. Ik zie het sowieso niet helemaal voor me: 20 trapwagens en een flinke homp 15G, 2-richting, zonder conducteur, die straks verdeeld moeten gaan worden over een groep conducteurslijnen met keerlussen. Maar ben nu in ieder geval weer bijgepraat, dank ?

Je hebt gelijk wat betreft Den Haag, n-evo. De ambitie was daar inderdaad meer om alle tramlijnen R-net te maken, wat niet lukte omdat bepaalde trajecten onmogelijk aan te passen zijn voor bredere trams. Uiteindelijk is het lastig om te beargumenteren of een lijn wel of niet R-net zou moeten zijn omdat niemand weet of ooit heeft geweten waar de formule echt voor staat. Tis meer iets dat je moet “voelen”. Je innerlijke HOV-keurmerk zegmaar.

1 september 2019 | 10:55

n-evo

@Karel de Jong De 15G-trams zullen op termijn de 11G-trams op de 5 vervangen. Er zal vast een periode zijn waar alle drie de tramtypes op die lijn kunnen voorkomen.

In Den Haag zijn de lijnen die het makkelijkste om te bouwen waren voor de bredere trams als eerste R-net geworden. Volgens mij had dit verder weinig te maken met het regionale belang dat ze vervullen; het kwam toevallig zo uit. Kijk naar tram 9 en 11 die volledig binnen Den Haag rijden maar nu wel R-net zijn. In Den Haag betekent R-net dus weinig meer dan “luxe nieuwe trams”. De Avenio wordt daar ook de “nieuwe stadstram” genoemd.

Het lijkt mij dat tram 5 een vergelijkbaar regionaal belang vervult. Als het bij die lijn gaat om het stuk Station Zuid – Van Hallstraat: laten we niet vergeten dat er R-net-bussen naar de Elandsgracht rijden die in de spits ook muurvast tussen het overige verkeer staan tussen de Van Baerlestraat – Marnixstraat.

1 september 2019 | 07:29

Rob

@Karel de Jong Ik ga er voor het gemak van uit, dat de GVB-kleurige CAF’s op alle lijnen gaan rijden, wel afhankelijk van het feit of de CAF’s een vaste remisie krijgen of niet. D.w.z. dat de 2-richting CAF’s ook ingezet zullen worden op lijnen met 1-richting materieel. Tijdens de instroomperiode zullen ze zeker overal te zien zijn, zodat de passagiers van alle lijnen kennis kunnen maken met de CAF’s., dat heeft het GVB ook gecommuniceerd.

@Alain, ik heb ook nooit ergens iets gelezen over lijn 26 als R-net, maar vind het net als jij niet meer dan logisch. 

.

31 augustus 2019 | 16:24

Karel de Jong

@Rob @n-evo Oh wauw ik had geen idee dat er ook al urbossen in GVB-kleurstelling kwamen. Ik neem aan dat die dan gemengd gaan rijden met de 11G en de 4 2-richtingcombino´s? Of worden die allemaal verdeeld over de rest van het tramnet?

@Rob @Alain Ben er zelf geen groot voorstander van om delen van het stadstramnet R-net te maken. Aangezien trams per definitie HOV zijn en bijna altijd de snelste verbinding op hun relatie vormen, lijkt een onderscheid tussen lijnen me vooral verwarring geven. Je zou dan óf alle trams R-net moeten maken (je hebt dan een duidelijke branding voor al het HOV, waar een snelbusje als de westtangent ook prima tussen past) óf besluiten dat het amsterdamse stadsvervoer niet onder R-net valt (wel zo makkelijk). De metro en amsteltram zijn dan uitzonderingen omdat ze duidelijk van regionaal belang zijn (geldt ook voor de tramlijnen die in Den Haag R-net zijn geworden). De IJtram is dan wat mij betreft gewoon een stadstramlijn die op sommige delen wat moderner uitgevoerd is.

31 augustus 2019 | 10:08

Alain

@Rob
Ik zou het heel logisch vinden, maar volgens mij zijn er geen plannen voor.

31 augustus 2019 | 10:01

Rob

Is het niet zo, dat lijn 26 (IJtram) ook R-net gaat worden? Er zijn overeenkomsten met de toekomstige AVL. Lijn 26 heeft als één van de weinige tramlijnen een aparte naam (IJtram) naast de Amsteltram. Gaat ook gekoppeld rijden en hoogfrequent. Zou zo maar kunnen, dus……..

27 augustus 2019 | 12:01

n-evo

@Karel de Jong De 5 blijft inderdaad in GVB-huisstijl rijden dat heb ik nagevraagd. Misschien is dat wel de reden voor de gemengde stijl van de haltes. Dat zou wel moeten betekenen dat het stuk na Binnenhof die “hardcore” R-net-inrichting krijgt. Ik ben benieuwd of dat zo is.

Voor het exterieur van de 15G valt nog een goede case te maken. Ik ben het wel met je eens dat de Avenio er niet knapper op is geworden met dat R-net-rood en -antraciet. Al is GVB qua interieur ook een hele andere weg ingeslagen met eigen stoelbekleding vol GVB-logo’s in plaats van het R-net-patroon.

27 augustus 2019 | 07:25

Rob

@Karel de Jong: de 15g’s op lijn 5 komen in GVB kleurstelling.

27 augustus 2019 | 01:13

Karel de Jong

@anoniem-evo De amsteltram is ook wel een clusterfuck van stadstram, regionaal vervoer en metro dus wat dat betreft is de huisstijl van de stations aardig intuïtief :’) Ik weet niet of lijn 5 in GVB-kleuren blijft rijden maar in dat geval zou ik op het stuk dat nu gedaan is idd een mix van GVB- en R-net-attributen verwachten, en op het stuk naar Uithoorn hardcore R-net inrichting.

Over de afwijkende huisstijl van de 15G durf ik nu al wel te zeggen dat er geen “masterplan” achterzit. Die kleurstelling is zoals bekend per ongeluk ontstaan en verspreidt nu snel omdat het een stuk beter staat op spoorwegmaterieel dan het standaard R-net-livrei (De Haagse avenio´s en de FLIRT’s op de RijnNietVerbouweLijn zien er echt niet uit in dat donkergrijs met rood). Helemaal consequent is het natuurlijk niet, maar het verschil is te klein om reizigers in verwarring te brengen dus wat mij betreft is het een geslaagde evolutie.

26 augustus 2019 | 23:20

Jan.Meeuwenberg.

@n-evo:Daar sluit ik me bij aan.

26 augustus 2019 | 15:38

n-evo

Die was van mij, geen idee waarom ie als anoniem geplaatst is. Maar toemiee, geduld is een schone zaak. De vraag is vrij uitgebreid en staat nog geen dag online. 

26 augustus 2019 | 15:25

toemiee

Via Anoniem op de Amstelveenlijn website onder “Tram 5 & 6 rijden morgen weer!”, een heel erg goede vraag waar nog geen antwoord is gegeven.
Ik had graag een antwoord hierop gezien en besloot dus even hier te hopen op een antwoord.

25 augustus 2019 | 21:30

anoniem

Ten eerste: gefeliciteerd met deze prestatie. Geweldig om te zien hoe jullie dit voor elkaar hebben gekregen.

Ten tweede: ik wil het toch eens over R-net hebben en welke kant jullie nou precies op willen met deze huisstijl. Ik snap er inmiddels weinig meer van.

De AVL moet een R-net-lijn worden. Als enige binnen het GVB-netwerk. De trams zijn verder niet speciaal voor deze lijn en komen ook, in GVB-huisstijl van wat ik heb gelezen, op lijn 5 en elders te rijden. Vervolgens wordt ervoor gekozen om deze trams niet in de voor Amstelveen en Uithoorn, bekende R-net-huisstijl van de bussen te steken. Nee, het wordt een afwijkende kleurstelling die meer op één lijn ligt met de Amsterdamse metro. Het aparte is dat in het R-net-handboek staat dat trams dezelfde uitstraling hebben als de bussen. Maar dit wordt hier dus in de wind geslagen. We hebben nu dus niet alleen een tweedeling tussen GVB-tram en GVB R-net-tram, maar ook nog eens tussen R-net rail en R-net bus. Dat staat vervolgens weer haaks op de situatie in Den Haag en Alphen a/d Rijn-Gouda, want de trams en treinen daar rijden wél in dezelfde stijl als de R-net-bussen. Dat is best gek.

Ik weet dat vanuit praktische overwegingen ervoor gekozen is om de huisstijl van de Amsterdamse M5-metro’s op te nemen in de R-net-productformule, iets dat ook goed uitkwam in Rotterdam. De M5 was immers al besteld in het zilver en rood, een knipoog naar de origineel stijl van de Zilvermeeuwen. Met de 15G-trams speelde dit praktische bezwaar echter niet. Die hadden prima in de standaard R-net-kleuren besteld kunnen worden zoals alle bussen en trams treinen van HTM en NS.

Dan de haltes. Deze zijn grotendeels Amsterdam/GVB-standaard. De abri’s hebben zelfs Andreaskruisen, maar hebben wel R-net-stippen. Er is semi-metro-bewegwijzering aanwezig. De kaartautomaten zijn gewoon GVB-stijl met blauwe rand i.p.v. rood en hun lettertype i.p.v. Profile, terwijl bij sommige metrostations deze nieuwe kaartautomaten staan en wél een R-net-rode bovenkant hebben (snappen jullie het nog?). Verder dus geen R-net-abri’s en geen echte R-net-DRIS’en. Want ook die laatste is Amsterdamse huisstijl maar heeft wel een R-net-klok eraan hangen. Dus ook bij deze haltes wordt geen duidelijke R-net-huisstijl gehanteerd maar een beetje een mix van alles in Amsterdam. Het wordt er op deze manier niet echt duidelijker op.

Wat is qua vormgeving jullie masterplan?

27 augustus 2019 | 10:10

Beste @Toemiee. Goede vraag! Daar kom ik op terug.

26 augustus 2019 | 11:37

n-evo

@Tim Volgens mij is er nog de kwestie van de 15G-trams die nog moeten instromen. Het duurt nog wel even voordat die allemaal in Amsterdam zijn en volledig getest. Of in ieder geval voldoende voor de AVL.

26 augustus 2019 | 11:07

Ed

@Tim

Jij schrijft precies wat ik dacht! 

26 augustus 2019 | 10:39

Tim

Ziet er allemaal prachtig uit! Wat ik alleen niet snap is dat er voor het testen van de systemen van Zuid tot Stadhart een weekend gepland stond en voor het testen van de systemen van Stadhart tot Westwijk driekwart jaar… Zou iemand weten wat hier de oorzaak van is?

27 augustus 2019 | 10:13

@Tim. Hier kom ik op terug.

26 augustus 2019 | 10:11

n-evo

Knap staaltje werk jongens! Heel knap.

Wil je dit bericht delen?