Afbeelding
maandag 26 augustus 2019

Giga-zomeroperatie geslaagd: trams 5 en 6 rijden weer!

Iris Boxem

Goed nieuws! Om 5.35 uur deze ochtend reden weer de eerste trams naar Buitenveldert en Amstelveen. De rit voert nu langs nieuwe haltes, over nieuw spoor, onder nieuwe bovenleiding én door de verdiepte bakken bij Kronenburg en Zonnestein.

Om dit mogelijk te maken is er tijdens deze gigantische zomeroperatie hard gebuffeld. Opdrachtgever namens de Vervoerregio Amsterdam, Jean-Philippe de Lannoy: “Deze grote zomeroperatie was een knap staaltje werk. De aanpak ervan door de hoofdaannemer Vital getuigde van lef en stelde het vakmanschap van de medewerkers centraal, zowel bij de bedenkers ervan, als bij de mensen die het verder hebben uitgewerkt als bij hen die het hebben gebouwd. Het was een unieke operatie omdat er op zo’n kleine ruimte, in zo’n kort tijdbestek zoveel verschillende en complexe werkzaamheden zijn uitgevoerd.”

Alles verliep goed tijdens het testen gisteren. Foto Gé Dubbelman

Hulde aan de omwonenden en reizigers

Ook is er hulde aan de omwonenden en reizigers die het allemaal moesten ondergaan en enorm met ons hebben meegeleefd. Wendy van der Meulen van de Amstelveenlijn: “We voelden ons als project echt gesteund door de mensen in Amstelveen en Buitenveldert. Een bewoner bij de halte Van Boshuizenstraat bracht een tas met koeken langs met daarbij de complimenten voor de harde werkers van VITAL. Ook ontvingen we foto’s en filmpjes van bewoners die pal naast de bouwput wonen en onder de indruk waren van wat ze zagen. Zelfs op Facebook en Twitter kwamen er veel positieve reacties. Bouwen zonder hinder gaat helaas niet en uiteraard waren er ook mensen die overlast hadden. Waar mogelijk verhielpen we dat nog gedurende het werk. Ook bij de werkzaamheden die nog moeten plaatsvinden waarderen wij de oren en ogen uit de omgeving.”

De vernieuwing van de Amstelveenlijn wordt uitgevoerd in opdracht van Vervoerregio Amsterdam en begeleid door de afdeling Metro en Tram van de gemeente. Hoofdaannemer voor de vernieuwing van de Amstelveenlijn is VITAL, een samenwerkingsverband van de VolkerWessels-ondernemingen Van Hattum en Blankevoort, VolkerRail en KWS. Foto Gé Dubbelman

Kanjerstroopwafels

Wendy vervolgt: “Om iets extra’s voor de omgeving en reizigers te doen delen we daarom vandaag, namens alle betrokken partijen, kanjerstroopwafels uit op de haltes van trams 5 en 6 tussen station Zuid en Stadshart (m.u.v. halte Parnassusweg). Ook van de reizigers is afgelopen zes weken veel gevraagd: iedereen moest met bus 45 in plaats van de tram. Het reizen duurde hierdoor langer en er was een extra overstap op station Zuid. Sinds vandaag kan iedereen dus weer met de tram en kennismaken met de eerste contouren van de nieuwe Amstelveenlijn.”

Alles onder controle in de cabine. Foto Gé Dubbelman

De huidige verkeerssituatie

Ook het doorgaande verkeer op de Beneluxbaan heeft sinds vandaag weer de beschikking over twee rijbanen op de tijdelijke Beneluxbaan. Wendy: “Het autoverkeer kan bij Kronenburg en Zonnestein de Beneluxbaan weer oversteken via de nieuwe, aangelegde zuidelijke wegdekken. Verder staan de verkeerslichten weer aan. Voetgangers en fietsers kunnen bij Kronenburg en Zonnestein gebruikmaken van de tijdelijke oversteek bij de Biesbosch. Daarnaast zijn in Buitenveldert ook alle wegafzettingen weer weg.”

Check, check, dubbelcheck. Foto Gé Dubbelman

Project nog niet klaar

Ondanks deze mijlpaal, willen we wel benadrukken dat het project nog niet klaar is. Jean-Philippe: “De komende tijd worden op de nieuwe haltes de restpunten afgemaakt. Verder wordt er zeker nog tot en met het eerste kwartaal 2020 doorgewerkt aan het afbouwen van de kruispunten Kronenburg, Zonnestein en Sportlaan, aan de haltes en het spoor ten zuiden van de A9 en het bouwen van het nieuwe opstelterrein en personeelsonderkomen van GVB. De overige kwartalen van 2020 zijn gereserveerd voor uitloop van werkzaamheden, het testen van de vernieuwde tramlijn met het nieuwe materieel en beproeven van de nieuwe dienstregeling. Vooralsnog gaan we er vanuit dat de nieuwe Amstelveenlijn eind 2020 in gebruik gaat.”

Hier rijden vanaf vandaag dus weer trams. Foto Gé Dubbelman

Tot slot: de Indrukwekkende aantallen van deze zomeroperatie

• Van 14 juli t/m 25 augustus is er zes weken lang, 7 dagen per week, 16 uur per dag van 7 tot 23 uur aan één stuk doorgewerkt, plus een aantal nachten.
• Er zijn twee ongelijkvloerse kruisingen bij Kronenburg en Zonnestein aangelegd.
• Er zijn vijf haltes gesloopt en opnieuw gebouwd.
• Vijf nieuwe liften zijn in hun geheel geplaatst.
• De spoorinfrastructuur van Buitenveldert t/m Stadshart is vernieuwd.
• Uit de bouwkuipen Kronenburg en Zonnestein is er meer dan 60.000 m3 grond afgegraven en afgevoerd.
• Er is 8.000 m³ aan beton gestort per ongelijkvloerse kruising, dat zijn meer dan 53.000 badkuipen vol.
• Per kruising is er 1.600 ton stalen wapening gevlochten.
• Meer dan 1.000 medewerkers, met 29 verschillende nationaliteiten van meer dan 100 verschillende gecontracteerde onderaannemers waren aan de slag.

Dat dit alles gelukt is en als team functioneerde komt door een goede voorbereiding, vakmanschap en de energie die iedereen erin gestoken heeft (zelfs tijdens de hitte!). Daar zijn we erg trots op!