Afbeelding
vrijdag 2 november 2018

Geleerde lessen van de Noord/Zuidlijn, vol.1

Renske van Bers

Nu de Noord/Zuidlijn eindelijk rijdt, kan er teruggeblikt worden op een behoorlijk roerige bouwperiode. Annemiek Verbeek van Noordzuidlijnkennis.net ging langs bij drie medewerkers van RoyalHaskoningDHV die ieder vanuit hun eigen expertise en ervaring vertellen over over hun geleerde lessen bij de Noord/Zuidlijn.

Heeft u vragen? Stel ze hier.

7 november 2018 | 11:45

n-evo

@Jan Meeuwenberg Naar mijn mening is een tram niet minder ontsierend dan een keer zoveel bussen in de stad of gaten in de grond naar de metro of het alternatief viaducten en dijken.

6 november 2018 | 20:51

Jan.Meeuwenberg

@n-evo: Het is maar goed dat de commissie Veerman in het verleden heeft besloten de lijn af te bouwen, ook al waren er toen vele tegenstanders. Wat zou Amsterdam er mee opgeschoten zijn als de lijn niet afgemaakt zou zijn, er was al veel geld uitgegeven, anders zou dat geld nu voor niets uitgegeven zijn (in een bodemloze tunnel). Ook zou er veel geld extra bijgekomen zijn om een en ander weer in de oude toestand terug te brengen. Ik vraag me af wat de vroegere tegenstanders er nu van vinden dat ze niet hun zin hebben gekregen. (ik hoop dat ze sportief reageren)
Soms is het goed dat dingen toch anders kunnen lopen.
Bij veel mensen is de factor geld belangrijker dan de noodzaak van iets. Het is te hopen dat ook al kost het veel geld dat er verder gëinvesteerd gaat worden in bijvoorbeeld een Oost/West-lijn. Al die bovengrondse Tramlijnen is ook niet alles dat vind ik het ontsierende van Amsterdam al die Trams door de stad. (ook nogal geluidsruchtig.
Maar persoonlijk vind ik die belgeluiden ergens wel bij Amsterdam horen (gezellig)

6 november 2018 | 18:11

n-evo

@Metrofan Veel van die lessen lijken ook weer snel vergeten, worden genegeerd of verlaten simpelweg het eiland niet waarop ze geleerd zijn. We gaan het in ieder geval meemaken met het volgende project. Spannend! 😉

5 november 2018 | 21:01

Metrofan.

@bert van elswijk: Niet klagen maar een duit blijven bijdragen om de kosten van nieuwe projecten te kunnen dragen.

Het heeft geen zin om terug te blijven kijken, ok’ de N/Z-lijn heeft veel gekost maar de lijn is een zegen voor Amsterdam. er is ongetwijfeld veel van geleerd hoe het niet moet.

Ik hoop nog mee te maken dat er bijvoorbeeld een O/W-lijn komt.

Waar ik vaak niet goed van wordt is als mensen met de opmerking komen als ”Van ons belastinggeld” zullen ze kunnen weten wat ze zelf precies bijgedragen hebben aan bijvoorbeeld de bouw van de N/Z-lijn? Het is wat anders als Amsterdam nu zonodig (bijvoorbeeld) de Olympische spelen zou willen organiseren, dat zou geldverspilling zijn, voor een tijdelijk gebeuren. Aanleggen van metrolijnen is een goede investering voor de toekomst,of het geld wel of niet ooit terugverdiend zou worden. Sommige dingen kosten eenmaal veel geld, ik betaal daar graag aan mee dan aan zinloze dingen.

5 november 2018 | 17:25

Martin U

Voor zover die onwetendheid/koudwatervrees direct of indirect tot kostenverhogingen geleid heeft, had het Rijk het risico vooraf al afgedekt: de rijksbijdrage lag en ligt vast; alle overschrijdingen zijn/waren voor rekening van de gemeente Amsterdam (dus de lokale belastingbetalers).

5 november 2018 | 15:10

bert van elswijk

bert van elswijk

ongeveer een minuut geleden

Zit ik er nou naast of heeft de onwetende koudwatervrees van Amsterdamse bestuurders en ambtenaren er voor gezorgd dat het Rijk (wij dus) een aardige duit in het zakje hebben gedaan?

5 november 2018 | 15:08

bert van elswijk

Zit ik er nou naast of heeft de onwetende koudwatervrees van Amsterdamse bestuurders en ambtenaren er voor gezorgd dat het Rijk (wij dus) een aardige duit in het zakje hebben gedaan?

2 november 2018 | 15:27

trolly

@j.siemons: Jij bent ook nooit te beroerd om er een in te trappen, hè?

2 november 2018 | 14:52

j.siemons

ja de klus is gedaan en de open deuren mogen dicht 🙂

Wil je dit bericht delen?