Afbeelding
woensdag 26 juni 2019

Filmpje: Waarom MaaS de toekomst heeft

Renske van Bers

Neen, we hebben het hier niet over de rivier, maar wel over een vernuftig systeem dat je straks de meest snelle, duurzame of diverse reis voorschotelt die je meteen kunt boeken en betalen. Deze toekomstige mogelijkheid noemen we ook wel Mobility as a Service – MaaS dus – één van de onderwerpen van het Smart Mobility programma van de Metropoolregio Amsterdam. Benieuwd hoe deze service straks in de praktijk werkt en waarom MaaS de toekomst heeft? Bekijk dan het filmpje hieronder…

Julie van Heteren, programma-manager Smart Mobility van het gelijknamige programma van de Metropoolregio: “Duidelijk filmpje toch?! MaaS is dus een nieuw concept, waar je als reiziger mobiliteit inkoopt waarbij een zogenoemde MaaS-aanbieder zowel je reis als je vervoermiddelen voor die reis regelt. Een eigen auto (met name in stedelijk gebied) wordt dan minder noodzakelijk. Het concept gaat er ook van uit dat het voor reizigers voordeliger wordt om je aan te sluiten bij een MaaS-aanbieder, dan dat je zelf beschikt over een eigen vervoermiddel. Het is de bedoeling dat mensen zodoende veel meer gebruikmaken van deelauto’s, (elektrische) deelfietsen, scooters, ov enzovoort.”

In de praktijk

Julie vertelt enthousiast verder: “In de praktijk zou dat betekenen dat je bijvoorbeeld een abonnement hebt bij zo’n MaaS aanbieder. Dagelijks kun je dan via een app je reis plannen. Deze app geeft aan wat voor jou de beste route en vervoerwijze is. Via de app boek je en betaal je je reis. Landelijk wordt nu door het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat samen met de regio’s gewerkt aan zeven pilots om met elkaar te onderzoeken of een dergelijk concept kan werken en wat hiervoor nodig is. Binnen de Metropoolregio doet de gemeente Amsterdam mee aan deze landelijke pilot.”

We laten het weten als de pilot van start gaat!

Heeft u vragen? Stel ze hier.

28 juni 2019 | 10:24

Herman

@Renske van Bers, Vervoerregio Amsterdam

Dank ?

27 juni 2019 | 10:09

Herman

Wat een gelul, dit. Graaf gewoon wat metrolijnen 🙂

27 juni 2019 | 11:39

Renske van Bers

@Herman, ik geef het door 🙂

27 juni 2019 | 10:01

johan siemons

@Ed

aan ed en aan alain ,

geheel met jullie commentaar eens , oude wijn in nieuwe zakken . ook in de ict-wereld is “maat houden” een moeilijk te hanteren begrip . lijkt op die fietser die aldoor wil dóórfietsen ! 🙂

27 juni 2019 | 09:55

Alain

@Ed
De vraag die bij mij steeds weer naar boven komt bij alle claims in dit filmpje: ‘hoe dan?’. Maar eigenlijk moet daar nog de ‘waarom dan?’-vraag aan voorafgaan. Het wordt nu gepresenteerd als een technologisch probleem, en aan ruimtelijke, economische, sociale en politieke aspecten wordt voorbijgegaan. Maar goed, daar zal vast die pilot ook voor dienen.

Op mij komt het allemaal nog vooral over als oude wijn in nieuwe zakken – gladde salespraatjes, eigenlijk.

27 juni 2019 | 08:52

Ed

Ik heb het filmpje nu een aantal keer bekeken. De woorden die bij me opkomen: gekunsteld, geforceerd, moeilijk…Nóg een app erbij?

Een reiziger die ‘mobiliteit inkoopt’….? Really? 

Moet OV niet vooral makkelijk én simpel zijn? Ik heb er geen vertrouwen in dat dit concept het OV makkelijker/simpeler/toegankelijker gaat maken voor de reiziger.

En dan die naam: MaaS. Wel heel erg ‘bedacht’. Als ik dat hoor denk ik in de verste verte niet aan OV. 

Laten we hopen dat ik het helemaal mis heb en dat dit een groot succes gaat worden en en dus niet allemaal verspilde moeite en geld is.

Wil je dit bericht delen?