Afbeelding
donderdag 6 juni 2019

Filmpje: Over kabels en leidingen bij project De Entree

Renske van Bers

Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet… De collega’s van project De Entree maakten weer een leuk en informatief filmpje van de werkzaamheden. Deze keer staan alle kabels en leidingen voor het Victoria-hotel centraal waarbij het beste werk van Marc en zijn collega’s diep onder de grond verdwijnt…

Heeft u vragen? Stel ze hier.

11 juni 2019 | 19:56

Jan.Meeuwenberg.

@Duco Vaillant, Vervoerregio Amsterdam
Maar als er in de proefsleuf kabels worden gevonden, wat gaat men dan met die kabels doen als de kans aanwezig is dat er nog spanning op die kabels kan staan en de functie ook niet bekend is?
Ik ben wel een Elektromonteur geweest, maar heb nooit te maken gehad met ondergrondse kabels. Dat is meer voor de energiemaatschappijen natuurlijk.
Jammer dat de rondleiding door de Spaghetitunnel al vol is, altijd interessant om op plekken te komen wat normaal afgesloten is.

12 juni 2019 | 00:21

Duco

@Jan Meeuwenberg
Dat hangt sterk van de kabels af. In de regel worden onbekende kabels verlegd op een plek waar ze niet in de weg zitten. Tenminste als dit kan. Zo is dat ook gebeurd met de Noord/Zuidlijn. Er kan natuurlijk een reden zijn dat dit niet kan, dan wordt het maatwerk met vele verschillende uitkomsten.

8 juni 2019 | 22:27

Jan.Meeuwenberg.

@j.siemons: Tegenwoordig wordt het keurig bijgehouden waar kabels en leidingen precies liggen, maar ook zullen er veel niet bekend zijn.
Hoeveel kilometers kabels en leidingen zullen er wel niet in Amsterdam liggen die actief zijn, dan liggen er natuurlijk ook veel die allang op non actief zijn.
Ik ben benieuwd hoeveel er in Amsterdam in de grond ligt aan kabels en leidingen (dat moet gigantisch veel zijn, ik durf daar geen schatting van te maken)
Vorig jaar wou ik naar het Rijksmuseum maar dat was onverwachts gesloten omdat er toen in de buurt van het museum ook een actieve kabel was geraakt (en het Rijksmuseum daardoor stroomloos), daar is nog een filmpje van, dat er iemand op een ladder stond te werken en vlakbij zijn ladder een steekvlam uit de grond kwam en een mevrouw daar vlakbij liep.(zij had echt geluk dat ze niet door die steekvlam geraakt was, jammer genoeg heb ik daar geen filmpje meer van. (wel een bijzonder gezicht zo’n steekvlam uit de grond zien komen hoor)
Weer een voorbeeld van het nut van Webcamera’s dat het toevallig gefilmd was.

8 juni 2019 | 10:13

j.siemons

@Jan.Meeuwenberg…..ik haak in op dit dilemma : in amsterdam-noord is in de jaren 50/60 – dus – het trammetje naar edam , etc . opgeheven . in de afbouw van de infrastructuur lag er ergens ook een zware electriciteitskabel die moest worden doorgezaagd . de erbij opererende chef zegt op het moment suprème tegen de man met de ijzerzaag “ga je gang” ( of woorden van gelijke strekking ) en geeft een klap op de kabel en.. is gelijk dood . er stond nog spanning op . aldus vertelt opa 🙂

7 juni 2019 | 23:41

Jan.Meeuwenberg.

Hoe komt men er achter waar een z.g.n Weesleiding (dus een leiding die niet netjes op een tekening staat vermeld) voor dient, of gediend heeft? Ik heb wel eens gezien dat een zware voedingsleiding waar niet zeker van was of die nog actief was, met een apparaat doormidden werd geslagen, om er zeker van te zijn of er nog spanning op stond (dat bleek niet zo te zijn) maar hoe kom je er anders achter van waar naar waar een kabel loopt, en eventueel voor dient of gediend heeft?

gewoon doorknippen en afwachten of een en ander nog blijft werken?

11 juni 2019 | 11:18

Duco

@Jan.Meeuwenberg en j.siemons
In de praktijk blijft het een dilemma. Lang niet alle kabels staan erop. Hetzij doordat oude kabels er nog liggen of dat men niet netjes ze op hebben geschreven. Om die reden worden in de regel vaak proefsleuven gegraven om te kijken wat er daadwerkelijk in de grond zit.

7 juni 2019 | 22:27

toemie

@Arjen in de richting van het kattenburgerplein he?

11 juni 2019 | 11:14

Duco

Arjen@
Dank voor het antwoord en @toemie klopt, inderdaad in de richting van het Kattenburgerplein. Overigens is het beeld wel weer een klein stukje verplaatst na het afbreken van de weg richting het Oosterdokseiland. De huidige situatie is goed te zien op google streetview.

7 juni 2019 | 11:05

johan siemons

@Arjen………ah , nu ben ik weer bij . dus blijkbaar niet genoeg oranje-gezind . anders had ik dit wel geweten 🙂

7 juni 2019 | 10:37

Arjen

Dat “pleintje” werd het Prins Hendrikplantsoen genoemd. Het is een borstbeeld van Prins Hendrik (1820 – 1879) , zoon van Koning Willem II. Dus niet de echtgenoot van Wilhelmina. Het borstbeeld is minimaal 39 jaar geleden verplaatst naar de Prins Hendrikkade ter hoogte van het Scheepvaarthuis. Daar staat het nog steeds.

Zie: https://beeldbank.amsterdam.nl/afbeelding/010122022582

 

7 juni 2019 | 09:53

johan siemons

@Nico Stibbe….op het “pleintje” voor het victoriahotel . tussen hotel en CS bedoel ik , stond ooit een sokkel met het borstbeeld van prins hendrik , de man van wilhelmina . ik ben gematigd oranje van kleur maar ben toch benieuwd wat daaromtrent de plannen zijn . of is dit beeld ook verdwenen ?

7 juni 2019 | 08:46

Nico Stibbe

@Nico Stibbe  Het is goed mogelijk dat het “puin” van deze en andere huizen is gebruikt om de Texelsekade aan te plempen. Puin is een goede zeewering ! Ik ben benieuwd.

7 juni 2019 | 08:44

Nico Stibbe

Oude standbeeld ????  Een aanrader voor de medevolgers, de film: Publieke Werken.   Ja ja de Entree 140 jaar terug. Met op de hoek: het huis met het Torentje, Damrak 2 : gevelsteen drie vrouwen met op de achtergrond een brandende stad. Omschrijvingen als oudemans vrijage of Loth en zijn dochters. Nu terug te vinden in de buitenmuur van het Rijksmuseum. Damrak 3, gevelsteen: een rode haan in wapen, huidige verblijfplaats onbekend. Damrak 5, gevelsteen: DE SON, een zon tussen een vat en een stapel tabaksbladeren, huidige verblijfplaats onbekend.

Zo verdween op de Prins Hendrikkade – lees Texelsekade, de brouwerij: de Witte Arent, met geveltop waarin een liggend vat met kraan. Deze werd in 1587 gekocht door regent Pieter Dirckszoon Hasselaer (1554-1616). Vandaar de Hasselaersteeg !

Op nummer 41-42 hing uit de Gulden Draak (gebouwd in 1731) en een gedenksteen aan Erasmus; waarop staat: ANNO 1478

DEN 8 OCTOBER GEBAERT

ERASMUS VOORMAERT

IN DEN 12 JULY 1536 GEAERT, verplaatst naar de 1e Batavierdwarsstraat, daar is nu de Montelbaansstraat.

nr 45 de Aep, gebouwd in 1606, met een tekststeen waarop: 

PS 127 VIS REDIKEANTE DEO, SINEQUO CONATUS INUANUS

ANNI EST VESTIBULO RANDNAVA FACTA DOMO

CARPORE DESPOSITO RL RENEVATA NET INTRA

INCOLA QUIS QUISERET TECHA BEATA CAPITO CAR 5-VS

MEDM.  Sorry, mijn latijnse kennis is net niet genoeg om dit te vertalen.

nr 46 gebouwd in 1602,

nr 47 gebouwd in 1602 en verbouwd in 1648 getuige een jaartalsteen.

nr 48 gebouwd in 1558, het Hooge Huis, ofwel het Huis met het Torentje, zie boven.

Dit aldus de beschrijving van Antonio Lopez Suasso* met afbeeldingen. 

Zijn nalatenschap is door zijn vrouw bestemd om het Stedelijk Museum (onder zijn naam) op te richten.

7 juni 2019 | 00:03

Rein Valk

Ik ben wel benieuwd naar dat “oude standbeeld” dat daar in de grond is gevonden. Of hoorde ik het niet goed? Misschien een overblijfsel uit de Romeinse tijd? 🙂 

6 juni 2019 | 17:09

bert van elswijk

Knap werk!

Wil je dit bericht delen?