Afbeelding
dinsdag 9 juli 2019

Filmpje: Mobiliteit in 2025

Renske van Bers

AT5 maakte onlangs een interessant filmpje over mobiliteit in 2025. Aan bod komen bussen zonder chauffeur, hypermobiliteit en auto’s die slechts als gast welkom in Amsterdam zijn. Daarnaast vertelt Vervoerregio’s Constance Winnips over het fietsverkeer dat naar verwachting zal toenemen en waar meer ruimte voor komt. Kijk je mee?

Heeft u vragen? Stel ze hier.

11 juli 2019 | 00:06

toemie

Ik ben vast en zeker niet de enige die de haalbaarheid betwijfelt van dit hele 2025 gedoe.

Men zal zeker nog tot 2030 nodig hebben om zich waar hieraan aan te passen. Wie staat nou op een denkt eraan om zijn 16 jaar oude dieselauto bij P+R Hub te zetten en vervolgens een hele OV reis te plannen km Amsterdam een dagje in te komen.

Ik bedoel het is mogelijk en ik doe het zelf ook als ik een stad binnen het land bezoek, ga ik liever een treinreis plannen. Maar ik heb het gevoel dat niet iedereen mij zo na kan doen.

10 juli 2019 | 21:35

j.siemons

@trolly

u bent melig aan het worden . hint …ga op tournee door nederland met dit “programma” 🙂

10 juli 2019 | 19:29

trolly

@Rob: Er is nog een hoop plek in de grachten. Voor de dames en heren van de gemeente reiniging is het ook weer eens iets anders dan fietsen en toeristen.

10 juli 2019 | 16:05

WB

@JM

Ik kan U vertellen dat inderdaad er overwogen wordt om bepaalde locale bus lijntjes op te heffen.

En inderdaad geeft veel overlast, maar het groeit ondanks dat ala kool. Net zoiets als Uber, maar dat hou je ook niet tegen. Er zal gewoon rekening gehouden moeten worden dat het komt en OV zal zich moeten aanpassen…

Veel succes daar in A’dammetje

10 juli 2019 | 14:04

Rob

De openbare ruimte in Amsterdam is veel te beperkt voor grote aantallen steps.

10 juli 2019 | 12:48

JM

@WB Die stepjes zorgen voor een hoop overlast. Zo nam de gemeente in San Fransico twee weken na lancering al tientallen steps in beslag die de stoep blokkeerden. https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/na-airbnb-en-uber-verovert-de-elektrische-step-de-grote-stad-maar-ook-nu-is-er-overlast~bc507a8b/?referer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Als je eens optelt hoeveel reizigers je al in één tram of metro kunt stoppen, dan is duidelijk dat de hippe stepjes vooral een druppel op een gloeiende plaat zijn. Die steden inderdaad veranderen, maar net als AirBnB zeker niet alleen in positieve zin…

10 juli 2019 | 11:23

j.siemons

@Alain

zeldzaam….humor op deze site . toch blijft humor om te lachen ! 🙂 🙂

10 juli 2019 | 10:51

n-evo

@WB En zijn ze in Parijs ook al hard bezig met de ontmanteling van het metro- en tramnetwerk omwille van die stepjes? Ik verklap alvast het antwoord: nee. Sterker nog, er wordt hard aan de weg getimmerd om zowel metro als tram flink uit te breiden.

10 juli 2019 | 09:08

Alain

@WB
Yup.

En in 2025 valt Kerstmis in september. Let maar eens op.

10 juli 2019 | 09:07

WB

Als ik zie hoe snel de elektrische “deel-stepjes” van Lime in Parijs groeit verwacht en zich verspreid over Europa, verwacht ik ook dat dit in Adam zal gebeuren.

Ik heb begrepen dat Groen-rechts zich wat verzet…..maar het is niet tegen te houden.

Dit zal veel OV plannen buitenspel zetten: er zijn minder trams nodig, de grote fietsstallingen bij stations is een verkeerde investering (stepjes zijn overal te vinden in de stad), etc…De stepjes zijn goedkoop, flexibel in gebruik.

Alle OV van de overheid is inflexibel en duur….

10 juli 2019 | 08:52

Alain

Zef Hemel (rond 5:10): “Nee, ik denk ook aan valet parking voor fietsen. Dus dat je van je fiets wordt afgeholpen, en iemand rijdt je fiets weg.”

Ja, dat heb ik ook heel vaak gehad in Amsterdam. Nooit geweten dat het ‘valet parking’ heette; ik noemde het gewoon jatwerk.

10 juli 2019 | 08:43

j.siemons

@trolly

da’s ene goeie hè ? 🙂

10 juli 2019 | 08:12

Alain

@Jan.Meeuwenberg.
Hoe je in vredesnaam van een tirade tegen de intelligentsia op een mijmering over Gé komt…het blijft raadselachtig.

10 juli 2019 | 01:08

Jan.Meeuwenberg.

@trolly:Ach misschien hoor ik dan ook bij de intelligente figuren bij de club, maar ga nu niet op mijn taalfouten letten (soms is een taalfout van mij misschien wel opzettelijk fout) voor het gesprek aan de gang te houden, als er even geen interessantere onderwerpen zijn. (Maar ik doe het toch aardig goed, met dat Nederlands na mijn inburgeringscursus vind ik.) Er zijn Volgers die het interessant vinden om moeilijke niet gangbare woorden te gebruiken, en in het Engels om indruk te maken.
Wie weet wat er van onze top fotograaf Ge’ terecht gekomen is na de N/Z-lijn, hij maakte toch maar altijd mooie foto’s, de tegenwoordige foto’s zijn ook niet slecht hoor, maar toch weer anders.

9 juli 2019 | 23:51

n-evo

@Jan.Meeuwenberg. Gaap gaap.

9 juli 2019 | 23:12

trolly

Gut @Jan.Meeuwenberg., sinds wanneer maak jij je druk over spelling?

9 juli 2019 | 21:15

Jan.Meeuwenberg.

@n-evo: Een ”ZELFZIJDENDE” Shuttle, is dat een Shuttle die automatische naar een zijde van een straat rijd? Ik heb het woord nog opgezocht op Wiki, en Google, zonder resultaat.

Maar misschien komt het woord nog wel eens in de Dikke van Dale te staan.

9 juli 2019 | 21:03

trolly

@n-evo: Precies. Eerst serieus OV, daarna zelfrijdende Tupperware.

9 juli 2019 | 18:42

n-evo

Zelfzijdende shuttles, deelmobiliteit via apps en meer ruimte voor fietsers klinkt prachtig. En dat alles gaat onze stad compleet veranderen de komende 6 jaar. Ik ben benieuwd! Ik hoop alleen niet dat het een verder excuus wordt om nog zo min mogelijk te investeren in uitbreidingen van die andere, al lang bekende, elektrische voertuigen. Die ook nog eens zo’n beetje non-stop in beeld zijn gebracht. ?