Afbeelding
woensdag 17 oktober 2018

Filmpje: Hoe ziet een Noord/Zuidlijn-nooduitgang er eigenlijk uit?

Duco Vaillant

In diverse tunnelfilmpjes zie je de nooduitgangen van de Noord/Zuidlijn aan de buitenkant voorbij komen. Volger Rudie vroeg zich af wat er eigenlijk achter zo’n deur zit. Net voor de opening van de Noord/Zuidlijn had ik samen met Gé Dubbelman, op de valreep, de mogelijkheid om één van de diepste nooduitgang-punten van de Noord/Zuidlijn te bezoeken en deze beelden (en filmpje) willen we je natuurlijk niet onthouden!

Heeft u vragen? Stel ze hier.

26 oktober 2018 | 20:07

Remko

Die gele tape op de pilaren en de vloer is lelijk en volstrekt overbodig. Het risico op ongelukken wordt er niet door verminderd, dus degene die dit bedacht heeft is niet kundig. Ik heb er wel verstand van. Tape kan er direct weer af.

26 oktober 2018 | 18:17

Alain

@Rww
Ja wise-ass, dat heeft Peter – naar wiens foto zo mooi gelinkt hebt – hier twee dagen terug ook al opgemerkt…

26 oktober 2018 | 17:36

Rww

Op cs zijn de pilaren beklad met gele tape https://flic.kr/p/2aYRuSp

Waar is die rotzooi voor?

Graag zo snel mogelijk antwoord per omgaande

29 oktober 2018 | 12:56

Duco

@Rww
Peter heeft het ook al opgemerkt. Het is tijdelijk en zoals Peter terecht constateert, heeft het ermee te maken dat het mensen niet altijd opvalt dat er kolommen staan.

25 oktober 2018 | 19:31

Jan. Meeuwenberg.

Hoeveel nooduitgangen zijn er eigenlijk voor de N/Z-lijn, en hoe wordt het open -commando voor het luik gegeven,gaat dat automatisch of moet er in de buurt van het luik op een knop gedrukt worden? Ik zal mijn e.bike maar niet op het luik zetten dan wordt het gelanceerd ha,ha.

Er zal wel geregeld getest worden, als een noodluik vastgeroest zou zijn,dan zal er onder het luik een flinke opstopping kunnen ontstaan.

29 oktober 2018 | 13:19

Duco

@Jan Meeuwenberg
Er zijn totaal 24 vluchtwegen vanuit de tunnels. De helft daarvan gaan naar boven, de andere helft van de ene naar de andere tunnel (9 onder het IJ, onder het Beursplein, de Munt en Keizersgracht).

Het commando wordt normaal gesproken vanaf de centrale gedaan, zij horen namelijk te weten als en wat aan de hand is. Maar dat kan ook in de buurt op meerdere manieren. Uiteraard wordt dit, net zoals de waterkeringen met enige regelmaat getest.

18 oktober 2018 | 09:02

johan siemons

@Duco Vaillant, Vervoerregio Amsterdam / dank voor de openbare uitleg van het “gedrag” rond fotografie van een en ander 🙂 . het was mij ontgaan dat de kwaliteit van de fotografe duidelijk aanwezig is . ik ben , ja , overtuigd . fotografie met een sociale inslag maakt kans , nietwaar ? een genoegen om naar de kijken naast het noodzakelijke nieuwsaspect dat er in te bekijken valt .

18 oktober 2018 | 08:20

Remko

Misschien kan GVB afspraken maken over meer intensieve controle op fietsen en scooters in de vluchtroute bij nooduitgangen. Altijd direct meenemen. Ik zie er nog vaak van alles staan bij verschillende nooduitgangen. En is een hogere boete nu al mogelijk of vergt dat aanpassingen van verordening of wetgeving?

18 oktober 2018 | 09:58

Duco

@Remko
Dit is inderdaad iets om de gaten te houden. Wel moet worden gezegd dat de waarschuwingen zelf nog niet op orde waren.

18 oktober 2018 | 06:59

trolly

@JZ: Niet zo mopperen joh. Zo’n nooduitgang is zo veel mogelijk fool proof gemaakt, dus waarschijnlijk blijft het licht altijd branden of wordt er gebruik gemaakt van bewegingsdetectie. Of het handig is weet ik niet, maar de knop is gewoon in het filmpje te zien. Hij is groot en rood en zit midden op de deur, zodat je ‘m zelfs in blinde paniek niet kunt missen.

18 oktober 2018 | 00:48

JZ

Lijkt mij dat het licht daar normaal uit is, in trappenhuis? Je zal maar geen stroom hebben, maar goed gaat dat licht aan zodra deur opent? En dan nog zou het handig geweest zijn als we de knop naar openen luik in beeld hadden gekregen.

18 oktober 2018 | 10:07

Duco

@JZ en trolly
De verlichting staat altijd aan en blijft ook enkele uren aan zodra de stroom uitvalt. De nooduitgang wordt in een noodsituatie vanaf afstand geopend. Er zou natuurlijk een bepaalde reden kunnen zijn dat dit niet gebeurd, om die reden zijn er twee verschillende manieren om hem ter plekke te openen. Aangezien we deze niet hebben gebruikt, heb ik er niet aan gedacht om het heel duidelijk in beeld te brengen, maar zoals trolly zegt is een van de twee manieren wel te zien.

17 oktober 2018 | 18:25

johan siemons

@Jan.Meeuwenberg

ik neem even deze “ingang” voor mijn tekst via jan.m. : al eerder ( veel eerder ) vroeg ik waar de – fotografische bijdragen van gé d . blijven . ik vroeg toen of gé niet meer werd gevraagd om medewerking (betaald natuurlijk) te verlenen . nooit een antwoord gezien . wat is er gaande , gé uit de “gratie” ? zal toch niet waar zijn . wanneer krijg ik antwoord of valt dat niet onder de openbare aangelegenheden ? ! ? ! ? !

17 oktober 2018 | 23:32

Duco

@johan siemons
Gé heeft de afgelopen 17,5 jaar prachtige foto’s gemaakt van de Noord/Zuidlijn, waar een vast contract had en de Noord/Zuidlijn tot zijn specialiteit had gemaakt. Bij de Noord/Zuidlijn was het vrij simpel, Gé was er altijd bij, tegelijkertijd maakte ook vele andere fotografen foto’s. Die luxepositie hebben we nu niet meer. Gé blijft ook foto’s maken voor onder andere de Oostlijn en Amstelveenlijn, tegelijkertijd hebben we op dit moment bij de Vervoerregio geen vaste fotograaf voor alle andere onderwerpen. Daar zijn we wel naar aan het kijken, maar alle opties liggen daarvoor open. Ook qua onderwerpen is het veel diverser en qua beeld verschuift het meer naar reizigers dan naar stoere bouwvakkers in (enorme) bouwputten.

Op dit moment is het een beetje behelpen. Deels door zelfs foto’s te maken, deels door vooral oude foto’s te gebruiken. Uiteraard komen er nieuwe foto’s bij. Aangezien we nu bij een nieuwe organisatie werken, kijken we opnieuw naar de fotografie met meerdere fotografen (dit is overigens verplicht). Uiteraard is daar Gé Dubbelman in de picture, maar ook bijvoorbeeld naar Wiebke Wilting. Zij heeft ons al diverse malen verrast met mooie foto’s.

17 oktober 2018 | 18:14

Rudie

Leuk Duco om m’n vraag letterlijk beantwoord te zien.

Naast de uitgang staat een scooter geparkeerd, gelukkig niet er op.

Als dat toch zou gebeuren, kan de deur nog steeds open, toch?

17 oktober 2018 | 23:34

Duco

@Rudie
Zo’n scooter mag natuurlijk niet. Om die reden zijn er extra waarschuwingsbordjes geplaatst. De hydrauliek van de klep is overigens sterk genoeg om een scooter of fiets omhoog en weg te duwen.

17 oktober 2018 | 17:26

Jan.Meeuwenberg

Duco je boft toch maar dat je deze interessante dingen van dichtbij kan zien.

Weer een van de vele delen van de lijn, wij volgers hebben al die ontwikkelingen van de bouw kunnen volgen, dus ook de bouw van deze nooduitgangen, maar mensen die het niet hebben gevolgd hebben geen idee wat erzoal bij komt kijken bij zo’n lijn, die zien alleen maar dat het erg lang geduurd heeft de bouw van de Noord/Zuidlijn.

Eigenlijk zou er een lijst van al die bouwfases moeten zijn.

17 oktober 2018 | 23:36

Duco

@Jan Meeuwenberg
Ik voel mij zeker zeer vereerd. Dat was voor mij een van de redenen om bij de Noord/Zuidlijn te gaan werken en daar te blijven zolang dat kon en gelukkig kon ik dat tot en met de opening.

Wil je dit bericht delen?