Afbeelding
woensdag 31 oktober 2018

Filmpje: E-bussen krijgen wereldprimeur in Waterland

Renske van Bers

Een wereldprimeur in Waterland: voor het eerst rijdt hier een lange afstandslijn volledig elektrisch! Na een testperiode werden de R-netlijnbussen 316 vandaag ‘officieel onthaald’ op het busstation in Edam. De bussen rijden tussen Edam en CS en zijn gemaakt door VDL Bus & Coach.

Heeft u vragen? Stel ze hier.

17 december 2018 | 18:28

n-evo

@Nico Stibbe Ik vraag me af of zoiets goedkoper is dan een trolleybus.

15 december 2018 | 14:09

Nico Stibbe

Nieuws uit Start Up land, Er is een bus ontwikkeld die onderweg via het wegdek de batterijen oplaadt, dus draadloos. Nog wel even toekomstmuziek.

Wat ik niet snap, ivd met concessies, hoe je dan de koolmoxide uitstoot gaat beperken voor die tijd. Hoe ouder de motoren….

15 november 2018 | 17:54

Waterlander

Off-topic:

Op de bovenste foto staat de bus bij halte Het Schouw, een belangrijke overstaphalte.

Het vertrektijdenbord is al weken (maanden?) niet meer beschikbaar. Wie zorgt er nu voor dat dit weer in orde wordt gemaakt?

15 november 2018 | 15:33

n-evo

@Duco Vaillant Je reactie kan ik niet goed plaatsen. GVB heeft namelijk al meerdere malen de aankondiging van elektrische bussen de media ingeslingerd nog ruim voordat de bestaande concessie zou aflopen. Zo wou Van Huffelen in 2014 trolleybussen met accu vanaf 2017 in Amsterdam hebben rijden. In 2017 werd die datum opgeschoten naar 2020. Uiteindelijk zijn het OC-bussen in 2020 geworden. GVB’s concessie loopt nog tot 2024.

9 november 2018 | 10:28

Waterlander

@Duco Vaillant, Vervoerregio Amsterdam
Ik heb begrepen dat zero emissie van lijn 316 een voorwaarde was om deze lijn door te laten rijden naar CS in plaats van Station Noord.

7 november 2018 | 23:33

?be

@Duco Vaillant, Vervoerregio Amsterdam

Buslijn 316 legt enkele reis zo’n 27 km af, retour dus 54 km tussen twee oplaadbeurten. Connexxion rijdt in Amstelland-Meerlanden met lijn 342 gekoppeld aan lijn 347 een enkele reis 39 km af vanaf Schiphol Noord via Uithoorn naar de Elandsgracht. Ook dit gaat met elektrische R-net bussen. Daarmee komen ze uit op 78 km tussen twee oplaadbeurten, waaronder dus dwars door de stad.

Daarmee is er dus eigenlijk weinig primeur (buiten de eerste voor EBS, de eerste in Waterland, enz.)

7 november 2018 | 11:27

Toer

Is er bij de bouw van het busstation bij metro Noord trouwens rekening gehouden met het realiseren van oplaadpunten voor elektrische bussen?

En is bekend of en zo ja, op welke termijn, EBS álle bussen in de regio Waterland gaat vervangen voor elektrische? Of is dat iets waar we op moeten wachten tot er een nieuwe concessiehouder is?

7 november 2018 | 19:15

Duco

@Toer
Er is niet specifiek rekening gehouden met elektrische bussen. Wel zijn er onder het betondek extra mantelbuizen aangelegd. Niet specifiek hiervoor maar mogelijk wel daarvoor te gebruiken. Wat betreft de energievoorziening: deze zou dan vanaf het stationsgebouw moeten komen. Hiervoor is in station Noord reservecapaciteit.

7 november 2018 | 20:21

Duco

@Toer
Ik kom nog terug op de tweede vraag.

8 november 2018 | 16:31

Duco

@Toer
Ik moest het even navragen. Voor deze concessie blijft het bij de elektrische bussen voor lijn 316. Nieuwe zero-emmissie bussen zullen bij de nieuwe concessie instromen.

1 november 2018 | 14:44

Rob

Ik begrijp de wereldprimeur niet, in Amstelland rijden sinds het voorjaar al streekbussen (lange afstand)? Verder mooiere R-net m.i. dan de R-net Citea’s van AML.

7 november 2018 | 17:32

Duco

@Rob
De huidige elektrische bussen leggen vrij korte afstanden af, om vervolgens weer opgeladen te worden. De afstand die de bussen op lijn 316 afleggen is voor een elektrische bus erg groot. Voor zover wij weten is er geen reguliere buslijn op dit moment die zo’n afstand aflegt.

15 november 2018 | 11:53

Duco

@Rob
Excuus. Ik had het verkeerd begrepen. De wereldprimeur zit ‘m in het aantal kilometers dat de bussen rijden. Dit is 135.000 km per jaar.

31 oktober 2018 | 18:51

n-evo

Het is opvallend dat de streekvervoerders voorop deze innovaties lopen en de stadsvervoerders (GVB, RET en HTM) er een beetje achteraan sukkelen met weinig ambitieuze uitvoering. In de streek lijkt de focus te liggen bij daadwerkelijk actie ondernemen, in de stad is vooral de media-aandacht opzoeken met plannen waar uiteindelijk niks van terecht komt. Of pas véél later. Goed bezig Connexxion en EBS. ?

7 november 2018 | 17:37

Duco

@n-evo
Ik durf het niet direct iets te zeggen over HTM of RET, maar over de Amsterdamse situatie kan ik wel wat melden. De introductie van elektrische bussen gebeurt vrijwel altijd met een nieuwe concessie, voor GVB duurt dit nog even. Daarnaast is een elektrische bus praktisch gezien in een stad lastiger uitvoerbaar om te realiseren.

Wil je dit bericht delen?