Afbeelding
donderdag 7 februari 2019

Eerste paal fietsenstalling Leidseplein erin

Renske van Bers

Gisteren vond het startmoment van de bouw van een fietsenstalling onder het Kleine-Gartmanplantsoen op het Leidseplein plaats. Hoe de bouw eruit gaat zien en hoeveel fietsparkeerplekken er komen vertelt technisch manager Edwin van Oord, gemeente Amsterdam.

Edwin, wat kunnen we verwachten?

“We gaan hier een ondergrondse fietsenstalling realiseren onder het Kleine-Gartmanplantsoen met plaats voor 2000 fietsen. Dat is best veel, maar op zo’n plek – hartje Amsterdam – natuurlijk geen overbodige luxe. Daarbij is het doel van deze stalling dat het plein een eenheid gaat vormen met het inmiddels heringerichte ‘terrassenplein’. Doordat fietsen naar beneden verhuizen, hebben de fietsers en voetgangers straks ook weer alle ruimte.”

LSPPPP

Zowel wethouder Sharon Dijksma als portefeuillehouder bij de Vervoerregio, Gerard Slegers, waren aanwezig. Dijksma gaf het officiële startschot voor de bouw van de stalling, zie de foto boven dit artikel.

Is het moeilijk om op deze plek een stalling te realiseren?

“Het is inderdaad best een ingrijpende en technisch complexe operatie. Zoals je ziet werken we hier midden in de stad, tussen de gevels van de horeca en de trambaan en hebben we dus weinig ruimte. We willen de omgeving zo min mogelijk tot last zijn en daarom is – mede vanwege het geluid en de trillingen – besloten om de bouwput samen te stellen uit een wand van geboorde stalen buispalen.”

Buispalen? Jullie maken geen gebruik van damwanden?

“Dat klopt en dat is best bijzonder! In plaats van damwanden boren we dus allemaal palen, dicht naast elkaar, de grond ingaan. Deze worden tijdens het aanbrengen met elkaar verbonden door een laag cement rond de palen. Zo is de bouwput straks waterdicht. Het voordeel van de buispalen is dat je deze door obstakels in de grond kunt boren. En dat is hier wel nodig.”

fietsenstalling_kleine_gartmanplantsoen_zja_zwarts_jansma_architecten_05

Artist Impression van de stalling waarvan de Vervoerregio mede-financierder is, met als doel het verbeteren van fietsvoorzieningen.

Obstakels?

“Ja, er zitten veel obstakels in de bodem. Zo’n 100 jaar geleden was hier nog helemaal geen plein, maar lag hier het verlengde van de Lijnbaansgracht. Deze is rond 1920 aan het zicht onttrokken door de aanleg van het Kleine-Gartmanplantsoen. Er stroomt nu onder de straat nog water door een kleine watertunnel en in de grond zitten nog veel resten van de kademuren van vroeger. Door de speciale boorkop op de buispalen kunnen we deze oude resten doorboren zonder ze eerst vrij te hoeven graven. Tijdens het vrijgraven van de bouwput komen we straks deze oude resten weer tegen en kunnen ze gemakkelijk worden opgeruimd.”

En wanneer is de stalling klaar?

“Als alles volgens planning verloopt en we geen onverwachte zaken tegenkomen, dan verwachten we dat de stalling en het nieuwe plein – met groen en veel natuurstenen banken – begin 2021 in gebruik kan worden genomen.”