Afbeelding
maandag 24 december 2018

Eerste 15G tram zo goed als af

Renske van Bers

In de CAF-fabriek in Zaragoza (Spanje) staat op dit moment de eerste 15G tram die zo goed als af is. En het tweede, derde en vierde voertuig worden ook al gemaakt. GVB’s projectmanager 15G, Esther Tolner, vertelt meer over de stand van zaken.

Tekst Nathalie Grotenhuis, GVB

“De eerste 15G tram is inderdaad bijna klaar, hoewel de bestuurderscabine nog door ons beoordeeld moet worden”, vertelt Esther. “En er moeten nog allerlei losse onderdelen gemonteerd worden, denk aan stangen en kleine componenten. Maar, het voertuig is inmiddels compleet genoeg om te testen.” Dat testen gebeurt in een aparte hal in de fabriek. Daar ligt spoor en kan elektrische spanning op de tram worden gezet. Ook zit er meetapparatuur in het spoor. Esther: “Het is daar schoon en er is geen kans op verstoring door andere activiteiten. De tram kan daar veilig getest worden. Helemaal volgens afgesproken protocollen.”

Testen

De eerste testen zijn ‘statisch’. Gaan de deuren open en dicht? Doet de verlichting het? Werkt de airconditioning? Als dat allemaal in orde is, starten de ‘dynamische’ testen. De tram gaat dan naar buiten en wordt getest tot 50 km/u. De tram komt dan dus echt in beweging. Esther: “Het voertuig rijdt dan stukjes over recht spoor. Bijvoorbeeld met een snelheid tot 10 km/u, waarna wordt geremd. Daarna volgt een stukje met een snelheid tot 20 km/u en wordt er weer geremd. Dat optrekken en afremmen kunnen ze daar in een veilige en gecontroleerde omgeving testen.”

Foto eerste 15G tram bijna af_web

Het voertuig dat in Spanje in de fabriek staat, is inmiddels compleet genoeg om te testen.

Meerdere trams

In de fabriek werkt CAF aan meerdere 15G trams tegelijkertijd. Esther: “Het is indrukwekkend om te zien. Mallen worden gevuld, onderdelen komen samen en elke keer dat een voertuig een stukje verder ‘af’ is, schuift het een stukje door in het fabricageproces, naar de volgende plek in de hal waar nieuwe onderdelen volgen. Uiteindelijk staat daar dan een gloednieuwe tram, met 5 wagenbakken en 4 geledingen in vol ornaat.”

Interieur

Ook de binnenkant van de eerste tram is zo goed als af. Esther glimlacht: “De bezoekers van de 15G mock-up tentoonstelling herkennen straks – als de tram gaat rijden in Nederland – hun stemresultaten vast en zeker terug. Want de interieuropties die de meeste stemmen hebben gekregen, zijn natuurlijk doorgevoerd. Bijvoorbeeld de keuze voor stoffen bekleding op de stoelen en de rode stoeltjes (in plaats van een sticker, red) speciaal voor reizigers met een mobiliteitsbeperking.”

Interieur

Ook de binnenkant van de eerste tram is zo goed als af.

Naar Amsterdam

Dit eerste gloednieuwe 15G voertuig komt dit voorjaar naar Amsterdam. Dan wordt de tram uitgebreid in Amsterdam zelf getest. Dat gebeurt nadat de Inspectie Leefomgeving en Transport het voertuig goedkeurt. Esther: “We herhalen dan de dynamische testen, maar met een hogere snelheid dan 50 km/u. In de fabriek in Spanje kunnen ze niet zo hard. In Amsterdam hebben we bepaalde delen op het tramnet waar we wél die hogere snelheid kunnen testen.”

Testrijden

Esther vervolgt: “Ook nemen we dan bijvoorbeeld het reisinformatiesysteem onder de loep en checken we de communicatie tussen de verkeersleiding en de tram. Onze collega’s van de technische dienst testen of zij de tram snel genoeg weer op de rails kunnen krijgen bij een eventuele ontsporing. De reizigers kunnen de nieuwe tram dan dus ook al tegenkomen in de stad. Naast de bovengenoemde tests gaan we ook testrijden op het hele tramnet om het rijcomfort te beoordelen en te kijken of de tram geen hinder ondervindt van obstakels langs de route. Parallel aan deze testen, leiden we onze trambestuurders en monteurs op.”

Heeft u vragen? Stel ze hier.

29 december 2018 | 14:19

n-evo

@Renske Wat gaat tram 5 mee rijden: R-NET of GVB-huisstijl?

27 december 2018 | 23:19

n-evo

@Tim Alle 63 worden tweerichtingstrams. Een eventuele eenrichtingsvariant is meegenomen in de vervolgoptie.

@Han Schomakers Alle trams zijn voor GVB bestemd. Ook die in R-NET-uitvoering.

24 december 2018 | 17:13

Han Schomakers

@ Renske: Klopt het dat de trams voor de ‘Amsteltram’ in R-net uitvoering, dus grijs geleverd gaan worden? En dat de trams die voor het GVB bestemd zijn de blauw-witte kleuren krijgen? Of worden alle CAF’s toch in de R-net kleuren opgeleverd…?

26 december 2018 | 11:46

Renske van Bers

@Han, ik vraag het voor je na! Groet en fijne dagen, Renske

28 december 2018 | 10:07

Renske van Bers

@Han hierbij het antwoord van GVB: Dat klopt, maar alle 15G trams zijn bedoeld voor GVB natuurlijk ?. Een deel van de nieuwe vloot 15G trams van GVB krijgt een R-netkleurstelling omdat deze ingezet gaan worden op de vernieuwde Amstelveenlijn. Het andere deel krijgt de blauw-witte kleurstelling. De nieuwe trams worden natuurlijk wel zo ontworpen dat ze overal op het gehele tramnet inzetbaar zijn. Meer info over de kleurstelling kunt je hier lezen: https://over.gvb.nl/nieuws/nieuwe-trams-voor-vernieuwde-amstelveenlijn-krijgen-r-netkleuren/ en ook de mock-up van de 15G is vorig jaar zomer getoond in deze kleurstelling: https://over.gvb.nl/nieuws/veel-belangstelling-voor-model-nieuwe-tram/. Groet, Renske

24 december 2018 | 16:05

Tim

Hoeveel van de eerste 63 trams worden eigenlijk éénrichtingstrams? Of zouden deze pas worden aangeschaft bij de vervolgbestelling?

26 december 2018 | 11:47

Renske van Bers

@Tim, ik heb je vraag uitgezet. Groet en fijne dagen, Renske

28 december 2018 | 10:05

Renske van Bers

@Tim, hierbij het antwoord van GVB: De bestelling bij CAF omvat 63 voertuigen (met een optie tot 60 extra). De 15G trams zijn lagevloers voertuigen en ze zijn tweerichtings, ook wel tweekops genoemd. Op die manier zijn ze inzetbaar op de vernieuwde Amstelveenlijn, wat een recht stuk zonder keermogelijk is, en sowieso op het volledige tramnet. In het optiepakket is ook de mogelijkheid van eenrichtingsvoertuigen voorzien. Groet, Renske

24 december 2018 | 15:11

n-evo

Misschien dat ik op de zaken vooruit loop, maar is het al bekend hoeveel trams van de vervolgoptie worden afgenomen?

26 december 2018 | 11:49

Renske van Bers

@N-evo, ik vraag het voor je na. Groet en fijne dagen! Renske

28 december 2018 | 10:04

Renske van Bers

@n-evo, hierbij het antwoord van GVB: Nee, dat is nog niet bekend. Het contract met CAF is afgesloten voor 63 voertuigen met een optie tot 60 extra. Groet, Renske

24 december 2018 | 11:36

n-evo

j.siemons Deze komen standaard op de 5, 26 en “Amsteltram”. Op de laatste twee lijnen gaan ze ook gekoppeld rijden. En ze zijn geschikt voor het hele tramnet.

@Carel Nee. Zoals Tim aangeeft zijn het tweerichtingstrams en dus zonder conducteurscabine.

24 december 2018 | 11:08

Jasper

Betekent dit dan langzaamaan het einde van de Amsterdamse blauw-witte trams 🙁 

26 december 2018 | 11:51

Renske van Bers

@Jasper, ik vraag het na! Groet, Renske

28 december 2018 | 10:02

Renske van Bers

@Jasper, hierbij het antwoord van GVB: @ Jasper: Nee hoor ?. Maar de vernieuwde Amstelveenlijn wordt een R-net verbinding, dus daar hoort een passend jasje bij. Het andere deel van de bestelling wordt in blauw-wit uitgevoerd. Het is dus wel zo dat de het trammaterieel straks twee soorten kleurstellingen heeft. Groet, Renske

24 december 2018 | 10:35

Tim

@Carel

Aangezien dit een tweerichtingstram is, denk ik niet dat er een servicebalie inzit.

24 december 2018 | 10:35

Marco van der Meulen

Wil graag dit artikel delen op Facebook?

Maar krijg dan de melding 404 not found.

26 december 2018 | 11:53

Renske van Bers

@Marco, misschien even proberen om ons bericht op onze Facebookpagina te delen? Groet, Renske

24 december 2018 | 09:36

Carel

Zit de balie er ook in, voor de servicemedewerker?

26 december 2018 | 11:54

Renske van Bers

@Carel, je vraag ligt bij GVB! Groet, Renske

28 december 2018 | 10:01

Renske van Bers

@carel, hierbij het antwoord van GVB: Het is een tweerichtingsvoertuig (zo zijn ze volledig inzetbaar op de vernieuwde Amstelveenlijn, en sowieso geschikt voor het hele tramnet) waar geen servicebalie in komt. In het optiepakket is voor het eenrichtingsvoertuig wel de mogelijkheid van een servicebalie voorzien. Groet, Renske

24 december 2018 | 09:14

j.siemons

is deze _ prima uitziende – tram dezelfde als die op de amstelveenlijn (amsteltram) ?

26 december 2018 | 11:55

Renske van Bers

@j.siemons, dat ga ik voor je navragen. Groet en fijne dagen, Renske

Wil je dit bericht delen?