Afbeelding
maandag 24 december 2018

Eerste 15G tram zo goed als af

Renske van Bers

In de CAF-fabriek in Zaragoza (Spanje) staat op dit moment de eerste 15G tram die zo goed als af is. En het tweede, derde en vierde voertuig worden ook al gemaakt. GVB’s projectmanager 15G, Esther Tolner, vertelt meer over de stand van zaken.

Tekst Nathalie Grotenhuis, GVB

“De eerste 15G tram is inderdaad bijna klaar, hoewel de bestuurderscabine nog door ons beoordeeld moet worden”, vertelt Esther. “En er moeten nog allerlei losse onderdelen gemonteerd worden, denk aan stangen en kleine componenten. Maar, het voertuig is inmiddels compleet genoeg om te testen.” Dat testen gebeurt in een aparte hal in de fabriek. Daar ligt spoor en kan elektrische spanning op de tram worden gezet. Ook zit er meetapparatuur in het spoor. Esther: “Het is daar schoon en er is geen kans op verstoring door andere activiteiten. De tram kan daar veilig getest worden. Helemaal volgens afgesproken protocollen.”

Testen

De eerste testen zijn ‘statisch’. Gaan de deuren open en dicht? Doet de verlichting het? Werkt de airconditioning? Als dat allemaal in orde is, starten de ‘dynamische’ testen. De tram gaat dan naar buiten en wordt getest tot 50 km/u. De tram komt dan dus echt in beweging. Esther: “Het voertuig rijdt dan stukjes over recht spoor. Bijvoorbeeld met een snelheid tot 10 km/u, waarna wordt geremd. Daarna volgt een stukje met een snelheid tot 20 km/u en wordt er weer geremd. Dat optrekken en afremmen kunnen ze daar in een veilige en gecontroleerde omgeving testen.”

Foto eerste 15G tram bijna af_web

Het voertuig dat in Spanje in de fabriek staat, is inmiddels compleet genoeg om te testen.

Meerdere trams

In de fabriek werkt CAF aan meerdere 15G trams tegelijkertijd. Esther: “Het is indrukwekkend om te zien. Mallen worden gevuld, onderdelen komen samen en elke keer dat een voertuig een stukje verder ‘af’ is, schuift het een stukje door in het fabricageproces, naar de volgende plek in de hal waar nieuwe onderdelen volgen. Uiteindelijk staat daar dan een gloednieuwe tram, met 5 wagenbakken en 4 geledingen in vol ornaat.”

Interieur

Ook de binnenkant van de eerste tram is zo goed als af. Esther glimlacht: “De bezoekers van de 15G mock-up tentoonstelling herkennen straks – als de tram gaat rijden in Nederland – hun stemresultaten vast en zeker terug. Want de interieuropties die de meeste stemmen hebben gekregen, zijn natuurlijk doorgevoerd. Bijvoorbeeld de keuze voor stoffen bekleding op de stoelen en de rode stoeltjes (in plaats van een sticker, red) speciaal voor reizigers met een mobiliteitsbeperking.”

Interieur

Ook de binnenkant van de eerste tram is zo goed als af.

Naar Amsterdam

Dit eerste gloednieuwe 15G voertuig komt dit voorjaar naar Amsterdam. Dan wordt de tram uitgebreid in Amsterdam zelf getest. Dat gebeurt nadat de Inspectie Leefomgeving en Transport het voertuig goedkeurt. Esther: “We herhalen dan de dynamische testen, maar met een hogere snelheid dan 50 km/u. In de fabriek in Spanje kunnen ze niet zo hard. In Amsterdam hebben we bepaalde delen op het tramnet waar we wél die hogere snelheid kunnen testen.”

Testrijden

Esther vervolgt: “Ook nemen we dan bijvoorbeeld het reisinformatiesysteem onder de loep en checken we de communicatie tussen de verkeersleiding en de tram. Onze collega’s van de technische dienst testen of zij de tram snel genoeg weer op de rails kunnen krijgen bij een eventuele ontsporing. De reizigers kunnen de nieuwe tram dan dus ook al tegenkomen in de stad. Naast de bovengenoemde tests gaan we ook testrijden op het hele tramnet om het rijcomfort te beoordelen en te kijken of de tram geen hinder ondervindt van obstakels langs de route. Parallel aan deze testen, leiden we onze trambestuurders en monteurs op.”