“De eerste 15G tram is inderdaad bijna klaar, hoewel de bestuurderscabine nog door ons beoordeeld moet worden”, vertelt Esther. “En er moeten nog allerlei losse onderdelen gemonteerd worden, denk aan stangen en kleine componenten. Maar, het voertuig is inmiddels compleet genoeg om te testen.” Dat testen gebeurt in een aparte hal in de fabriek. Daar ligt spoor en kan elektrische spanning op de tram worden gezet. Ook zit er meetapparatuur in het spoor. Esther: “Het is daar schoon en er is geen kans op verstoring door andere activiteiten. De tram kan daar veilig getest worden. Helemaal volgens afgesproken protocollen.”
Testen
De eerste testen zijn ‘statisch’. Gaan de deuren open en dicht? Doet de verlichting het? Werkt de airconditioning? Als dat allemaal in orde is, starten de ‘dynamische’ testen. De tram gaat dan naar buiten en wordt getest tot 50 km/u. De tram komt dan dus echt in beweging. Esther: “Het voertuig rijdt dan stukjes over recht spoor. Bijvoorbeeld met een snelheid tot 10 km/u, waarna wordt geremd. Daarna volgt een stukje met een snelheid tot 20 km/u en wordt er weer geremd. Dat optrekken en afremmen kunnen ze daar in een veilige en gecontroleerde omgeving testen.”