Afbeelding
maandag 28 februari 2022

‘Een topidee om het mondkapje nu ook in het ov af te schaffen’

Hilde Postma

Overal in Nederland mogen de mondkapjes sinds 25 februari worden afgezet – in winkels, theaters, musea en horeca. Alleen in het openbaar vervoer wordt deze coronamaatregel nog gehandhaafd. Daar zijn veel tram-, bus-, metro- en treinbestuurders niet gelukkig mee. Acht op de tien verwacht de komende tijd problemen met de handhaving van de mondkapjesplicht, blijkt uit een enquete onder 738 CNV-leden. Veel reizigers snappen hun standpunt. ‘Het kapje afschaffen? Echt een topidee!’

Het Dagelijks Bestuur van de Vervoerregio Amsterdam sprak zich ook al uit voor de afschaffing van de mondkapjesplicht in het openbaar vervoer. ‘Het kabinet maakt het de vervoerders en hun personeel echter erg moeilijk met het overeind houden van de mondkapjesplicht in het openbaar vervoer. Met name omdat in andere sectoren waar mensen dichter op elkaar zitten of staan, het mondkapje niet meer hoeft. Het in stand houden van de mondkapjesplicht zorgt voor toenemende spanning en incidenten tussen reizigers en handhavers. Het is wat ons betreft gelijke monniken, gelijke kappen; schaf de mondkapjesplicht in het OV af en maak er een advies van, net als voor andere sectoren.’

Begrip van reizigers

Veel reizigers kunnen zich levendig indenken dat conducteurs, machinisten en chauffeurs nu ook af willen van de mondkapjesplicht. Marcio Mansur komt oorspronkelijk uit Brazilië maar woont sinds drie jaar in Nederland. Samen met zijn vriendin Isabelle de Pala staan ze bij Rietlandpark te wachten op tram 7. ‘We gaan vrienden ontmoeten in het centrum. Even gezellig samen wat drinken.’ Hij vindt dat de coronamaatregelen ‘misschien wel te snel overal worden afgeschaft.’ Maar als dat dan toch zo is, dan lijkt het hem een goed idee als dat ook in het openbaar vervoer gebeurt. ‘Dat maakt het voor de bestuurders en conducteurs ook gemakkelijker. Nu hebben zij soms te maken met boze mensen in de tram. Dat is echt zo vervelend, op die manier wordt hun werk wel heel ingewikkeld. Dus vooral voor hen hoop ik dat er snel een einde komt aan de mondkapjesplicht.’ Isabelle: ‘Dat ben ik met hem eens. Voor mijzelf vind ik het niet erg om hem op te doen. Maar voor de chauffeurs en bestuurders is het heel vervelend de hele tijd orde te moeten handhaven. En de samenleving gaat toch meer open. Laat dat dan ook voor het publieke transport gelden!’

Onbegrijpelijk

Ook uit een CNV-enquete blijkt dat acht op de tien werknemers in het openbaar vervoer zo snel mogelijk van de mondkapjesplicht af wil. ‘Het is totaal onbegrijpelijk dat je straks wel met 500 man de hele avond in een zaal mag feesten en dat je dan in het ov met een veel en veel betere luchtverversing nog een mondkapje op moet’, vindt een werknemer die deelnam aan de enquete. Een ander: ‘Waarom niet in winkels, cafés en dergelijke, maar wel in de bus of de trein? Alsof corona zich daar sneller verspreidt…’ Weer een ander: ‘In het ov zijn teveel Willem Engel-achtige figuren, ze provoceren de hele dag. De handhaving in het ov is slecht.’ Een medewerker noemt de verplichte mondmaskers alleen maar gedoe. ‘Vraag je beleefd om een mondkapje krijg je allerlei verhalen. En al doen ze hem dan op, zodra men zit, gaat het mondkapje weer af.’

Vervelende situaties

Ceyda Ghoudou (14) komt met lijn 26 aan bij Rietpark vanaf IJburg. Ook zij zal blij zijn als ze geen kapje meer op hoeft, ze is er ´echt helemaal klaar mee´. ´Het is iedere keer zo warm met een mondkapje op. Ik vergeet hem soms ook, dan moet ik weer naar huis en ben ik te laat op school. Sommige vrienden van me zijn 12 jaar, en die worden ook niet altijd geloofd als ze zeggen dat ze geen mondkapje op hoeven vanwege hun leeftijd. Op die manier ontstaan er vervelende situaties. Dat is voor de bestuurders en conducteurs ook niet leuk. En overal staan we nu weer met veel mensen op elkaar, op school ook. Daar hoeven we geen mondkapje op, dus waarom hier wel? Dus om nu ook zonder mondkapje in de tram te gaan, dat lijkt me echt een topidee!’

‘Geen zin om politieagent te spelen’

Veel conducteurs, machinisten en chauffeurs verwachten de komende tijd alleen maar meer problemen met de handhaving zegt onderhandelaar Evert Jan van de Mheen van CNV Vakmensen. ´Buschauffeurs en conducteurs hebben er echt geen zin in om politieagent te spelen en alle shit over zich heen te krijgen. We hebben in de praktijk dus te maken met een regel waar steeds minder mensen zich aan houden en waarop niet of nauwelijks wordt gehandhaafd. Dat is niet houdbaar. Om nog meer agressie en conflicten te voorkomen moet het kabinet zich echt bezinnen hoelang we hier nog in het OV aan vast willen houden.’