Overal in Nederland mogen de mondkapjes sinds 25 februari worden afgezet – in winkels, theaters, musea en horeca. Alleen in het openbaar vervoer wordt deze coronamaatregel nog gehandhaafd. Daar zijn veel tram-, bus-, metro- en treinbestuurders niet gelukkig mee. Acht op de tien verwacht de komende tijd problemen met de handhaving van de mondkapjesplicht, blijkt uit een enquete onder 738 CNV-leden. Veel reizigers snappen hun standpunt. ‘Het kapje afschaffen? Echt een topidee!’
Het Dagelijks Bestuur van de Vervoerregio Amsterdam sprak zich ook al uit voor de afschaffing van de mondkapjesplicht in het openbaar vervoer. ‘Het kabinet maakt het de vervoerders en hun personeel echter erg moeilijk met het overeind houden van de mondkapjesplicht in het openbaar vervoer. Met name omdat in andere sectoren waar mensen dichter op elkaar zitten of staan, het mondkapje niet meer hoeft. Het in stand houden van de mondkapjesplicht zorgt voor toenemende spanning en incidenten tussen reizigers en handhavers. Het is wat ons betreft gelijke monniken, gelijke kappen; schaf de mondkapjesplicht in het OV af en maak er een advies van, net als voor andere sectoren.’
Begrip van reizigers
Veel reizigers kunnen zich levendig indenken dat conducteurs, machinisten en chauffeurs nu ook af willen van de mondkapjesplicht. Marcio Mansur komt oorspronkelijk uit Brazilië maar woont sinds drie jaar in Nederland. Samen met zijn vriendin Isabelle de Pala staan ze bij Rietlandpark te wachten op tram 7. ‘We gaan vrienden ontmoeten in het centrum. Even gezellig samen wat drinken.’ Hij vindt dat de coronamaatregelen ‘misschien wel te snel overal worden afgeschaft.’ Maar als dat dan toch zo is, dan lijkt het hem een goed idee als dat ook in het openbaar vervoer gebeurt. ‘Dat maakt het voor de bestuurders en conducteurs ook gemakkelijker. Nu hebben zij soms te maken met boze mensen in de tram. Dat is echt zo vervelend, op die manier wordt hun werk wel heel ingewikkeld. Dus vooral voor hen hoop ik dat er snel een einde komt aan de mondkapjesplicht.’ Isabelle: ‘Dat ben ik met hem eens. Voor mijzelf vind ik het niet erg om hem op te doen. Maar voor de chauffeurs en bestuurders is het heel vervelend de hele tijd orde te moeten handhaven. En de samenleving gaat toch meer open. Laat dat dan ook voor het publieke transport gelden!’