Afbeelding
zondag 24 mei 2020

‘E-bike goed alternatief voor reizen naar het werk op en rond Schiphol’

Hilde Postma

´De Noord/Zuidlijn moet worden doorgetrokken tot Schiphol en Hoofddorp.´ Als er één ding was waar de deelnemers aan de online bijeenkomst ‘Share meets Groot Schiphol Bereikbaar’ het over eens waren, dan was het dat wel. Onder meer wethouder Marja Ruigrok van Haarlemmermeer sprak die wens uit, net als André van den Berg, CCO van de Royal Schiphol Group. Een oplossing voor reizen op de korte termijn zien de deelnemers ook: de komende maanden zal de e-bike een goed alternatief zijn om van en naar het werk rond Schiphol te reizen.

Pijnpunten

Slimmer reizen naar het gebied rond Schiphol: daar ging het over tijdens het programma SHARE Meets Groot Schiphol Bereikbaar – onder meer voor de bedrijven die daar gevestigd zijn. De bijeenkomst was eigenlijk ‘live’ voor eind maart gepland, maar die werd door de coronacrisis afgelast – en omgezet in een online bijeenkomst op woensdag 20 mei. Dat verliep niet helemaal zonder slag of stoot: door een foutje in de communicatie zat de helft van de deelnemers in een ‘digital room’ te wachten op de start van het programma, maar was de andere helft al op een andere ‘lijn’ begonnen daarmee. Pas na 20 minuten kon de andere helft inhaken. Het kenmerkt de nieuwe manier van werken tijdens de coronacrisis: ook al gaat online vergaderen via tools als Zoom, Skype en Microsoft Teams over het algemeen heel goed, een enkele keer wordt de plank misgeslagen. De insteek van de bijeenkomst was: welke pijnpunten legt de coronacrisis bloot? En vooral ook: welke nieuwe initiatieven levert het op? Wat willen we voortzetten en wat kan anders?

Persoonlijk reisplan

Om met het laatste te beginnen: meerdere deelnemers zeiden te verwachten dat vervoer per e-bike een grotere rol zal gaan spelen in de nabije toekomst. Het Franse voedingsconcern Danone geldt daarbij als goed voorbeeld: toen Danone zijn hoofdkantoor van Schiphol WTC naar Beukenhorst-Zuid in Hoofddorp verhuisde, betekende dat een forse krimp in de parkeerplekken: van 350 naar 180. En dus werd voor alle 1800 medewerkers een persoonlijk reisplan gemaakt. Veel medewerkers kozen voor het openbaar vervoer, maar ook de e-bike werd gepromoot. Ook veel werknemers opteerden voor die e-bike: mensen die in Amsterdam wonen, kunnen de afstand van zo’n twintig kilometer prima overbruggen met een e-bike.

Veel keuzemogelijkheden

Maatwerk is wat meer bedrijven willen gaan bieden aan hun medewerkers. ‘Niet meer allemaal tegelijk naar kantoor, maar afspraken maken over wie wanneer op kantoor werkt – en wie thuis’, zegt Jeanet van Antwerpen directeur van gebiedsontwikkelaar SADC. En als er wordt gereisd, dan moeten mensen veel keuzemogelijkheden hebben: ‘We zijn doorgeschoten in efficiency de laatste jaren, maar daarmee zijn we niet flexibel. We moeten mensen een groot aanbod van modaliteiten voorleggen. Daar hoort de fiets zeker bij: wij gaan medewerkers die vanuit Utrecht, Zaanstad of Castricum moeten komen, een e-bike gaan aanbieden’. Vanuit het project Groot Schiphol Bereikbaar wordt in juni een proefperiode gestart voor bedrijven die hun werknemers kennis willen laten maken met e-bikes.

De Noord/Zuidlijn moet worden doorgetrokken, vinden de deelnemers aan de digitale bijeenkomst over de bereikbaarheid van Groot Schiphol

Langere files

Jeroen Kruisweg van autoleasebedrijf ALD Automotive is het met haar eens: ‘Alleen auto’s aanbieden: dat kan niet meer. We moeten meer keuze gaan bieden aan de consument. De ontwikkelingen zijn de laatste jaren snel gegaan, met diensten als MaaS (Mobility as a Service). Klanten willen in principe ook uit combinaties kunnen kiezen: e-bikes, scooters, openbaar vervoer, Übers, lease-autos’s. Door de coronacrisis zullen veel mensen niet meer met het ov willen reizen de komende tijd en weer terug in de auto willen kruipen. Maar dat is de oplossing niet: dan krijg je alleen maar langere files. Dus we zullen meer moeten thuis- en telewerken aan de hand van videoconferenties. En ook andere vervoersmiddelen zoals de fiets, scooter en e-bikes gaan aanbieden.’

Spreiden over de dag

Petra Tiel van VNO-NCW ziet een oplossing in het spreiden van de werknemers over de dag voor bedrijven – maar ook in het investeren in het ov voor de lange termijn. Zowel Tiel als Van Antwerpen pleitten voor het doortrekken van de Noord/Zuidlijn, net als wethouder Marja Ruigrok en André van den Berg (CCO Royal Schiphol Group) voor de periode wanneer de coronacrisis achter ons zal liggen, Marja Ruigrok: ‘Ook al omdat er nog steeds een grote behoefte aan woningen is. In de Metropoolregio wordt er een kwart miljoen woningen bij gebouwd. Al die mensen zullen ook moeten kunnen reizen’.

‘Snel beginnen’

Met het doortrekken van de metro vanuit Amsterdam-Zuid naar Schiphol en Hoofddorp moet snel worden gestart, vinden de deelnemers. Oók als de reizigersaantallen voorlopig laag blijven op Schiphol – want het doortrekken kan zomaar zeven tot vijftien jaar duren.

In ‘Groot Schiphol Bereikbaar’ bundelen Schiphol Group, provincie Noord-Holland, Vervoerregio Amsterdam, SADC, het Ministerie van I&W en de gemeente Haarlemmermeer hun krachten. Met onder meer een ruim aanbod aan alternatieve vervoersmiddelen en campagnes waardoor forenzen buiten de spits kunnen reizen.