Afbeelding
dinsdag 27 augustus 2019

Doei doei Duco, hoi hoi Iris

Renske van Bers

Na 7 jaar Wijnemenjemee.nl gaat Duco ons verlaten. Gelukkig staat er alweer een ‘nieuwe Duco’ klaar: Iris van Gelder. Duco vertelt wat hij nu gaat doen, Iris licht toe wat ze gaat betekenen voor de social media van de Vervoerregio.

Duco, ga je nou zomaar de volgers in de steek laten?

“Haha, nou, niet zomaar hoor. Ik heb jarenlang met veel plezier voor Wijnemenjemee.nl gewerkt, maar inmiddels is het tijd voor een nieuwe stap. Wat veel mensen niet weten, is dat ik helemaal geen (studie)achtergrond heb op het gebied van communicatie, maar dat ik afgestudeerd planoloog ben. Hier bij de Vervoerregio kreeg ik nu de kans om weer iets te doen met deze studie en die heb ik met beide handen aangegrepen.”

Wat ga je dan precies doen?

“Ik ga als projectsecretaris voor het team concessies, beheer en contracten aan de slag. In dit team controleren we de naleving van de huidige contracten met de vervoerders GVB, EBS en Connexxion. Daarnaast zoeken we samen met de vervoerders naar oplossingen als er bijvoorbeeld gewerkt moet worden aan de trambaan en proberen we ook dan het OV zo goed mogelijk te laten rijden. Tegelijkertijd houden we ons bezig met de komst van de nieuwe 15G trams en M7-metro’s. Erg interessant!”

Wat waren je mooiste momenten achter de schermen van Wijnemenjemee.nl?

“Het was te gek om de bouw van de Noord/Zuidlijn van heel dichtbij te mogen meemaken en bij wijze van spreken iedere dag op plekken te komen die voor Amsterdammers alleen toegankelijk waren tijdens rondleidingen en de open dagen. Daarnaast heb ik veel geleerd van de interactie met andere bouwprojecten en natuurlijk de dialoog met de volgers van de site. Ze hielden – en houden – ons scherp en ook op de Volgersfandagen kijk ik met veel plezier terug. Het was bijzonder dat de volgers daardoor echt een gezicht kregen en je elkaar leerde kennen.”

Duco in actie tijdens de allerlaatste Volgersfandag. Foto Gé Dubbelman

Over naar de opvolger van Duco. Iris, hoe bevalt je nieuwe baan?

“Goed! Inmiddels heb ik mijn eerste artikelen gepubliceerd en dat was zowel leuk als spannend. Ik heb namelijk wel grote schoenen te vullen met het vertrek van Duco; er zijn weinig mensen die zoveel van het Amsterdamse OV weten als hij. Gelukkig loopt hij hier nog rond en kan ik hem af en toe even om advies vragen.”

Wat ga je nog meer doen behalve het schrijven van artikelen voor Wijnemenjemee.nl?

“Ik ben verantwoordelijk voor alle social media van de Vervoerregio. Net als bij Duco zul je dus regelmatig tweets, Facebook- en LinkedIn-berichten op social media van mijn hand vinden en zal ik op deze kanalen ook antwoord geven op vragen. Daarnaast ben ik druk bezig met Instagram. Hier deden we als Vervoerregio nog niet heel veel mee, dus hier lag een schone taak.”

Ben je zelf ook zo’n OV-liefhebber?

“Ja, maar misschien niet zo erg als Duco haha! Ik interesseer me vooral voor de processen rondom OV: Hoe verbeter je bijvoorbeeld de bereikbaarheid en hoe laat je OV beter op elkaar aansluiten. Maar, wie weet, misschien sta ik in de toekomst ook wel te juichen als de nieuwe M7-metro middenin de nacht aankomt! Ik zal er in ieder geval sowieso bij aanwezig zijn.”

Vanaf nu zul je dus regelmatig artikelen van Iris op Wijnemenjemee.nl kunnen lezen. Duco zul je ook nog wel tegenkomen, maar dan als geïnterviewde expert.

Heeft u vragen? Stel ze hier.

8 november 2019 | 20:32

Jan.Meeuwenberg

@Alain: Niet normaal meer al die mensen in Amsterdam, ik werd bijna omver gereden door een fietser.(ook een probleem al die fietsers die overal door willen slalommen).
Ik was blij dat ik weer op het Centrale Station was, weg uit die mensenmassa. (op het CS is het natuurlijk ook druk met al die arriverende en vertrekkende toeristen oa. maar ik kon die ongezonde drukte ontvluchten. Maar niet alleen Amsterdam wordt verpest door teveel drukte, ook Utrecht wordt drukker en drukker door al die toeristen die de stad aan het ontdekken zijn.
De wereld raakt te overbevolkt.
Ik ben blij dat ik in een rustigere stad woon.
Utrecht gaat 16- december ook eindelijk een Tramlijntje erbij krijgen. (het werd tijd). Ook daar druk,druk, met overvolle bussen, die ontlast gaan worden door de Tramlijn richting de Uithof. (oh nee het heet nu Science Park, dat staat al op de bussen)

8 november 2019 | 13:34

Alain

@foxy
Ik heb begrepen dat ons aller Renske in januari nog wat wil organiseren. Dus wie weet. Maar he: je hebt nu eindelijk kunnen vaststellen dat achter “Alain” een echt persoon schuilgaat ?

Verder was het inderdaad weer ouderwets gezellig. En Amsterdam wordt drukker en drukker…

7 november 2019 | 22:32

foxy

Het was een mooi afscheid, Duco

Ik heb geen idee of ik sommige hangouderen die ik op 2 november in cafe Oost-West zag, nog eens zal zien. Zo niet.. dan wens ik ieder het allerbeste en nog een lang fijn leven.

Wees lief voor elkaar.

( vrij naar Damsko-strijder van der Laan ).

1 november 2019 | 10:15

foxy

@Duco Vaillant, Vervoerregio Amsterdam

Arme Renske.. zoals altijd op haar post en gaat een giga slaaptekort krijgen daar aan de Zuidas…

29 september 2019 | 19:42

Harry

Hallo Duco,

Gefeliciteerd met je nieuwe baan, super bedankt voor je mooie artikelen en de samenwerking.

Iris,

Welkom!

Harry,

31 oktober 2019 | 11:27

Duco

@Harry
Dank je Harry, jij ook bedankt voor de mooie en fijne samenwerking!

21 september 2019 | 22:46

johan siemons

@Jan.Meeuwenberg.

nou , het is heel flauw hoor . ik dacht namelijk bij “foxy” aan het liedje oh foxy foxtrot met je elastieke benen…..

21 september 2019 | 22:44

Jan.Meeuwenberg.

@johan siemons: aan f-trot ; als je jouw elastieke benen maar meeneemt. dat begrijp ik niet, maar misschien meer volgers. Sorry deze week ben ik niet op mijn best.

20 september 2019 | 22:36

johan siemons

@Jan.Meeuwenberg.
tjonge , waar zit ‘m de kneep ? waar ben ik nou raadselachtig in ? over raadselachtigheid gesproken . leg het goed uit en ik geef antwoord ?

20 september 2019 | 21:28

Jan.Meeuwenberg.

@johan siemons: Je praat weer in raadsels, ik snap er niks van.

Ik weet nog steeds niet waar Ik een nieuw onderwerp kan plaatsen, er zou een vak algemeen moeten zijn bij het menu waar je een nieuwe vraag kwijt kan of een onderwerp opstarten Mijn vraag is hoever het is met de fiets en auto stallingsplekken bij station Rokin. wie weet dat?.

Ach nu mis ik weer de tijd dat je bij het Rokin daar naar beneden kon om de bouwwerkzaamheden te zien (ik ben daar vaak wezen kijken), en een keer in de avond dat er volop beton gestort werd.

Toen gebeurden er nog interessante dingen. Maar nu heeft Amsterdam een mooie N/Z-lijn de rotzooi bij het Rokin is verleden tijd. 

20 september 2019 | 18:25

johan siemons

@foxy

aan f-trot ; als je jouw elastieke benen maar meeneemt ?

20 september 2019 | 17:07

foxy

Allemachtig Duco.. je gaat weg..! 

Ik open onze site niet vaak meer – vandaag was zo’n dag en ik lees het bericht.

Snik, snik…  Ik kan me de hele bouw niet meer voorstellen zonder vooral jou en Renske.

Gouden jaren. Je was en bent een gouwe kerel.

Ik kom graag op 2 november.in het cafe op de Zeedijk, als het mag.

XXX

foxy

31 oktober 2019 | 11:32

Duco

Dag foxy,

Dank voor de mooie woorden. Het waren inderdaad mooie en gouden jaren, maar tijden veranderen. De Noord/Zuidlijn rijdt inmiddels al ruim een jaar op rolletjes en de site heeft een andere plek gekregen.

Uiteraard ben je 2 november van harte welkom. Renske en Iris kunnen er helaas niet bijzijn. In januari wil Renske nog iets nieuws organiseren.

Aanmeldingen zaterdag 2 november 17:00 locatie Café Oost West op de Zeedijk:
-trolly
-Alain
-johan siemons
-Duco
-Han
-Martijn Roos
-Jan Meeuwenberg
-foxy
-Peter

2 september 2019 | 19:17

Ook ik hoop er te zijn, Cor Sibbel

31 augustus 2019 | 02:35

Jan.Meeuwenberg.

@Duco Vaillant, Vervoerregio Amsterdam: Jan.Meeuwenberg.

31 augustus 2019 | 02:33

Jan.Meeuwenberg.

@Duco Vaillant, Vervoerregio: ik hoop er ook bij te zijn.

2 september 2019 | 13:24

Duco

@Jan Meeuwenberg
Uiteraard ben je van harte welkom. 🙂

Aanmeldingen zaterdag 2 november 17:00 locatie Café Oost West op de Zeedijk:
-trolly
-Alain
-johan siemons
-Duco
-Renske
-Iris
-Han
-Martijn Roos
-Jan Meeuwenberg

30 augustus 2019 | 18:02

Alain

Is Duco ontslagen, vraagt er dan eentje op Twitter. Haha.

2 september 2019 | 13:23

Duco

@Alain
Haha. 😀

29 augustus 2019 | 23:35

Uiteraard kun je mij ook op de lijst zetten… Drinken we 2 november op je Duco. 

29 augustus 2019 | 09:29

Han Schomakers

@Iris van Gelder, Vervoerregio Amsterdam: Leuk dat je komt!

29 augustus 2019 | 09:28

Han Schomakers

@Duco Vaillant, Vervoerregio Amsterdam: Ik ben ook van de partij in café Oost West om 17:00 uur!

29 augustus 2019 | 10:27

Duco

@Han
Leuk dat je er ook bij bent.

Aanmeldingen zaterdag 2 november 17:00 locatie Café Oost West op de Zeedijk:
-trolly
-Alain
-johan siemons
-Duco
-Renske
-Iris
-Han

29 augustus 2019 | 00:19

toemie

Duco we gaan je missen!

/

HI IRIS!!!

28 augustus 2019 | 22:25

johan siemons

@Duco Vaillant, Vervoerregio Amsterdam

is het evenwel de bedoeling om iris ook uit te nodigen of sticht ik dan verwarring ? dan zien wij de nieuwe grote roerganger(ster) ook een slokje nemen ? . maar neem mijn gedachte voor wat die waard is hoor .

29 augustus 2019 | 09:05

Duco

@johan siemons
Zeker! Hoe meer zielen, hoe meer vreugd. 🙂

28 augustus 2019 | 21:04

Alain

@trolly
Ik heb een kruisje bij die datum gezet!

(maar zoals alles: onder voorbehoud)

28 augustus 2019 | 21:01

@Duco Vaillant, Vervoerregio Amsterdam: Mooi, dan hebben we een afspraak. Nou nog even zien of Alain dan ook toevallig kan. Verder nog iemand? Iris? Renske? De Vernieuwde Vos?

28 augustus 2019 | 21:33

Duco

@trolly
Renske kan ook (maar zoals alles, net als Alain onder voorbehoud). 🙂

Aanmeldingen zaterdag 2 november 17:00 locatie Café Oost West op de Zeedijk:
trolly
Alain
johan siemons
Duco
Renske

29 augustus 2019 | 09:18

Iris van Gelder

Bedankt allemaal voor het warme welkom! Het lijkt mij heel leuk om jullie allemaal te ontmoeten dus ik ben er zeker ook bij op 2 november 🙂

28 augustus 2019 | 15:53

johan siemons

@Duco Vaillant, Vervoerregio Amsterdam

…en nu zijn wij klaar hè ? 2 november dus . enne…als de “vijf” in de klok zit ?

28 augustus 2019 | 16:04

Duco

@johan siemons
Lijkt me een mooie tijd! 🙂

28 augustus 2019 | 13:30

Nee, @johan siemons, we noemen het “Afscheidsborrel voor Duco”. Maar de voorgestelde locatie is dan weer geen toeval ?

28 augustus 2019 | 13:29

Alain

@trolly
Ik voel een datumprikker aankomen…

28 augustus 2019 | 13:27

@Duco Vaillant, Vervoerregio Amsterdam: Die is voor mij dan weer lastig. Zou 2 november kunnen?

28 augustus 2019 | 15:22

Duco

@trolly
2 november is prima! 🙂

28 augustus 2019 | 12:53

johan siemons

@Duco Vaillant, Vervoerregio Amsterdam

sluit ik mij bij aan ?

28 augustus 2019 | 10:27

Duco, Succes met je nieuwe baan. Bedankt voor al je artikelen en reacties en voor de persoonlijke contacten.

28 augustus 2019 | 12:40

Duco

@Robert R
Dank je en graag gedaan!

28 augustus 2019 | 09:10

johan siemons

ik mis trouwens “utrecht” in onze dankbetuigingen aan de “grote roerganger” ?

28 augustus 2019 | 08:57

johan siemons

@trolly
ja ik kan . en “wij noemen hem” de NZ-borrel ?

28 augustus 2019 | 08:07

marcel

Hi Duco het gaat je goed op je nieuwe stek ? welkom Iris ? 

28 augustus 2019 | 12:38

Duco

@marcel
Dank je!

28 augustus 2019 | 06:54

Alain

@trolly
Ik kan dan.

28 augustus 2019 | 00:41

En daarmee nemen we afscheid van een van de monumenten van de Noord/Zuidlijn. Er is door anderen hier al een hoop gezegd, waarbij ik me graag aansluit. Maar zouden we dit afscheid niet aan kunnen grijpen om nog eens samen het glas te heffen? Misschien is café “Oost West” aan de Zeedijk een aardige locatie. Kan iedereen zaterdag 5 oktober?

28 augustus 2019 | 12:37

Duco

@trolly
Leuk idee! Ik kan helaas niet op 5 oktober. Is zaterdag 26 oktober wellicht een optie?

27 augustus 2019 | 22:15

Ha Duco,

Veel succes en plezier met de nieuwe stap die je gaat maken. Ook nog bedankt voor het boekje “Metro Morfose” er staat veel in maar het stuk over de psychologische afstand blz 38/39 vond ik erg interessant.

28 augustus 2019 | 00:07

Duco

@reza
Graag gedaan voor het boekje, maar dat is vooral aan de schrijver (en volger van deze website) Bas Kok te danken. Leuk stukje inzicht inderdaad over de psychologische afstand tussen bijvoorbeeld het Buikslotermeerplein en de Dam. Voor mij is dat al snel omgeslagen sinds ik de Noord/Zuidlijn kan nemen (vanaf begin 2018 ;-)). Station Noord en de omgeving is zo snel ineens te bereiken, een wereld van verschil met de bus en fiets in het verleden. Ik denk dat dit op lange termijn meer gaat betekenen dan we ons nu beseffen.

Een andere plek dat voor mij ook gevoelsmatig ineens een stuk dichterbij is, is de Ferdinand Bolstraat. Ineens zo goed en snel bereikbaar.

27 augustus 2019 | 20:41

Han Schomakers

@Duco: Gefeliciteerd met jouw nieuwe baan c.q. functie. Ik weet zeker dat je je daar ook weer verdienstelijk gaat maken! Alle keren dat wij contact hadden, waren altijd zonder uitzondering leuk en leerzaam. Ik hoop oprecht dat je je verbonden blijft voelen met hetgeen in al die jaren is bereikt. Zowel qua bouw en oplevering van de Noord/Zuidlijn, als ook de grote omslag in het betrekken van mensen die graag de verhalen wilden horen over de voortgang van de bouw, de wijze waarop tegenslagen werden opgepakt, de successen e.d. En vooral ook dat hierover telkens weer goed, eerlijk en uitgebreid over gecommuniceerd werd.

Ook de persoonlijke contacten kon ik erg waarderen. Wie weet waar wij elkaar weer tegengaan komen. Voor nu: succes met jouw nieuwe werkplek. En om met de Engelsen te spreken… “Keep up the good work!” Het ga je goed!

27 augustus 2019 | 23:57

Duco

@Han Schomakers
Dank je Han! Ik blijf mij zeker verbonden voelen met datgene wat is bereikt. Ik had die periode voor geen goud willen missen. Mijn nieuwe functie is heel anders, maar geeft mij wel energie om leuke inhoudelijke dingen te doen.

27 augustus 2019 | 17:14

Remko

Veel succes Duco. En voor de anderen: plan over een paar maanden een interview met Duco ?

27 augustus 2019 | 23:44

Duco

@Remko
Dank je! 🙂

27 augustus 2019 | 17:12

Alain

@Iris van Gelder, Vervoerregio Amsterdam
Oei. Dat is al 0-1.

(Duco zal je al voor mij en mijn bijtende opmerkingen gewaarschuwd hebben.)

En verder natuurlijk wat Peter zegt. Ik had het niet completer kunnen formuleren.

27 augustus 2019 | 23:43

Duco

@Alain
Ja, hoe raad je het zo? 😉

27 augustus 2019 | 16:45

Duco, heel veel succes en plezier in je nieuwe functie bij de Vervoerregio! 

Ook ik dank je voor de vele updates en artikelen, de grondig uitgezochte antwoorden op de vele vragen en het eindeloze geduld dat je op deze site en zijn voorganger altijd en overal voor iedereen wist te betrachten, ook op momenten waarop ik allang mijn fatsoen verloren zou zijn. 

Maar nog het meeste voor het feit dat ikzelf (en vele anderen hier) op gezette tijden af en toe naast je mocht staan, bij al die mooie dingen die je de afgelopen jaren dagelijks hebt zien gebeuren en zien groeien.

Met name de privé-proefrit op 1 juli vorig jaar, voor de vaste volgers vanuit het HHF-forum, koester ik. Een volledig functionerende proefdraaiende Noord/Zuidlijn, drie weken voor de opening. Compleet leeg, exclusief en alleen in dienst voor onze groep, ruim 20 man/vrouw/kind sterk. 

Bijna zoals ik als kind van een jaar of acht ooit in een uitgestorven Efteling was, ergens aan het eind van het seizoen, waar de Python speciaal voor mij, mijn broer en mijn vader nog maar eens een rondje deed, toen wij totaal geen aanstalten maakten om het verder lege treintje te verlaten en de medewerker weer lachend op de knop drukte nadat we onze duimen opstaken. 

Helemaal toen jij de nog gesloten schuifdeur naar de Oostlijn op een kier zette en wij vanuit ons parallelle universum een korte blik op de normale, dagelijkse en nietsvermoedende wereld konden werpen. Een surrealistisch en subliem moment, was dat!

Maar ook aan de vele wandelingen in de verse boortunnels en bezoeken aan de bouwputten van de stations, die niet meer op een hand te tellen waren bewaar ik mooie herinneringen.

Het was een bijzonder project, en dat was het. Ik denk dat je het wel zult missen. Ik mis het wel. Als compensatie pak ik wel regelmatig de Noord/Zuidlijn. Naar huis of de stad in, ook al is het een flinke omweg vanuit Slotermeer. Gewoon, omdat het eindelijk kán. 

En Iris, ook jij heel veel succes en plezier met je nieuwe functie!

27 augustus 2019 | 23:42

Duco

@Peter
Wow, ik word helemaal nostalgisch van je reactie. Ik mis de Noord/Zuidlijn nog steeds af en toe. Het ruwe en ruige werk, de toewijding van de mensen die er werkten voor 1 gemeenschappelijk doel, de toegang tot de bouwplaats en testen en de vrijheid van communiceren die ik bij het project had. Gelukkig heb ik dit op verschillende manieren kunnen delen met jullie in de vorm van artikelen, foto-updates (vooral met Gé), filmpjes en rondleidingen. De dag van opening was voor mij een mooie, maar tegelijkertijd een gekke gewaarwording, de Noord/Zuidlijn werd ineens van iedereen.

De credits naar de vele updates, artikelen en reacties op wijnemenjemee.nl en haar voorganger zijn maar voor een deel mijn toedoen. We hadden en hebben altijd een team gehad die deze website heeft gerund, zoals Freddy, Susanne, Margreet, Sacha in het verleden, nog steeds Renske en nu de nieuwe garde zoals Iris, Annemarie, Bram en Lútsen.

27 augustus 2019 | 16:04

n-evo

Ontzettend bedankt voor het beantwoorden van alle vragen en heel veel succes met je nieuwe functie! ?

27 augustus 2019 | 23:20

Duco

@n-evo
Graag gedaan en jij bedankt voor je vele goede vragen.

27 augustus 2019 | 15:41

Hoi Duco, heel erg fijn dat ik jou heb leren kennen, jij zult je weg wel leren vinden en daar heel erg veel succes, geluk. Wie weet zien wij elkaar nog eens.

27 augustus 2019 | 23:19

Duco

@Sibbel
Dank je voor je lieve woorden. We zien elkaar ongetwijfeld nog wel eens. 🙂

27 augustus 2019 | 15:28

Alain

Veel plezier in je nieuwe functie, Duco, en bedankt voor de rondleidingen, antwoorden en inkijkjes in de keuken van wat toen nog het Projectbureau Noord/Zuidlijn was ?

Rest eigenlijk nog één vraag: houdt Iris ook van goed bier?

27 augustus 2019 | 16:01

Iris van Gelder

Hoi Alain, Helaas ben ik geen bierliefhebber maar ik drink wel graag een goede limo 🙂

27 augustus 2019 | 23:19

Duco

@Alain
Dank je Alain! Jij bedankt voor je vele slimme inhoudelijke vragen, je huidige blog en het goede bier. 😉 En last but not least, de website en het forum die je in het verleden runde. Dit heeft bij mij wel wat losgemaakt.

27 augustus 2019 | 15:09

johan siemons

duco ,

mij is altijd opgevallen hoe netjes en compleet jij ( mag wel hè ? ) de vragen beantoordde en toelichtte . wij hadden nog een iets intenser contact met elkaar tijdens de dagen met de oude ponten . op zo’n pont heb ik voor mijn werk in het centrum van amsterdam nog  een poos heen en weer gevaren mèt de auto . de brug bij schellingwoude was er nog niet . ik wens je mooie start bij “het nieuwe”en een volwassen vervolg !

johan siemons 

27 augustus 2019 | 23:10

Duco

@johan siemons