dinsdag 12 maart 2019

Denk mee over het nieuwe OV!

Renske van Bers

De aanbesteding van het busvervoer in de regio Zaanstreek/Waterland is gestart. Maak je wel eens gebruik van de bussen die in deze regio rijden en wil je meedenken, vul dan deze enquête in.

De OV-concessies voor het openbare busvervoer in Zaanstreek en Waterland lopen in december 2021 af. De Vervoerregio Amsterdam organiseert daarom een aanbesteding van de nieuwe, gezamenlijke concessie voor dit gebied. Een concessie is een exclusief recht om in een bepaald gebied openbaar vervoer aan te bieden. De regio Zaanstreek-Waterland bestaat uit de gemeenten Beemster, Edam-Volendam, Landsmeer, Oostzaan, Purmerend, Waterland, Wormerland en Zaanstad.

Geef je mening

Vanaf het voorjaar 2019 worden reizigers, bewoners en andere belanghebbenden betrokken bij het opstellen van het programma van eisen. Dit gebeurt onder meer door middel van representatieve panels, enquêtes en via de gemeenten.

Alle ontvangen reacties worden door de Vervoerregio meegenomen bij het opstellen van het ontwerp programma van eisen. In de periode 31 mei t/m 12 juli wordt het ontwerp programma van eisen ter inzage gelegd. In oktober is definitieve vaststelling van het programma van eisen voorzien.

Om tot een goed concept programma van eisen te komen, worden nu al de eerste reacties gepeild. In de enquête kun je je mening geven.

Voor meer achtergrondinformatie kijk je op deze pagina.

Heeft u vragen? Stel ze hier.

5 juni 2019 | 00:13

Jan.Meeuwenberg.

Mijn verhaal koppel ik maar hieraan, omdat er geen vak is om een nieuw verhaal of vraag te plaatsen. Het heeft niets te maken met Amsterdam maar misschien wel interessant genoeg om even te melden, het gaat over het OV in het algemeen. De N/Z-lijn heeft nogal wat voeten in de aarde gehad tot het een groot succes zou zijn nu, maar nu is er groot nieuws over de Uithof-lijn in Utrecht die eindelijk 29Juli gaat reiden, ook die lijn heeft met nogal wat vertragingen te maken gehad, en meerkosten van 84 miljoen , nu zijn de totale kosten ca 524miljoen, ook niet mis voor een lijntje van 8km Ja de N/Z-lijn kost wel iets meer maar daar kan je spreken over wel grotere technische hoogstandjes, die Uithof lijn stelt eigenlijk weinig voor, alles alleen maar bovengronds, geen echte kunstwerken, zoals de prachtige ondergrondse stations in Amsterdam, met prachtige kunstwerken, niets geboord daar in Utrecht. Maar Utrecht mag blij zijn dat de lijn zo’n half jaar eerder gaat rijden, het is hard nodig door die overvolle bussen nu nog. Ik vond het vandaag geweldig nieuws om te horen dat het 29Juli eindelijk gaat gebeuren. Ik ben erbij.

20 maart 2019 | 20:03

REIJER van 't Slot

@Renske van Bers, Vervoerregio Amsterdam

Renske; bedankt voor je reactie. Hoop dat we spoedig op een prettige en comfortabele manier op een bus kunnen wachten in station Noord. Rest mij nog de vraag over het aantal bushokjes langs lijn 392. Bijna alle haltes in Zaandam hebben een bushokje aan weerskanten maar in Oostzaan zijn er volgens mij slechts 2 haltes met een enkel bushokje… niet echt klantvriendelijk en paraplu vereist!

18 maart 2019 | 09:57

Han Schomakers

@Jan.Meeuwenberg:

In de nota “Sneltram” uit 1980 werd voorgesteld om de sneltram ook naar Purmerend door te trekken en wel met twee uitlopers: één naar NS-station Purmerend en één naar de wijk “De Purmer”. Begin jaren 80 werd er een dijklichaam aangelegd dat liep van de Purmerringvaart, door de wijk “De Gors-Noord”, naar het NS-station voor de  sneltram. Eind 1984  werd dit dijklichaam voor een groot deel weer afgegraven. Dit, om plaats te maken voor woningbouw… 

Het tracé is nog steeds herkenbaar op de plattegrond van Purmerend. En het gedeelte langs de spoorlijn naar het NS-station is zelfs nog steeds aanwezig. Van de nota “Sneltram” zijn uiteindelijk alleen de Amstelveenlijn (51) en de Ringlijn (50) aangelegd. Lijn 50 is in 2000 een échte metrolijn geworden en lijn 51 is inmiddels ook gepromoveerd tot een échte metrolijn. Daarmee is er (na ongeveer 30 jaar) een einde gekomen aan “de sneltram”…

17 maart 2019 | 22:27

Jan.Meeuwenberg.

Zijn er ooit andere alternatieven bedacht voor de N/Z-lijn zoals het verder doortrekken van de lijn naar het Noorden, zou het aantal reizigers van bijvoorbeeld naar en van Purmerend of Hoofddorp voldoende kunnen zijn om de lijn dan nog lonend te laten zijn?

Of is  of was het niet de bedoeling om de lijn grensverleggend te laten zijn, dat het alleen een Amsterdamse lijn te laten zijn wat misschien oorspronkelijk de bedoeling had kunnen zijn?. Ik ben benieuwd naar de oorspronkelijke plannen.

18 maart 2019 | 21:16

Duco

@Jan Meeuwenberg
Han heeft de nodige oude plannen liggen. Begin jaren 90 was de gedachte om de lijn ook naar Purmerend en Schiphol aan te leggen. In 1994 was daar alleen Schiphol van over met de mogelijkheid tot het later doortrekken van de Noord/Zuidlijn naar Hoofddorp, Purmerend, Zaanstad en eventueel Hoorn. Dit filmpje geeft een mooi tijdsbeeld van de plannen.

17 maart 2019 | 18:08

Mathijs Schut

Als hotel medewerker in Zaandam zeker blij met de Noord-Zuid lijn in Amsterdam. Voor zowel mijn gasten als mij is het een gigantische aanwinst. Makkelijk je auto parkeren en snel de stad in is nu iets wat ik veel vaker doe. 

Ik ben inderdaad ook een groot voorstander van een metro naar Schiphol en Hoofddorp. Zowel voor omwonenden als voor de reizigers en toeristen. 

Ook ben ik voor een metro naar Zaandam richting Zaanse Schans en eventueel zelfs naar Purmerend en verder. Ik ben dan niet voor het normale treinspoor waar de trein nu over heen rijdt. Ik zou eerder zeggen dat je de andere kant van Zaandam pakt. 

Stations als: Taets / Vijfhoek, poelenburg, de Peperstraat (voor een nieuwe doorgang van Zaandam centrum, met aan beide kanten een OV station) dan zou je de Peperstraat eindelijk kunnen opknappen en zo een groter centrum creeeren, ZMC ziekenhuis, door naar Zaanse Schans. En je zou Amsterdam Noord of Oostzaan kunnen meenemen.

18 maart 2019 | 22:31

Duco

@Mathijs Schut
Fijn om te horen dat de Noord/Zuidlijn een aanwinst is, ook voor jullie. Een metro behoort op de lange termijn tot de mogelijkheden. Voor de middellange termijn vanaf 2021 december zal er een nieuwe busconcessie komen. We stellen het erg op prijs als jullie ook de enquête zouden invullen. Meer hierover is hier te vinden: https://wijnemenjemee.nl/ov2022/

17 maart 2019 | 16:41

Esmée Levison

Beste team,

Wij zijn hier in Monnickendam heel erg content met de nieuwe Noord-Zuid metro lijn.

Blijkbaar is deze lijn zo succesvol dat er een uitbreiding komt richting Schiphol.

Fantastisch plan !!!

Jullie zouden ons nog blijer maken met een verlenging van deze succesvolle metro lijn naar Hoorn met haltes bij ieder gehucht, dorp en stadje.

Een grote investering maar dan heb je ook wat.

Namelijk ontsluiting van de regio boven Edam-Volendam waardoor Oosthuizen, Middelie en Hoorn een overloop functie krijgen en zodoende de overbelaste Amsterdamse woonmarkt verlichten.

Verspreiding Amsterdams massa toerisme naar de rest van Noord Holland.

Geen file meer op de overbelaste provinciale weg richting Amsterdam.

Peperdure onderdoorgang Broek in Waterland is dan niet meer nodig.

Vriendelijke groeten,

Esmée Levison

18 maart 2019 | 22:30

Duco

@Esmee Levison
Fijn om te horen dat de Noord/Zuidlijn bevalt en bedankt voor de input voor de lange termijn. Voor de middellange termijn vanaf 2021 december zal er een nieuwe busconcessie komen. We stellen het erg op prijs als jullie ook de enquête zouden invullen. Meer hierover is hier te vinden: https://wijnemenjemee.nl/ov2022/

17 maart 2019 | 12:25

trolly

Een roltrap is best prijzig, namelijk ergens tussen de drie ton en een miljoen euro. Daar komen de onderhouds- en energiekosten nog bij. Voor relatief kleine hoogteverschillen is er bij de NZL-stations dan ook voor gekozen alleen een roltrap in stijgende richting te plaatsen. Dat scheelt “de belastingbetaler” een vermogen. Voor wie een stukje traplopen werkelijk een bezwaar is, zijn er op ieder station liften. Voor slechtzienden en bejaarden lijkt me dat eerlijk gezegd ook een veiliger oplossing.

16 maart 2019 | 19:14

Jan.Meeuwenberg.

@Harry Hulskemper; Vreemd dat er geen roltrap naar beneden is gemaakt, zo’n roltrap is toch geen luxe(verkeerde bezuiniging?), net zoals bushokjes?, dat mag vind ik ook niet ontbreken bij diverse bushaltes in de open lucht. Het is wel jammer dat roltrappen als ze er wel zijn, vaak buiten bedrijf staan, daar wordt je ook niet vrolijk van als er maar een van is. Neem als voorbeeld de roltrappen bij het Centrale Station bij het Jaarbeursplein in Utrecht, daar staat vaak ook een van de twee stil, maar daar doet meestal de andere het nog wel en daar zijn ook nog twee liften, dus volop keus daar. Maar ja het CS in Utrecht is natuurlijk wel en belangrijk centrale knooppunt van Nederland.

15 maart 2019 | 22:22

Harry Hulskemper

1 – Sanitaire voorziening op metrostation Amsterdam-Noord

2 – Roltrap naar beneden op hetzelfde station. Voor oudere en/of slechtziende reizigers

     zeer bezwaarlijk via een vaste trap naar beneden te moeten.

17 maart 2019 | 12:59

Renske van Bers

@Harry, aan de sanitaire voorzieningen wordt gelukkig gewerkt! Er is inderdaad geen roltrap naar beneden, mede vanwege de beperkte ruimte. Wel is aan beide kanten van het station een lift. Groet, Renske

15 maart 2019 | 17:41

Reijer van ‘t slot

Een vervoerder die ook oog heeft voor service… ik noem er slechts 2: uit de metro in noord wachten op de bus… geen zitplaats niets in die kale hal!! 

En waarom geen vandaalbestendige hokjes bij de bushaltes? Is toch te gek dat je in de stromende regen in 2019 op een bus moet wachten!! 

17 maart 2019 | 13:01

Renske van Bers

@Reijer, er wordt aan gewerkt om de stationshal wat aangenamer te maken! Groet, Renske

15 maart 2019 | 08:01

Wieger

@Duco Vaillant, Vervoerregio Amsterdam
Dank voor je uitleg, Duco. Het leek me ook al onwaarschijnlijk dat er al rekening zou worden gehouden met een mogelijke metrobuis.
Wat ik nu alleen nog niet begrijp, is hoe een eventuele metrobuis dieper zou liggen dan de fietsenstalling, want ik begreep dat laatstgenoemde al op 9 meter kwam te liggen.
Dat is vrijwel dezelfde diepte als de sporen van de Oostlijn. Dus als die verlengd worden, hoe ziet men dat voor zich?

14 maart 2019 | 20:07

Jan.Meeuwenberg.

@Wieger: Ik kan me geen voorstelling maken hoe die doortrekking van de Oostlijn naar de Isolatorweg zou lopen, is daar al een kaartje van, wordt dat een geboorde tunnel , of veel boven de grond? moet er dan nog panden gesloopt worden?

14 maart 2019 | 14:24

Wieger

@Duco Vaillant, Vervoerregio Amsterdam

Ik heb een vraagje over de mogelijke sluiting van de Ringlijn/ofwel de verlenging van de Oostlijn naar Isolatorweg.

Momenteel wordt er een start gemaakt met de bouw van de ondergrondse fietsenstalling voor het CS. Op een fraai plaatje van alweer enkele jaren geleden stond deze fietsenstalling ingetekend met daarnaast ruimte gereserveerd voor een metro tunnelbuis (i.v.m. verlenging van de Oostlijn). Nu de bouw van de fietsenstalling concreet wordt is mijn vraag of de metrobuis in ruwbouw meteen ook al wordt meegebouwd?

Ik geef toe, het is wel prematuur, want er is nog niets besloten over een eventuele verlenging van de Oostlijn, maar toch…

14 maart 2019 | 15:57

Duco

@Wieger
Er wordt niet alvast al een buis gemaakt. Een mogelijke metrobuis komt niet alleen naast de fietsenstalling te liggen, maar ook een stuk dieper. Het alvast bouwen zou een hele hoge voorinvestering zijn, waarbij het zelfs de vraag is als je zeker bent dat deze voorinvestering wordt gebruikt, het de vraag is of de voordelen opwegen tegen de nadelen. De plek direct naast de fietsenstalling waar er een reservering is voor een metrobuis, zou namelijk best handig kunnen zijn als mogelijke logistieke toegang tot de metro voor de bouw van de Ringlijn op dit gedeelte en de noodzakelijke verbouwing van metrostation Centraal.

12 maart 2019 | 17:18

Johannes

Denk mee over het nieuwe OV?

1: Noord/zuidlijn naar Schiphol

   (Is nu een niet complete lijn)

2: Ringlijn sluiten.

3: Station Sixhaven bouwen.

Maar ik hoor weer helemaal niks uit de politiek.  Laat ze eens tempo maken en niet weer eindeloose rapporten maken. 

14 maart 2019 | 12:54

Duco

@Johannes
Wat betreft punt 1&2: Er wordt op dit moment gekeken naar het verlengen van de Noord/Zuidlijn naar Hoofddorp via Schiphol en het sluiten van de Ringlijn.

Punt 3, op dit moment wordt er gewerkt aan een ontwerp voor station Sixhaven. In 2020 wordt hierover een go/no-go beslissing genomen. Meer te lezen in het artikel van gisteren.

12 maart 2019 | 16:00

Martijn Roos

Hoe en wat de aanbestedings documenten te vinden? Op Tendernet. Of welke datum start deze aanbesteding.

12 maart 2019 | 17:18

Duco

@Martijn Roos
Deze zijn nog niet te vinden, aangezien we deze nog moeten maken. We nemen namelijk de mening van reizigers, bewoners en andere belanghebbenden mee bij het opstellen van het programma van eisen. Dit gebeurt onder meer door middel van representatieve panels, enquêtes en via de gemeenten. In november start de aanbesteding en zijn de documenten ook op Tendernet te vinden.